Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Jonas Larsson »

Det börjar bli dax att införskaffa lite fler elcentraler, har ni några tips?

63A in / vidarematning
4x32A ut
4x16A ut
?x230v ut

gärna med ett antal jfb i, så man har det lite uppdelat. A och V mätare, gärna med flyttbar mätpunkt mellan de olika uttagen (kanske inte ens finns?)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Magnus Lindgren »

Hmm, bygga själv?
//Magnus - Fegge & Mattes

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Johannes Tegern »

Indu Electric

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Henrik Albinsson »

Indu Electric har jag bra erfarenheter av,
Kolla med firmor som hyr ut till byggen om vilka de köper av...

Annars finns:
Malmbergs ( man bör ha lite koll och kontrollera hur de är gjorda för att vara säker på om den kvalite dom säljer fungerar där du tänker använda dessa ) Vi har köpt ett par byggcentraler från Malmbergs som funkar...

Sigma elbygg

Och det finns ju centraler på alla andra elgrossister...

Kolla även med okero ( dom kan kanske också bygga)

Henrik

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

När jag jobbade på Starlight så tog vi fram PDUer som vi lät SRS bygga. Dom gjorde ett kanonjobb, tror några av dom har blivit standard produkter. Kolla med Interlite.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av David Klämberg »

Ljusprofilen bygger, om man frågar snällt.
Bönder gör på Bönders vis!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Erik Lindvall »

Kapar tråden lite, letar själv efter en 63A central. Har sett denna central ute på fältet ett par gånger och undrar om någon vet vem som tillverkar eller säljer dessa centraler?
Bilagor
63A Central.jpg
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Marcus Sandberg »

Erik Lindvall skrev:Kapar tråden lite, letar själv efter en 63A central. Har sett denna central ute på fältet ett par gånger och undrar om någon vet vem som tillverkar eller säljer dessa centraler?
Man köper dem via Malmbergs
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Erik Lindvall »

Marcus Sandberg skrev:
Erik Lindvall skrev:Kapar tråden lite, letar själv efter en 63A central. Har sett denna central ute på fältet ett par gånger och undrar om någon vet vem som tillverkar eller säljer dessa centraler?
Man köper dem via Malmbergs

Tackar för tipset, men så klart så har tillverkaren slutat tillverka dem och Malmbergs har inga kvar. Någon som har en tillsalu :D ?
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Marcus Sandberg »

Erik Lindvall skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Erik Lindvall skrev:Kapar tråden lite, letar själv efter en 63A central. Har sett denna central ute på fältet ett par gånger och undrar om någon vet vem som tillverkar eller säljer dessa centraler?
Man köper dem via Malmbergs

Tackar för tipset, men så klart så har tillverkaren slutat tillverka dem och Malmbergs har inga kvar. Någon som har en tillsalu :D ?
Det är så typiskt att allt som är bra så slutar man att tillverka dem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipsen!

Har ni några åsikter om att ha 3 st 1-pol automatsäkringar vs 1 st 3-pol automatsäkring per 3-fas uttag? När man kör en 16A 3-fas som man sedan delar upp på 3 st vanliga 230V grupper är det ju smidigt att se direkt vilken grupp som löst ut. Samtidigt kanske 3-poliga är att föredra om man ska köra motorer på centralen.

Hur har ni det på era, hemmabygda eller fabriksbyggda centraler?

Separata jordfelsbrytare på 3-fas uttagen verkar också vettigt för att ha lite selektivitet. Samma med personskyddsbrytare på 1-fas uttagen, kanske lite overkill men selektivt och bra om de ska användas i tex festivalsammanhang.

Fler tips och åsikter gällande själva konstruktionen?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Carl Bergander »

Jonas Larsson skrev:Tack för tipsen!

Har ni några åsikter om att ha 3 st 1-pol automatsäkringar vs 1 st 3-pol automatsäkring per 3-fas uttag? När man kör en 16A 3-fas som man sedan delar upp på 3 st vanliga 230V grupper är det ju smidigt att se direkt vilken grupp som löst ut. Samtidigt kanske 3-poliga är att föredra om man ska köra motorer på centralen.

Hur har ni det på era, hemmabygda eller fabriksbyggda centraler?

Separata jordfelsbrytare på 3-fas uttagen verkar också vettigt för att ha lite selektivitet. Samma med personskyddsbrytare på 1-fas uttagen, kanske lite overkill men selektivt och bra om de ska användas i tex festivalsammanhang.

Fler tips och åsikter gällande själva konstruktionen?

Jag har för mig att det är lag på att 3fasuttag ska ha sammankopplade säkringar. DVS om en fas blir överbelastad så ska allt försvinna.

Jordfelsbrytare är smidigt att ha så många som möjligt, dock så blir det ganska dyrt.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Magnus Lindgren »

Carl Bergander skrev:
Jonas Larsson skrev:Tack för tipsen!

Har ni några åsikter om att ha 3 st 1-pol automatsäkringar vs 1 st 3-pol automatsäkring per 3-fas uttag? När man kör en 16A 3-fas som man sedan delar upp på 3 st vanliga 230V grupper är det ju smidigt att se direkt vilken grupp som löst ut. Samtidigt kanske 3-poliga är att föredra om man ska köra motorer på centralen.

Hur har ni det på era, hemmabygda eller fabriksbyggda centraler?

Separata jordfelsbrytare på 3-fas uttagen verkar också vettigt för att ha lite selektivitet. Samma med personskyddsbrytare på 1-fas uttagen, kanske lite overkill men selektivt och bra om de ska användas i tex festivalsammanhang.

Fler tips och åsikter gällande själva konstruktionen?

Jag har för mig att det är lag på att 3fasuttag ska ha sammankopplade säkringar. DVS om en fas blir överbelastad så ska allt försvinna.

Jordfelsbrytare är smidigt att ha så många som möjligt, dock så blir det ganska dyrt.

Nja, den lagen har jag då aldrig hört talas om. Hur skulle du göra om det är vanliga gängsäkringar (ja, finns nya centraler som byggs med det också)?

Det är väl snarare rekomenderat att man har sammanbundna faser/säkringar om du till större delen endast kommer ha en motor inkopplad...

Tänk dig scenariot att du har en dimmer inkopplad och av någon anledning det blir kortis i en fas, inte vill väl du att hela riggen slocknar?
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, jag funderade också på vad som gäller igentligen, om det är okej att köra 3x1 på 3-fas uttag.

Fick lite åsikter från ett annat elforum, bla:

"3X1 poligt har man till bel, 3-poligt är oftast till motorgrupper och liknande."

"Det är inget krav, men starkt rekommenderat med 3-polig säkring för trefasgrupper, speciellt när det finns en blandning av 400V- och 230V-laster. Om en säkring löser så kommer den fasen att backmatas via 400V-lasterna. Det kan antingen göda en ljusbåge om det var kortslutning, eller mata 230V-laster med för låg spänning som kanske inte heller är bra. Det beror väl på hur pass bra kontroll man har över anläggningen."

De verkar dock vara överrens om att det ska finnas jordfelsbrytare på alla uttag, sedan om man separerar dem var för sig eller lägger fler uttag per brytare är upp till en själv.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Inköp av elcentraler, tips på tillverkare

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det pratas om att bygga egna elcentraler och det man bör tänka på att man skalll ha elbehörighet för att bygga egna elcentraler. Om en olycka skulle vara framme så kan det bli tvist med försäkringsbolag mm om den inte är byggd av behörig person
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster