Fakturering

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Fakturering

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Hur lång tid efter ett jobb ska man skicka fakturan?
Eftersom jag är ny som egen företagare så är det inte lätt att veta sånt.
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Så fort som möjligt, så slipper du vänta längre än nödvändigt på pengarna. Om inget annat är överenskommet så är betalningstiden 30 dagar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

När det rullar o det redan finns pengar på kontot blir det lätt att man slöar ihop o drar ut på faktureringen... Men det är ett bra mål att försöka få iväg fakturorna så fort som möjligt, oftast vill beställaren/arrangören få betalningen ur världen när evenemanget är avklarart...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad jobbar du med för typ av apisar? Jag känner ingen företagare som inte vill ha så lång kredit som möjligt.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Hehe :lol:
Ja du, en jag jobbat med här är rejält seg på fakturering + att han verkar inte direkt skicka någon påminnelse/kravbrev om kunden inte betalar.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Låter typiskt dumt tycker jag :roll:

Är kunden sen med betalningen tillkommer påminnelseavgift, som minst. Det där är pengar som ska bli lön eller ska investeras i firman.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Varför ska en viktig kund få vänta med betalningar? Den viktiga kunden vill väl inte att man väntar med att rigga PA åt dem till två minuter innan showen börjar?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Varför ska en viktig kund få vänta med betalningar? Den viktiga kunden vill väl inte att man väntar med att rigga PA åt dem till två minuter innan showen börjar?
Det är ett omvänt resonemang som inte håller alltid.
Och att komma med sådana motargument är lite väl mycket sandlåda.

Som uthyrare är man ganska ofta mer beroende av kunden än tvärtom.

Naturligtvis måste man få sina pengar, ett telefonsamtal kan nog vara mer verkningsfullt och mindre byråkratiskt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart är man beroende av sina kunder, i vilket sammanhang det än är, men att för den skull låta kunden vänta med sina betalningar tycker jag inte är rimligt.

Sedan om man väljer att sköta det formellt eller inte beror helt och hållet på sammanhanget tycker jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Kunderna vet att det är de själva som är fel ute, så att det kommer påminnelser i rätt tid osv är inget som de reagerar på. Det visar snarare att de jobbar med ett välorganiserat företag. Om de märker att man väntar kan de däremot utnyttja det mer och mer, och när den standarden väl är satt kan det bli svårare att ändra på. Jag tycker absolut inte man ska tveka på att vara hård med betalningen. Jag har aldrig torskat en kund på det. Däremot har jag gjort kreditförluster på att vara för snäll.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Johan skrev:Är det viktigast att pengarna sitter på girot dag 30, 35, 40 eller att man blir av med en stor kund för att man vidtar åtgärder?

Men som sagt... det finns kunder som man inte behöver om dem strular för mycket... Då kan man kanske riskera att bli av med dem!
Om kunden är "stor" så antar jag att även de vet reglerna för fakturering och även använder dem själva gentemot sin kunder. Sköter man inte betalningarna i tid så resulterar det självklart i att man få betala extra som ett litet "straff". Tror även de skulle göra likadant om du inte betalat i tid... tror inte de skulle säga upp kontakten med dig om de fick betala påminelseavgift och dröjsmålsränta.. det är ju de som har gjort fel.. Inte du!!

MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Lydnill skrev:
Johan skrev:Är det viktigast att pengarna sitter på girot dag 30, 35, 40 eller att man blir av med en stor kund för att man vidtar åtgärder?

Men som sagt... det finns kunder som man inte behöver om dem strular för mycket... Då kan man kanske riskera att bli av med dem!
Om kunden är "stor" så antar jag att även de vet reglerna för fakturering och även använder dem själva gentemot sin kunder. Sköter man inte betalningarna i tid så resulterar det självklart i att man få betala extra som ett litet "straff". Tror även de skulle göra likadant om du inte betalat i tid... tror inte de skulle säga upp kontakten med dig om de fick betala påminelseavgift och dröjsmålsränta.. det är ju de som har gjort fel.. Inte du!!

MVH

Erik
Tänk om allt vore så enkelt...
Cash is king

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Cash is king
Dagens sanning. Det många inte tänker på är att det faktiskt inte är någon rättighet att få kredit. Kredit är något man förtjänar!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Frågan är, vill man ha kunder som trasslar med betalningsförseningar och liknande?

Fakturor är det som betalar vår hyra, vår mat, vår öl och viktigast, firmans nya investeringar. Hur vågar man satsa när man inte vet om ens kunder ser till att man får lön månaden som kommer? Cash is king, och kan man inte räkna med att få betalt i rimlig tid blir man tvungen att försaka.

Det tycker jag är dumt. Samtidigt är det en väldigt hård bransch, och pengar är ingenting man tackar nej till. Tvärtom är man ofta tvungen att rätta sig efter kunder...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

cyberpunk skrev:Så fort som möjligt, så slipper du vänta längre än nödvändigt på pengarna. Om inget annat är överenskommet så är betalningstiden 30 dagar.
De leverantörer som har 30 dagar på sina fakturor är inte många. Därför behöver man ju sällan lämna 30 dagar på de fakturor man själv skickar ut till ens kunder. Kommuner och statlig verksamhet har ALLTID trettio dagar. Mellan företag däremot är det mer vanligt med 10, 15 eller 20 dagar om det inte utryckligen har önskemål eller krav på 30 dagar.
Vid försäljning är det ju dessutom skönt att få in pengarna från kunden först, innan man själv ska betala leverantören.
Och naturligtvis ska man skicka fakturan så snabbt som möjligt...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Om man inte kommit överens så är det trettio dagar som gäller oavsett vad man sen skriver på fakturan.
Vill man ha betalt efter tio dagar så ska det finnas en överanskommelse, tex. att kunden skrivit på en följesedel där det framgår betalningsvillkor.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Newbee skrev:Om man inte kommit överens så är det trettio dagar som gäller oavsett vad man sen skriver på fakturan.
Vill man ha betalt efter tio dagar så ska det finnas en överanskommelse, tex. att kunden skrivit på en följesedel där det framgår betalningsvillkor.
Hmm.. det var ju intressant. Det är inte många följesedlar jag skrivit på och inte har jag kommit överens om något hos några leverantörer. Det var ju intressant att man kan strunta i vad som står på fakturan...
Jag vill inte riskera att komma på kant med någon leverantör iaf.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vänta här nu lite är ni goa. Var finns regeln som säger att det är 30 dagar om inget annat är överenskommet?

Jag skulle vilja hävda att huvudregeln är kontant betalning när varan hålls köparen tillhanda. Om inget annat är avtalat så skall köparen betala när säljaren kräver det.

Detta om köplagen är tillämplig men det är den eftersom vi talar om fakturor mellan företag. Eftersom KöpL är tillämplig så ska man också påpeka att den är dispositiv dvs allt avvikande som avtalas gäller. Också en sedvana har företräde.

Det finns massor av sätta att avtala en viss kredittid. Allt från att man brukar ha en viss kredittid parterna emellan till att det står på en följesedel eller det kanske finns en sådan klausul i köpeavtalet eller så har det bestämts muntligen vid någon förhandling som föregått köpet.

Så påstår jag att det hela fungerar har ni någon annan bild och lagstöd för detta så lär jag mig gärna.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För att förklara mig.
Jag jobbar på en institution och vi betalar alla fakturor efter trettio dagar.
Vi får därför inte skriva på följesedlar eller köpekontrakt där det står något om kortare betalning.
Skulle sedan ett företag skicka faktura på tio dagar så betalas den iallafall efter trettio dagar.
vår käre controller som är ansvarig för all fakturering menar att detta är ett korrekt tillvägagångssätt.
Hon vägrar att betala en faktura efter tio dagar för då har hon ingått en "sedvana" och då gäller den i fortsättningen.
Hon menar också att har inget annat överenskommits så gäller trettio dagar.

Det kanske bara handlar om hur man tillämpar köpelagen.

Själv jobbar jag bara ideellt. :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä, det du säger är exakt samma sak som det jag påstår.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster