Lödteknik XLR
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Lödteknik XLR
Vilken är den bästa lödtekniken när man ska löda XLR? Tycker alltid det är så pilligt att löda allt på plats med korta kablar som stretar emot och kontaktdon som inte gärna vill stanna i en och samma position. Ska ju gå snabbt också.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
- PAR-46
- Inlägg: 353
- Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
- Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Har du testat att använda ett stativ?
finns t.ex. på Clas Ohlsonför ynka 69 kr: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161038264" onclick="window.open(this.href);return false;
finns t.ex. på Clas Ohlsonför ynka 69 kr: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161038264" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Re: Lödteknik XLR
Tycker de är lite för rangliga för att komma till nytta.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
- Rookie
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 17 aug 2008, 20:50
- Ort: kopparberg/nora
Re: Lödteknik XLR
Bygg ett eget ställ med chassi hane & hona, funkar bra...
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Re: Lödteknik XLR
jag drar fast en xlr kontakt i skruvstädet och sen kör jag in den kontakten jag ska löda i den
obs detta hindrar dessutom att benen på en hane kommer ur position om man skulle råka lödaförlände
obs detta hindrar dessutom att benen på en hane kommer ur position om man skulle råka lödaförlände
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
XLR hona spänner jag fast i skruvstädet direkt. Men han kontakten sätter jag fast i en korkbit med 3 till 5 hål i. En korkbit är bättre om man jämför med andra material för den kyler inte mer stiften och lödpungkterna som många andra material gör exempelvis en XLH kontakt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
Re: Lödteknik XLR
Brukar göra precis som ni säger med att sätta in den i den andra kontakten innan jag löder. Den första kabeln är ju alltid lätt, men det blir ju svårare när allting sitter fast och man ska hålla kabeln på plats, samtidigt som man värmer och trycker dit tennet.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Håll tråden med tumme och ringfinger och tennet i pekfinger långfinger. Annats finns den oxå som jag har sett använda munnen som tredje hand.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-46
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
- Ort: Mariestad
Re: Lödteknik XLR
Prova att förtenna trådarna innan, sen smälter du dit lite tenn på kontaktytorna. efter de lägger du tråden mot kontaktytan occh smälter fast den. sen kanske man får fylla på med lite tenn, men man behöver inte mer än 2 händer
- Toiva Savolainen
- PAR-46
- Inlägg: 313
- Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
- Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Jag sätter kontaken i en kabeltestare och löder på kabeln, så ser man att det blir rätt på samma gång!
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Mina regler:
Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.
Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.
Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.
När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.
Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.
Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.
Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.
Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.
Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.
Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.
Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.
När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.
Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.
Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.
Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.
Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.
Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?Måns Nilsson skrev:Mina regler:
Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.
Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.
Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.
När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.
Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.
Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.
Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.
Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.
Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Lödteknik XLR
Jag instämmer i stort med Måns utförliga beskrivning - konstigt vore det annars.
Skillnaden är att jag löder signalledarna först och (i förekommande fall) skärm sist, för att lättare kunna ge signalledarna litet slack innanför kontaktens dragavlastning. Glider kabeln i dragavlastningen får gärna skärmen istället för signalledarna ta dragkraften. En annan fördel med att löda signalledarna först är att jag kan hålla kabeln en bit ut på manteln hela tiden, vilket ofta är bökigare om man börjar med skärmen.
Men det är bara jag det.
Skillnaden är att jag löder signalledarna först och (i förekommande fall) skärm sist, för att lättare kunna ge signalledarna litet slack innanför kontaktens dragavlastning. Glider kabeln i dragavlastningen får gärna skärmen istället för signalledarna ta dragkraften. En annan fördel med att löda signalledarna först är att jag kan hålla kabeln en bit ut på manteln hela tiden, vilket ofta är bökigare om man börjar med skärmen.
Men det är bara jag det.
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Om den som gjort dem är certifierad mjuklödare enligt svensk försvarsstandard FSD 5115 så är det så. Man blir kanske inte certifierad efter att ha byggt 4 OB-bussar, men viss vana att löda XLR'er får man ju så klart.. BTDTGTTS.Marcus Sandberg skrev: Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?
Fast jag har inte lödat så mycket de senaste 10 åren. Numera måste jag ha glasögon också, misstänker jag. Det blir så suddigt när man ska glo nära och inspektera. FSD5115 innehåller krav på synintyg också.
Hela listan: http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/5115.pdf
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Och för att följa upp min egen postning: Nej, det är inte så många färdiga kablar som är så. De flesta har massivt för mycket tenn, och de brukar därför vara en aning kalla.Måns Nilsson skrev:Om den som gjort dem är certifierad mjuklödare enligt svensk försvarsstandard FSD 5115 så är det så.Marcus Sandberg skrev: Hmm undras hur många av de färdiglödade kablarna som man köper är så välgjorda?
Nu är ju både aerospace och militär elektronik undantagna från RoHS-reglerna som förbjuder blylod, så det är inte så svårt (förhållandevis) att lyckas med de lödningarna ur det avseendet, men det är inte på något sätt überkomplicerat att göra bra lödningar med Sn/Ag-lod heller; man måste bara jobba lite med sina inställningar, gå upp lite i temperatur, och jobba liite fortare.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-46
- Inlägg: 374
- Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Lödteknik XLR
Amen!Måns Nilsson skrev:Mina regler:
Förtenna försiktigt först, både lödkopp och kabelända. Det ska inte vara mer tenn än en tunn hinna på insidan av lödkoppen. The cup isn't even half empty.
Kontrollera sen att bakkåpan (med mera beroende på fabrikat) är på. Två gånger ska du verifiera detta.
Löd fast skärmen genom att lägga i den förtenta ändan i lödkoppen så att den ligger an mot den förtenta ytan och värm sedan på utsidan av koppen, så att tennet smälter och flyter fint. Lödkolven får inte vara inne på själva ledaren och rota. Idealiskt sett ska det finnas ett litet tryck i sidled på ledaren så att den vill ligga an mot lödkoppens vägg.
När lödningen är klar ska tennet vara blankt och fint (vilket indikerar att lödningen inte är kall), och kardelerna i ledaren vara synliga igenom tennet. Mer tenn än så får det inte vara. Men naturligtvis ska lödningen omsluta kabeln i koppen. Man brukar säga att tennet ska flyta om kabeln i Omega-form.
Isoleringen på ledaren får inte vara synbart påverkad av värme.
Det ska inte ha flutit lödtenn in under isoleringen på ledaren utan det bör finnas ren koppar synlig mellan lödkoppens kant och ledarens isolering. Allra minst bör kabeln kontrolleras så att den inte är stel under isoleringen.
Avståndet mellan isoleringen och lödkoppen får inte vara mer än 2x omkrets på avisolerade kardeler.
Om arean på kabeln är stor (över 1,5mm^2 så bör man tilläggsisolera med krympslang.
Lindad eller flätad skärm utan separat anslutningstråd bör samlas och krympslangas även den så att kardeler på rymmen undviks. Man måste inte sätta krympslang över lödkoppen, men gärna på vägen fram dit.
Johnny Andersson
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster