Lödteknik XLR

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Lödteknik XLR

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vilken är den bästa lödtekniken när man ska löda XLR? Tycker alltid det är så pilligt att löda allt på plats med korta kablar som stretar emot och kontaktdon som inte gärna vill stanna i en och samma position. Ska ju gå snabbt också.
Flest inlägg när den dör vinner!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Christopher Berg »

Har du testat att använda ett stativ?

finns t.ex. på Clas Ohlsonför ynka 69 kr: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161038264" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tycker de är lite för rangliga för att komma till nytta.
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 20:50
Ort: kopparberg/nora

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Magnus Nilsson »

Bygg ett eget ställ med chassi hane & hona, funkar bra...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Niklas Elste »

jag drar fast en xlr kontakt i skruvstädet och sen kör jag in den kontakten jag ska löda i den

obs detta hindrar dessutom att benen på en hane kommer ur position om man skulle råka lödaförlände

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Marcus Sandberg »

XLR hona spänner jag fast i skruvstädet direkt. Men han kontakten sätter jag fast i en korkbit med 3 till 5 hål i. En korkbit är bättre om man jämför med andra material för den kyler inte mer stiften och lödpungkterna som många andra material gör exempelvis en XLH kontakt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Anton Gildebrand »

Brukar göra precis som ni säger med att sätta in den i den andra kontakten innan jag löder. Den första kabeln är ju alltid lätt, men det blir ju svårare när allting sitter fast och man ska hålla kabeln på plats, samtidigt som man värmer och trycker dit tennet.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Marcus Sandberg »

Håll tråden med tumme och ringfinger och tennet i pekfinger långfinger. Annats finns den oxå som jag har sett använda munnen som tredje hand.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Anton Jonsson »

Prova att förtenna trådarna innan, sen smälter du dit lite tenn på kontaktytorna. efter de lägger du tråden mot kontaktytan occh smälter fast den. sen kanske man får fylla på med lite tenn, men man behöver inte mer än 2 händer :D

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag sätter kontaken i en kabeltestare och löder på kabeln, så ser man att det blir rätt på samma gång!
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Måns Nilsson »

Mina regler:

Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.

Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.

Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.

När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.

Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.

Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.

Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.

Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.

Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Marcus Sandberg »

Måns Nilsson skrev:Mina regler:

Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.

Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.

Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.

När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.

Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.

Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.

Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.

Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.

Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag instämmer i stort med Måns utförliga beskrivning - konstigt vore det annars.
Skillnaden är att jag löder signalledarna först och (i förekommande fall) skärm sist, för att lättare kunna ge signalledarna litet slack innanför kontaktens dragavlastning. Glider kabeln i dragavlastningen får gärna skärmen istället för signalledarna ta dragkraften. En annan fördel med att löda signalledarna först är att jag kan hålla kabeln en bit ut på manteln hela tiden, vilket ofta är bökigare om man börjar med skärmen.
Men det är bara jag det. *hoppar*

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Måns Nilsson »

Marcus Sandberg skrev: Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?
Om den som gjort dem är certifierad mjuklödare enligt svensk försvarsstandard FSD 5115 så är det så. Man blir kanske inte certifierad efter att ha byggt 4 OB-bussar, men viss vana att löda XLR'er får man ju så klart.. BTDTGTTS.

Fast jag har inte lödat så mycket de senaste 10 åren. Numera måste jag ha glasögon också, misstänker jag. Det blir så suddigt när man ska glo nära och inspektera. FSD5115 innehåller krav på synintyg också.

Hela listan: http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/5115.pdf
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Måns Nilsson »

Måns Nilsson skrev:
Marcus Sandberg skrev: Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?
Om den som gjort dem är certifierad mjuklödare enligt svensk försvarsstandard FSD 5115 så är det så.
Och för att följa upp min egen postning: Nej, det är inte så många färdiga kablar som är så. De flesta har massivt för mycket tenn, och de brukar därför vara en aning kalla.

Nu är ju både aerospace och militär elektronik undantagna från RoHS-reglerna som förbjuder blylod, så det är inte så svårt (förhållandevis) att lyckas med de lödningarna ur det avseendet, men det är inte på något sätt überkomplicerat att göra bra lödningar med Sn/Ag-lod heller; man måste bara jobba lite med sina inställningar, gå upp lite i temperatur, och jobba liite fortare.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lödteknik XLR

Inlägg av Johnny Andersson »

Måns Nilsson skrev:Mina regler:

Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.

Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.

Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.

När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.

Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.

Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.

Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.

Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.

Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
Amen!
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster