32A Handske till 16A Handske?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nicke Löfgren skrev:Det blir INTE spänningsfall i en adapter som han fråga
Jo. Om den har en mätbar resistans (och det har den, jag har inte sett några supraledande CEE-don i Selgakatalogen) och det går ström genom den, ja, då kommer det att bli spänningsfall.

Mycket? Nej.

Mätbart? Ja.

RTFGrundskolansfysik.

Problemet med eldiskussioner och även rigging, för den delen, är att det är många som tycker och få som vet. Jag har ingen aning om rigging, ja, alltså, jag fattar att man ska hänga upp saker så att de hänger kvar, men det är fortfarande så att hållf, det är rena kinesiskan för mig. Det bästa jag kan göra är att överdimensionera.

I frågan om el, så har jag lärt mig en del, inte allt, och inte så att jag besitter någon behörighet, men jag vet hur jag ska navigera blindskären. Laja runt med apparater som kan ploppa ur sig kiloampère (jag skämtar inte, vad tror ni kortslutningsströmmen ur en batteripack på 6 ton är?) på jobbet har så klart hjälpt till...

Ohms lag är inte korrekt för växelström men en god approximation vid resistiva laster. Den lär oss att om det finns en resistans och en ström så finns det ett spänningsfall över den resistansen. Så det så.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Håller med. Den här tråden kan stängas nu.
Har fått dom svar jag frågade efter.

Tack för dom VÄNLIGA svaren jag fick.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

hjälp!!

Det måste vara större spänningfall i nätet än va det blir en adapter!!! Kan det vara 0.01volt eller??? Och det kan man säga är lika med noll, nada, inget.

Vi talar inte lågspänning under 1volt som får spänningsfall utan 400volt

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Andreas Vinnberg skrev:
Jupp, elsäkerhet och hållfasthetslära/riggsäkerhet är alltid heta potatisar. Tricket kan ibland vara att koppla/bygga och vara tyst. Folk blir sällan personligt ansvariga i Sverige ;-)
fast där har du ju fel titta bara på norrlands operans chef som blev åtalad när golvet rasade. I sverige kan man åtalas om det går fel och det är oftast inte snubben på golvet som åker dit utan dennes chef som är den ansvarige som kan få skaka galler.

sen kan det ju bli diskusion om vem som ska betala misstaget efter det.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster