Fakturering

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag tycker det är skoj med upprepning..

Eller så ska jag läsa nogrannare nästa gång. :oops:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bara ett litet tillägg. För att något annat än 30 dagar skall gälla så måste detta vara överenskommet innan fakturan skickas. Att skriva 10 dagar på fakturan hjälper alltså inte, utan kunden ska veta om det när köpet avtalas. Om du däremot skriver 10 dagar och kunden betalar på 10 dagar så anses det blivit en "sedvana" för framtida tillfällen.

Sedan gör jag som många andra, skriver på 10 dagar och hoppas att det funkar. Däremot skickar jag inte krav eller liknande förrän efter 30 dagar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker också det är kul med upprepning? :)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

"Bättre at säga det en gång för mycket än en gång för lite" Ett mycket bra talspråk anser jag :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tala är guld och tiga är silver..
Eller hur fan var det nu? :D

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Ingo skrev:Vänta här nu lite är ni goa. Var finns regeln som säger att det är 30 dagar om inget annat är överenskommet?

Jag skulle vilja hävda att huvudregeln är kontant betalning när varan hålls köparen tillhanda. Om inget annat är avtalat så skall köparen betala när säljaren kräver det.

Detta om köplagen är tillämplig men det är den eftersom vi talar om fakturor mellan företag. Eftersom KöpL är tillämplig så ska man också påpeka att den är dispositiv dvs allt avvikande som avtalas gäller. Också en sedvana har företräde.

Det finns massor av sätta att avtala en viss kredittid. Allt från att man brukar ha en viss kredittid parterna emellan till att det står på en följesedel eller det kanske finns en sådan klausul i köpeavtalet eller så har det bestämts muntligen vid någon förhandling som föregått köpet.

Så påstår jag att det hela fungerar har ni någon annan bild och lagstöd för detta så lär jag mig gärna.
Räntelagen kanske ger en ledtråd här:
4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa.

Dvs, Man har bara rätt att kräva ränta på förfallet belopp om detta står på fakturan eller i avtal, dock först efter 30 dagar. Men jag minns ganska bestämt från min kurs i affärsrätt att 30 dagars betalningsvillkor gäller om inte annat avtalats i förväg. Jag hittar det inte varken i köplagen eller räntelagen nu, men det kan ju ha varit så att det är rättspraxis, fast det här är ju Ingos domän så man får väl passa sig... *körsbär*

Vidare hittar vi i köplagen följande:
49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det.

Klart och koncist. Tänk om det alltid vore så enkelt...:-)

/H

Gäst

Inlägg av Gäst »

Inget är förändrat sen mitt senaste inlägg alltså?

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jo, jag har blivit äldre... 8)
/H

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Det är inte alltid så enkelt som vissa i denna tråd säger att det, det beror ofta på storleken på köparen resp. säljaren...

Jag som egen företagare och endast kör mindre dj jobb får ibland stå tillbaka om någon inte betalar i tid. Jag skickar påminnelse men det har aldrig varit någon extra avgift för det. Dessutom brukar jag ringa innan det kommer någon lapp.

I ett fall dröjde betalningen närmare ett år pga att företaget genomgick en rekonstruktion, fick då också endast ut drygt 50% av summan.
Denna kund kommer i fortsättningen att få förskottsbetala om det ska bli några jobb. Som sagt betalningen ska i mitt fall endast betala investeringar och kostnader, då jag inte har någon lön.

Fick för länge sedan höra om ett företag som inte betalade sina underleverantörer tidigare än 6 (!) månader efter leverans. Då en av dessa underleverantörer i stort sett endast hade denna som kund var det inte mycket att göra än att snällt vänta på betalningen.
Det är ett fördjävligt beteende men vad ska man göra, man vill ju inte gärna sätta sig i konkurs för sina principers skulle, eller?
Det ska tilläggas att dessa företag inte höll på med ljud/ljus branschen utan naturresesurser.

// Carl-Fredrik Herö
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det du Cronlajoon talar om påverkar ju inte på något sätt någons rätt att få betalt. Reglerna är som dom är oavsett storlek, bransch och förhållande mellan köpare och säljare.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster