CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Marcus Sandberg »

Min första tanke såhär rent spontant. Om teknisk utrustning börjar brinna bara för att DMX kablens jordning är förbunden i båda ändar då känns det som att det inte beror på DMX kablen utan något annat Jordfel i elnätet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Måns Nilsson »

Marcus Sandberg skrev:Min första tanke såhär rent spontant. Om teknisk utrustning börjar brinna bara för att DMX kablens jordning är förbunden i båda ändar då känns det som att det inte beror på DMX kablen utan något annat Jordfel i elnätet.
Ja, typiskt att man inte har bra nog jordning i alla matningar. Man måste nog -- för att få brand -- ha två olika matningar med distinkt olika potential. Om man inte binder ihop dem innan man använder dem (dvs före eller allra senast i den första centralerna) så uppstår ju spänning mellan olika delar av jordsystemet.

Sånt vill man undvika. Det klassiska är att stjärnjorda, men det kräver att det bara är en stjärna och att de goda vägarna i stjärnan (gulgrön ledare neråt i trädet mot huvudcentral) är många gånger bättre än de hoppsanvägar som uppstår där grenarna bifurkerar. Om inte måste apparaterna som sitter vid bifurkationerna vara extremt immuna mot pin1-problemet.

Stjärnjordningar är svåra att underhålla också. Bättre då att göra mesh, och hindra potentialerna från att uppstå.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Mathias Norén »

Nu börjar ämnet sväva iväg ordentligt.

Kanske dax för moderatorerna att dela tråden?
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Leif Baltazars »

Citerar Per "Dags att ta fram popcorns skålen"
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Jonas Jansson »

Kan döpa om tråden, (antar att man kan det som trådskapare?) säg va den ska heta.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Leif Baltazars skrev:Citerar Per "Dags att ta fram popcorns skålen"
Jag ä på!

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

Intressant tråd!

Nu går ja ifrån diskussionen lite, men fungerar de alltså bra att använda skärmad Cat5 till analogt ljud?
Antar att de isf måste vara balancerad line-nivå då? skulle de fungera, på en installation till exempel, att använda den som multi (mick-nivå)?



tacksam för svar!

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Jonas Jansson »

Tror den har för "klena" trådar (?), det är min första gissning bara.
Har ingen aning. Eller vänta! Hasse Queisser använde en multi Cat6 (?) kabel som vanlig multi kabel, om jag minns rätt. Finns tidigare i ämnet.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Jonas Jansson »

Cat5 funkar som sagt alldeles utmärkt för DMX. Jag skickar DMX via 100 m Cat5 på vart och varannat gig. En Cat5-multi med 4 par till scen tar både ljud och ljus fram och tillbaks på en kabelvikt man inte trodde var möjligt för ett par år sedan

Cat5 fungerar för övrigt utmärkt för analog audio också. Ett av paren i sagda multi tar 4 analoga kanaler från/till scenen utan problem.
Jonas Jansson skrev:
Vilka märken/modeller har ni på CAT5 kabeln? Jag antar att den är skärmad också?
Det är väl en vanlig "nätverkskabel"?


http://www.beldenemea.com/uploads/media/NP_118E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

ja läste de förut och det verkar ju lovande. Men han skrev inte om de var micknivå eller line (om de gör någon skillnad?) vore grymt smidigt att kunna använda som multi i installationer, om de håller i kvalitet vill säga.

Finns de någon mer som har erfarenhet utav detta?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Jonsson skrev:ja läste de förut och det verkar ju lovande. Men han skrev inte om de var micknivå eller line (om de gör någon skillnad?)

Finns de någon mer som har erfarenhet utav detta?
Går bra att köra både mik och line.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

låter fint!

men hur är de med gemensam gjord? kan de ställa till de på något sätt?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Jonsson skrev:låter fint!

men hur är de med gemensam gjord? kan de ställa till de på något sätt?
Gemensam jord i en multi är definitivt inget att eftersträva.
Jag använder bara denna lösning till enstaka kanaler, t.ex om gästande tekniker vill ha sin superspecialpreamp vid FOH, jag behöver skicka en CD från MON-plats till FOH analogt, intercom eller liknande. Var målet att bygga en komplett analog multi så skulle jag använda "rätt" kabel.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

misstänkte de.
Målet är egentligen mer en billig och smidig multi avsedd för installation då man kan gå med en eller flera kablar till olika små stageboxar utan att behöva ha någon typ av fördelardosa.

Men de är alltså inget att rekommendera?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Måns Nilsson »

Gemensam jord är oftast inget problem. Så länge man inte har drastiskt olika system som ska åka via de olika paren; om man binder ihop skärmarna i ena ändan så kvittar det faktiskt. En mixer med 4 ingångar eller en aktiv miksplitter/fördelningsförstärkare/processor, tex.

Det KAN bli problem om man blandar mik och linje i samma 4-parskabel och har en kabel som bara har övergripande skärm. Men tvinningen funkar ganska bra som spärr mot det.
Balanserat måste det så klart vara överallt; inga disco-kopplingar med RCA-kontakter, tack!

Om man gör rätt och inte lyfter jord och använder rimligt korrekt konstruerade apparater (Pin 1-problem borta etc) så funkar ljud ruggigt bra över vanlig telekabel också. Det viktiga är partvinningen -- så gjorde vi ju förr, hade helt analoga linjer över låååååååånga avstånd via telenätet. Man fick ha linjetrafos, (Lundahl är byggt med licenspengar, lite slarvigt uttryckt..) och så fick man pupinisera linjerna för att motverka diskantbortfallet.

Anekdot från den analoga eran, med användande av lång linje över telekabel:

En av mina kollegor satt på Konserthuset och spelade in Stockholmsfilharmonikerna. Han ville ha lite extra klang så han hade ringt DC (Driftcentralen, korskopplar och övervakar ljudledningar bland annat. Bemannad 24/7. Viktig.) och bett att få ett av ekorummen i Radiohuset uppkopplat mot linjerna till Konserthuset. Sen korskopplade han in ett tappningsblock i bordet på avgående ledning mot RH och tog in återgången från RH på regel så att han kunde -- precis som vanligt med ett bandeko eller en SPX-90 -- lägga lite efterklang på valfri mikrofon.

Nåväl, han satt och kranade, orkestern repade, och så var det dags för Tagning. Mitt i stycket så SMÄLLER det plötsligt till -- rapp en serie dova men ändå skarpa stötar med efterklang förstör inspelningen så att PPM-instrumentet nära på kroknar.

Vad hade hänt?

Jo, detta hände sig nämligen cirkus 1978, medan man höll på att bygga Berwaldhallen. Den är som kanske bekant insprängd i berget. Sprängd, ja. Ekorummen befinner sig (fortfarande) under den öppna platsen framför Radiohuset, med ingång från det nedre källarplanet. Stomljuden från en serie tidsfördröjda laddningar i gropen där Berwaldhallen nu ligger hade letat sig in i ekorummet, och så klart plockats upp av mikrofonerna, samt vederbörligen skickats ner till Hötorget där de förstörde inspelningen med besked.

Ridå.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Jonsson skrev:Målet är egentligen mer en billig och smidig multi avsedd för installation då man kan gå med en eller flera kablar till olika små stageboxar utan att behöva ha någon typ av fördelardosa.

Men de är alltså inget att rekommendera?
Jodå, jag tror att du övertolkade Hasse litet där. Behöver man många signalpar som dessutom skall hanteras i normalstökiga livemiljöer så är det opraktiskt rent fysiskt, det är främst det som det handlar om.
Vi använder då och då, med gott resultat, cat5 för ljud. Huvuddelen av ljuddistributionen i sveriges paviljong på världsutställningen i Shanghai var uppbyggd kring cat5 och fyrkanals baluner från ETS.

@Måns > Den var kul! (Ja, inte då förstås... :) )

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

okej, så de går alltså utmärkt (signalmässigt) att köra gemensam jord, men rent praktiskt inget vidare, har jag förstått det hela rätt?

Så till mitt syfte skulle de alltså kunna fungera bra?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har två stycken baluner från ETS som jag använder för att länka ljud och blid mellan olika rum där det finns ett nätverkt och där man inte av estetiska skäl inte får dra en massa kabel. Bra bild och bra ljud.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Anton Jonsson »

okej, men då skickar du digitalt eller?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: CAT-5 (Belden-M 8761) som DMX

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Jonsson skrev:okej, men då skickar du digitalt eller?
Det är analogt man kopplar om så att man får en rak väg utan någon elektronik.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster