S-VIDEO hona i D-format, finns det?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

S-VIDEO hona i D-format, finns det?

Inlägg av Jonas Larsson »

Håller på att göra en kontaktpananel och hade köpt gula RCA kontakter för överföring av bilden, men det blir för dålig kvalité, så jag behöver gå över till S-Video.

Då är nu min fråga, finns det S-Video honor i D-format?

Har kollat in Neutrik, men de har inget, någon som vet någon annan som kan tänkas ha, eller finns det helt enkelt inte?

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jag har då aldrig sett någon S-video...


Du kan göra så som vi gjorde med USB innan Neutrik gjorde en... Borra ur en vanlig XLR-kontakt för chassi, ta en S-video kabel och fäst den med smältlim... Lite ghetto, men det fungerar...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag vet inte om det finns någon smart chassiekontakt för S-video men jag gjorde en lösning för BNC där jag köpte likadana RCA kontakter som du har, plockade ur allt utom chassiet. Sedan borrade jag upp dom och monterade BNC chassiekontakterna. Resultatet blev kanon. Kanske kan vara till hjälp i ditt fall!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det finns ju adaptrar från s-video till 2st bnc, du kanske kan använda en sådan adapter och två chassimonterade bnc. Låter iofs krångligt...

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Tror inte det finns färdiga i D-size, men farnell har dessa.

[edit]
Uppdaterad länk till svenska Farnell.
Senast redigerad av 1 Jonathan Olsson, redigerad totalt 0 gånger.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Gå på Johannes tips, tycker jag. Det känns mest safe. BNC finns för chassimontage och kontakten låser i inkoplat läge. Viktigt att hålla reda på vilken kontakt som är vilken, bara. Det går att koppla fel ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mats: dock var det inte BNC utan en chassigenomförning för s-video som Johannes länkade till :-)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Okej, det missupfattade jag.

Det går att göra på mitt sätt också, men då blir det med två compositkablar med BNC kontakter istället.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Att det inte finns mini DIn s-video (YC) i D-format kan nog bero på att i instalationer mm där det används så använder man BNC kontakter och använder adapters. många av de bättre projarna har två BNC inbygt för YC.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jakob Carlsson skrev:Mats: dock var det inte BNC utan en chassigenomförning för s-video som Johannes länkade till :-)
Om du tänker berätta vad jag länkat till, vänligen skriv rätt namn.
Om det absolut ska vara D-size kanske det går att ta Neutrik's D-size BNC genomföringar och byta ut BNC-delen mot mini-din genomföringen jag länkade till ovan.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Den kontakten som jonathan länkade till funkar att skruva in istället för RCA kontakten i dina nuvarande RCAchassiekontakter. Möjligt att du får borra upp hålet en smula!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Gustaf Tydén>Jag antar att du vet om att det numer finns BNC i D-format? Tänkte bara så du inte står och jobbar i onödan =)

Johannes och Mats idé är ju en variant, men jag kan ge mig den på att jag kommer få samtal mitt i natten där folk frågar varför det är så konstig bild ;)

Jonathan hittade precis vad jag sökte! Tack så mycket, som Gustaf/Jonathan säger så lär den nog passa utan några större modifikationer i ett standard D-chassie! Elfa hade också en chassievariant för lödmontage, men tror denna passar bättre.

Det var väl Jakob som missuppfattade lite, inte Mats?

Tack för alla tips, då återstår bara att försöka få fatt på ett konto hos farnell, risken är väl att det är en minimisumma som man måste beställa för...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja det här var vid ett tidigare tillfälle då jag skulle rackmontera antenner till 2st trådlösa..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Larsson skrev:...då återstår bara att försöka få fatt på ett konto hos farnell, risken är väl att det är en minimisumma som man måste beställa för...
Beställer man bara en kontakt så blir den ju rätt dyr med frakten. Någon minimibeställning är det dock inte.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jonas Larsson skrev: [...]
Det var väl Jakob som missuppfattade lite, inte Mats?

Tack för alla tips, då återstår bara att försöka få fatt på ett konto hos farnell, risken är väl att det är en minimisumma som man måste beställa för...
Ja, det var också Jakob jag citerade ovan :)
Inga problem med konto hos farnell. Jag kan säkert skrapa ihop en hög med saker jag behöver om du vill splitta frakten (och tjäna stora pengar, typ 30:- eller nåt ;))
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Jens Blomhage
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 25 okt 2004, 01:00

Inlägg av Jens Blomhage »

ett tips är Sisaco AB www.sisaco.se har i allmänhet det mest i bildöverföringsväg. har bla färdiga paneler för data,video, ljud som passa i ex Thorsmans kabel kanaler. check em out! :)

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Det verkar ju bra, men damn - vilken horribelt katastrofal websida! Om du känner dem kanske du kan tipsa om att fixa till den så kan de säkert öka sin internetnärvaro ganska rejält...
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster