Hur svårt kan det vara att rulla kabel...

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Hur svårt kan det vara att rulla kabel...

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag köpte två packlådor proppade med mickkabel från en nedlagd närradiostudio för en vecka sen. Kom över det riktigt billigt... problemet är att kablarna inte varit ordenligt hoprullade utan ser som ett ormbo. Har ni några tips på hur man kan få kablarna schyssta igen?? Kan man sträcka dem på nåt vänster eller hur gör ni?

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Beroende på hur mkt stryk de fått så ska det bara vara att sträcka dem så de "rullar upp sig" innuti... låta dem vara orullade ett tag (jag lät dem ligga över en helg) och sen rulla dem riktigt.

Men har de tagit riktigt mycket stryck redan så kan det faktiskt vara hopplöst. Men jag har lyckats få till kablar rätt schyssta igen efter "misshandel" på just det sättet.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Om det inte ger sig med att hänga upp dem ett par dagar så testa att lägga dem i solen en varm sommardag och häng upp dem direkt efteråt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet att det är svårt för vissa att rulla ihop kablar. Det är allt för ofta är jag får in uthyrningar och inte en enda kabel är ihop rullad eller så är dom ihopnystade. Det jag får göra e att på somaren läga dom på i solen på balkongen och sen försöka rulla ihop dom. På vintern så e det bara och tinga sig att försöka få rätt på dom.

men det är inte kul när det blir för mycket knorrar på kablarna. Jag kan inte häller fatta hur man lyckas tvinna kablarna när man rullar ihop dem. en kolega till mej e bra på det och det är inte kul att rulla ihop kablarna nu. Det hjälper inte att hänga upp dom jag har provat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster