Attityden i branchen

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Vet ifan om jag skulle gå med på att jobba 12h utan brake liksom :P
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det är det nog inte många som vill! Jag skulle själv aldrig gå med på det, tolv timmar utan mat, någon kort paus eller något skulle jag inte ens fundera på att göra jobbet!

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Vet ifan om jag skulle gå med på att jobba 12h utan brake liksom Razz
Grabbar grabbar, Tänk på att han slänger in lite läsk ibland, KANSKE! Har ni tur får ni träffa artisten och gå på samma bajjamajja. Då är det väl värt det?

Jag är lite inne på samma spår som Danne och Bullen, För åkte man ut med klase saker och gjorde någonting bra, Kravet var att det skulle rymmas i en popmersa eller postbulle och så var det med det. Det fanns mer tid helt enkelt.

I dag är det led och moving och linearrays, det finns inte tid att ha med en praktikant, och det är jävligt synd. Men det kommer guldkorn med jämna mellanrum, Numera finns det ju tillochmed utbildningar och skolor som DI och Boomtown, som kan hjälpa de gamla rävarna när de är färdigutbildade!

Tycker Brattberg som fortfarande är ung och hungrig, eller ja, i allafall hungrig :) Och Bullen, det var inte bättre förr, det är bara sämre nu!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Ja jag kom i in i branschen när jag lyckades få praoplats på svt vid en ålder av[glow=green]14år[/glow]
Sedan har jag varit ihärdig och fått hjälpa till gratis i något år innan jag fick anställning.
Men det var mycket att dom jag hjälpte tog en risk som lätt mig vara med i och med försäkringar och sånt...
Men det var bara att hänga i och vänta med att få betalt........
Därför aliasen Junior
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Många av er som skriver här är 17-19 år men när man ser det ni skriver får ni det att låta som om ni varit i branschen i tio år. Är det bara jag som får prestationsångest eller låter det seriösare ut än vad det egentligen är för er?

/Gammgubben
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Tobias Norrfors skrev:Många av er som skriver här är 17-19 år men när man ser det ni skriver får ni det att låta som om ni varit i branschen i tio år. Är det bara jag som får prestationsångest eller låter det seriösare ut än vad det egentligen är för er?

/Gammgubben
Det låter nog mer än det smakar ibland, tror jag :wink:
Hello, my name is Ninja.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Mats Lindgren skrev:
Jag tar in folk lite då och då och då blir det bara de jag vet kan köra 12 timmar utan mat och sen 12 timmar till! Sen är jag lite snäll och slänger in lite käk och läsk! Ofta står det redbull på listan över saker vi vill ha!
Läser jag dig rätt om jag tror att du låter folk jobba 12 timmar i sträck utan rast?
Haha självklart inte :P Men jag tar in de som har attityden att de skulle göra det ifall det var det som krävdes. men det händer självklart aldrig att jag driver det så långt!

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Tycker det är komiskt hur folk faktiskt tror att jag menade det bokstavligt talat! Jag menar självklart inte att jag driver folk till detta!

Men jag tycker det är fan så mycket roliare att jobba med folk som faktiskt är drivna och glada!
Många av er som skriver här är 17-19 år men när man ser det ni skriver får ni det att låta som om ni varit i branschen i tio år. Är det bara jag som får prestationsångest eller låter det seriösare ut än vad det egentligen är för er?
När jag tidigare skrev "Trots att jag är 19 år" så syftade jag på åsikten om 17-19 åringar inte att jag är bättre än andra! Självklart har vi inte den erfarenheten eller kunskapen som någon som jobbat ett par år längre, men vi vill lära oss och försöker jobba oss in och därför har vi en seriös inställning. Jag skriver ibland saker som kan uppfattas som skrytiga eller kaxiga (trots att jag verkligen inte vill framstå sån, eller är sådan i verkliga livet) , men samtidigt har jag fått ganska otrevliga och förolämpade kommentarer mot mig som person! Vad är egentligen värst? Personangrepp/eller försöka förklara hur man tänker?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Raderad användare1 skrev:Självklart har vi inte den erfarenheten eller kunskapen som någon som jobbat ett par år längre, men vi vill lära oss och försöker jobba oss in och därför har vi en seriös inställning.
Det svåraste är att få personen att bli seriös och dessutom ödmjuk...

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Det svåraste är att se seriös ut i ett forum där man inte pratar och visar kroppsspråk utan att verka kaxig!

Bara genom att jag måste försvara mig för att jag är ung visar ju hur attityden är!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Raderad användare1 skrev:När jag tidigare skrev "Trots att jag är 19 år" så syftade jag på åsikten om 17-19 åringar inte att jag är bättre än andra!
Jag har aldrig påstått att du är bättre än andra. Jag konstaterade bara att många av de som svarat på den här tråden är under 20 år...och skriver som om de varit i branschen en evighet.

Men som jag sa, kanske är det bara jag som underpresterat :)
Birdstreet Production

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Har du ett jobb du trivs med ? Har du familj eller flickvän? Äger du en bil? Har du en bostad eller någon annan stor ägodel du är stolt över ? Kanske har du en sjysst utbildning ?

Tror inte din prestation i livet behöver mätas mot andra så länge du sj känner att du är på ett bra ställe och trivs.

Edit: Sen är jag ganska säker på att du har fan så jävla mycket mer arbeterfarenhet än mellan 17-19, om du nu inte legat i koma sen du var 18 ;)

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Men Tobias gör en relevant reflektion: om de som skriver i den här tråden är under 20 har de knappast förstahandserfarenhet av en en förändring av "Attityden i branchen[sic]". De måste ju basera sin uppfattning om hur det var tidigare på hörsägen från de som varit med.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Raderad användare1 skrev:Har du ett jobb du trivs med ? Har du familj eller flickvän? Äger du en bil? Har du en bostad eller någon annan stor ägodel du är stolt över ? Kanske har du en sjysst utbildning ?
Relevant...kanske inte? Jag förstår att jag tryckte på en känslig knapp, och vill du vara talesman för åldersgruppen är det fine by me.

Eftersom jag i princip bara stått i båset i 15 år (varav typ 9 i myndig ålder) har du garanterat mer generell erfarenhet än mig, jag är inte ute efter en "min hjärna är större än din"-jämförelse. Om du backar tillbaka bandet och läser vad jag skrev så konstaterade jag bara att jag tycker det är lite konstigt att typ hälften av de som skriver om "Attitydförändringar i branschen" knappt är torra bakom öronen.

Alla ska självklart få bidra med sina cents, både du och jag.
Birdstreet Production

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Alltså, jag tycker att ni blandar ihop rutin med ålder (som vanligt). Sambandet är att om man är 19 har man troligen inte hunnit göra bort sig så många gånger som när man är 39. Å andra sidan är man förmodligen rätt mycket mer sugen på att jobba.

Nästa sak är ens förutsättningar att tillgodogöra sig erfarenheter i sitt dagliga värv, det finns 25-åriga PM som har mer koll än 50-åriga.

Skulle jag bygga ett dreamteam att ta med mig på turnering så hade jag först och främst gått efter social kompetens, sen rutin/kunskap. Ålder? Helt irrelevant, men att de flesta skulle vara så där värst mycket under 25 är väl rätt otroligt.

Måste också kommentera den brist på respekt för senioritet som verkar finnas i branschen. Det är direkt korkat. I alla andra branscher så finns det en inbyggd respekt för de som gjort misstagen 100 gånger förut.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Men det är svårt att få rutin utan tid, eller hur? Och tid ger ålder.
Birdstreet Production

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Per Johanson skrev:
Skulle jag bygga ett dreamteam att ta med mig på turnering så hade jag först och främst gått efter social kompetens,
Där Per, har du nyckeln till ett bra & ett glatt crew.
Funkar den sociala kompetensen så får man mycket på köpet och
då är bristande teknik kunskaper inget hinder.
Det brukar lösa sej på vägen för att just den personen har den sociala kompetensen och inte lim i fickorna.

//Danne

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Danne Persson skrev:
Per Johanson skrev:
Skulle jag bygga ett dreamteam att ta med mig på turnering så hade jag först och främst gått efter social kompetens,
Där Per, har du nyckeln till ett bra & ett glatt crew.
Funkar den sociala kompetensen så får man mycket på köpet och
då är bristande teknik kunskaper inget hinder.//Danne
Jag skulle vilja gå så långt att säga att det gäller i de flesta branscher. En stor dos social kompetens, en portion kunskap och en otörstlig nyfikenhet och vilja att utvecklas.
Birdstreet Production

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Holger Tistad skrev:Men Tobias gör en relevant reflektion: om de som skriver i den här tråden är under 20 har de knappast förstahandserfarenhet av en en förändring av "Attityden i branchen[sic]". De måste ju basera sin uppfattning om hur det var tidigare på hörsägen från de som varit med.
Bra sammafattning och poäng!

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Raderad användare1 skrev:Det svåraste är att se seriös ut i ett forum där man inte pratar och visar kroppsspråk utan att verka kaxig!
Och det är just därför man måste tänka till innan man skriver, så att säga hålla pennan rätt i munnen ;-)
Raderad användare1 skrev:Bara genom att jag måste försvara mig för att jag är ung visar ju hur attityden är!
Det är ingen som sagt att du "måste" försvara dig. däremot är det ju bra om man förklarar sig när man missförståss.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster