32A Handske till 16A Handske?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Emil Enander skrev:Va alla ska va tjuriga här på detta forumet då!
Man kan ju inte ens fråga en vanlig fråga utan att de ska bli en massa rabbalder hit och dit.

På frågan om spänningsfall är det bara någonting jag har hört. Tydligen blir de inte något.

Att vissa är "tjuriga" beror helt enkelt på att människor har en tendens att dö eller byggnader brinner ner när okvalificerat folk leker med el.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Emil Enander skrev:Visst kommer det att bli ett spänningsfall om uttaget är på 32A, men de får man väll leva med:P
MVH Emil
Något spänningsfall blir det ju inte, men killen du pratade med menade kanske att man inte kunde plocka ut full 32A kapacitet ur uttaget med en enkel 32A -> 1 st 16A adapter (avsäkrad) ?
Emil Enander skrev:Kan man då skruva ihop en kabel med Perilexuttag på i ena änden och en 16A (hona) i andra änden?

MVH Emil
Ja svaret har du redan fått, men du får vara MYCKET noga med att det finns en nolla framdragen till spisuttaget, det är inte alltid detta är gjort i äldre installationer, och ja, du som gått el vet säkert vad som händer om man har en enkel 3-fas -> 3x230V uttags splitter och nollan försvinner.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jonas Larsson skrev:
Emil Enander skrev:Visst kommer det att bli ett spänningsfall om uttaget är på 32A, men de får man väll leva med:P
MVH Emil
Något spänningsfall blir det ju inte, men killen du pratade med menade kanske att man inte kunde plocka ut full 32A kapacitet ur uttaget med en enkel 32A -> 1 st 16A adapter (avsäkrad) ?
Emil Enander skrev:Kan man då skruva ihop en kabel med Perilexuttag på i ena änden och en 16A (hona) i andra änden?

MVH Emil
Ja svaret har du redan fått, men du får vara MYCKET noga med att det finns en nolla framdragen till spisuttaget, det är inte alltid detta är gjort i äldre installationer, och ja, du som gått el vet säkert vad som händer om man har en enkel 3-fas -> 3x230V uttags splitter och nollan försvinner.
Tack för svaren. De var antagligen så han menade. Då missförstog jag nog honom där.
Jajjamen. Ska kolla upp det med om de finns någon nolla. Borde göra det efter som det är i en relativt ny skola.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Adam Ander skrev:Är du elektriker (montör/tekniker) eller är du lärling?
Lärling :D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Magnus Jerkrot skrev:
Nicke Löfgren skrev:Är du utbildad elektriker??? Och kan inte dessa grundläggande saker? Riktigt konstig utbildning du gått!! Du får ursäkta mig men jag skulle yrka på att dom borde lägga ner den omgående.
Inte för att dra alla över en kam, men jag har märkt att dom flesta som gått el den senaste tiden kan faktiskt inget... Har stött på många som knappt kan koppla in en jordfelsbrytare, vanlig enpolig strömbrytare mm... Efter tre fucking jävla år borde dom iaf kunna nåt - men icke... Då får man dras med dessa lärlingar dagligen och förklara på mellanstadienivå hur saker å ting fungerar...

Detta gäller dock inte alla nyutexaminerade - men nästintill...
Jag va med om att en nybörjare inte kunde koppla in en spis. Han trodde det bara va och ta ut spisutaget och sätta i det nya.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Marcus Sandberg skrev:
Magnus Jerkrot skrev:
Nicke Löfgren skrev:Är du utbildad elektriker??? Och kan inte dessa grundläggande saker? Riktigt konstig utbildning du gått!! Du får ursäkta mig men jag skulle yrka på att dom borde lägga ner den omgående.
Inte för att dra alla över en kam, men jag har märkt att dom flesta som gått el den senaste tiden kan faktiskt inget... Har stött på många som knappt kan koppla in en jordfelsbrytare, vanlig enpolig strömbrytare mm... Efter tre fucking jävla år borde dom iaf kunna nåt - men icke... Då får man dras med dessa lärlingar dagligen och förklara på mellanstadienivå hur saker å ting fungerar...

Detta gäller dock inte alla nyutexaminerade - men nästintill...
Jag va med om att en nybörjare inte kunde koppla in en spis. Han trodde det bara va och ta ut spisutaget och sätta i det nya.
Problemet är att dom flesta väljer el för att dom tror att det är slappt och att dom automatiskt får jobb.
Som tur är så får ju inte alla jobb, och sen för att få bli anställd som montör efter lärlingstiden så måste man ha minst godkänt i alla kurser man läst i skolan, i alla fall inom SEF/EIO.

Samtidigt så lär man ju sig inte allting i skolan, utan egentligen mest ute på arbetsplatsen och det är därför man har praktik och lärlingstid men någon sorts grund-knowlegde borde det ju finnas.. men har man ingen vilja att lära sig så är det ju klart det inte går.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Sen ska man nog börja ta som en tumregel att ALDRIG prata elektricitet på svenska forum.
Alla som vet vad fas och nolla har ju självklart alla svar, och från 10 olika personer får man alltid 10 olika svar och vem ska döma vad som är rätt eller fel?

Känns ibland nästan som att reptilhjärnan lockas fram hos många bara man nämner ordet elektricitet :P
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

VA!!! va snackar du om? Olika svar....hmm. Kan det finnas så många? Det finns regler man skall följa å då är det enda rätta

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ett ord:

Svenskastarkströmsföreskrifterna

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Bra Niklas..där hade du kunnat hitta svaret där utan att få nackhåren att resa sig på de flesta här inne 8) Då jag gick första året på el var det första man fick lära sig just dom här sakerna.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ok de här är från 2000 men det har inte ändrats så mycket
Bilagor
ELSAK1.PDF
Starkströmsföreskrifterna
Jag vet inte om jag har rätt att lägga ut dom här men jag gör det för allmennyttan
(2.74 MiB) Nerladdad 256 gånger

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Emil Enander skrev:Va alla ska va tjuriga här på detta forumet då!
Man kan ju inte ens fråga en vanlig fråga utan att de ska bli en massa rabbalder hit och dit.
Jupp, elsäkerhet och hållfasthetslära/riggsäkerhet är alltid heta potatisar. Tricket kan ibland vara att koppla/bygga och vara tyst. Folk blir sällan personligt ansvariga i Sverige ;-)
EDIT: Observera ironi-smileyn på raden ovanför. Ser ni inte det roliga i det, ignorera och gå vidare.
Emil Enander skrev:På frågan om spänningsfall är det bara någonting jag har hört. Tydligen blir de inte något.
Jodå, det blir ALLTID spänningsfall i allt du kör ström genom. Hur stort varierar med dess resistans.
Senast redigerad av 1 Andreas Vinnberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det blir INTE spänningsfall i en adapter som han fråga

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Andreas Vinnberg skrev:Jupp, elsäkerhet och hållfasthetslära/riggsäkerhet är alltid heta potatisar. Tricket kan ibland vara att koppla/bygga och vara tyst. Folk blir sällan personligt ansvariga i Sverige ;-)
Jättebra tankesätt, helt rätt inställning...

Har du kört 63A igenom en klen 1,5 mm2 kabel och stället har brunnit ned pga värmeutvecklingen som uppstod i kabeln eller någon har fått en tross i huvudet därför att du har hängt upp den med vanliga karbinhakar, då har du nog annat att tänka på och oroa dig för än om du kommer bli personligt ansvarig eller inte.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det blir INTE spänningsfall i en adapter som han fråga
Försumbart spänningsfall i sammanhanget.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Jonas Larsson skrev: Jättebra tankesätt, helt rätt inställning...
Ah, min ironi-smiley kanske inte var tydlig nog.
Mats Lindgren skrev:Försumbart spänningsfall i sammanhanget.
Försumbart, men inte noll.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

när det gäller elen har jag gett er svaren men hur är det med riggning?
Finns det nån skrift på det?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Nicke Löfgren skrev:VA!!! va snackar du om? Olika svar....hmm. Kan det finnas så många? Det finns regler man skall följa å då är det enda rätta
Grejen är väl att alla tolkar reglerna på sitt sätt, det står ju inte direkt i klartext t ex att "Ska du sätta upp ett 16A trefasuttag i garaget så ska du använda 2,5mm2 kopparkabel".
Dock finns ju Elsäkerhetshandboken som är en tolkning på SSF som åtminstone används i skolor.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

sorry hade för mig dom fans med

den information finns i slutet på denna pdf

http://elko.se/elko_sve/userhtml/downlo ... pdf_08.pdf

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu tycker jag att tråden ska stängas!! Han har fått tillräckligt med svar

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster