DMX kabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

DMX kabel?

Inlägg av Andreas Hedin »

Vad är det igentligen som skiljer en DMX kabel mot en vanlig mic kabel med XLR kontakter?
Funkar det att köra med en mic kabel av budgetmodel eller finns det billigare DMX kablar?

Skulle behöva några 20 meters DMX kablar och dom går ju lös på 500:-/st medans en budget mic kabel kostar 175:-/st.

Vad blir det för skillnad?


// Andreas

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

om du inte är rädd för att löda kan du få 20m riktigt bra xlrkabel för 220 :- Cordial

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Enkelt förklarat så är inte mic kabel gjord för DMX-signal och vice verca. Det kan/brukar funka kortare sträckor men då finns det ingen garanti att det kommer att funka och man vill inte riskera en hel show pga att man inte använder rätt kablar. Dessutom är DMX-kabel mycket segare och tåligare.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

jag har kört dmx-signal genom en ljudmulti som var 40m utan att det krånglade, det var i och för sig bara lite fast ljud och inte så mycket information. Det beror nog lite på det är du ska köra. Är det en större produktion så kanske inte 500 spänn är så mycket att fundera över.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Har också kört DMX i mickabel en hel del och det har funkat bra. Det som skiljer DMX från vanlig ljudsignal är väl att DMX är fyrkantsvåg och ljud rundvåg, dessutom brukar DMX kablar ha större motstånd, vad jag har fattat.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Nu är jag inte alls säker men jag har hört att en xlrkabel med större tvärsnittsarea ska funka bättre till dmx än en vanlig. nån annan som hört nåt liknande? för jag har inga som hellst belägg för det.

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Det jag funderade på är väl om det är värt att lägga ut 1000:- på två 20 meters DMX kablar eller om jag ska köra på en billigare kabel.

Är två stycken Geni Mojoscan 1X scannrar och ett Geni Mastermind 96A kontroller som det i så fall ska används ihop med.
Och det är bara mindre tillställningar sakerna kommer att användas till.

Vill ha färdiga kablar så löda själv hoppar jag över.


// Andreas

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Till dom prylarna du ska använda det till så tror jag att det inte är några större problem att använda vanlig mickkabel, och om grejerna skulle göra något fel (Kanske ställa sig lite fel eller något) kanske inte det är hela världen?

Antar du ska använda grejerna till fester/discon...
Johnny Andersson

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Hej

Angående fyrkantsvåg och "rundvåg" så är inte en mikrofonkabel, eller någon annan för den delen, sämre eller bättre på att bära fyrkantsvåg,sinus eller vad man nu vill skicka igenom den.

Grejorna som kan vara aktuellt är dock att kablen är mer eller mindre lämpad för höghastighetskommunikation, men då på grund av parametrar såsom avskärmning, kapacitans och motstånd.

DMX som kör RS485 vill ha balanserad 110ohms kabel. Tvinnad tror jag.

Det är ju data i rätt schyssta hastigheter ändå, vilket audio bleknar i komplexitet på. Audio är ju faktiskt rätt simpelt. Typ.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Andreas H skrev:Det jag funderade på är väl om det är värt att lägga ut 1000:- på två 20 meters DMX kablar eller om jag ska köra på en billigare kabel.
I ditt fall skulle jag lägga den tusenlappen på något annat än en riktig dmxkabel, men i större produktioner, varför chansa?

Väljer man vanlig mickabel så får man ju vara medveten om att man ökar risken för att fel ska uppstå, inte sagt att de kommer uppstå, men risken ökar.

Kör själv med standard mickablar, de två lite större firmor jag jobbar lite extra åt kör på samma sak, vanliga mickablar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Helt enkelt DMX är data DMX kablar är gjorda för att överföra data.
Frånbörjan är DMX 5 poligt standard vilket den fortfarande borde vara.
Varför ändra på en standard ???
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

DMX är ett renodlat dataprotokoll, signalen är en fyrkantsvåg. Denna signal har samma utseende som signalen som kommer ifrån en datorsnätverkskort. Skulle du änvända mikronkabel mellan datorn och routern?
Visst, det fungerar och det kan inte skada utrustningen. Risken som uppstår är att du får störningar som skadar datapakten, vilket resulterar i att allt datat inte kommer fram.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DMX ska överföras med kabel som har en impedans på 120 Ohm, och med 5-poliga XLR-kontakter, samt termineras på slutet av slingan med 120 Ohm. Detta är enligt standarden, allt annat är fel.

(DMX specar iofs bara att det är fempoligt plus dataformat, elektriska lagret specas av EIA485 (aka RS-485))

Jag har postat förut en länk till Maxim ICs Appnote där de klart och tydligt visar hur signalen degraderar om man inte följer detta.


(Att det sen råkar funka för det mesta är en annan sak (AES/EBU funkar hyggligt genom vanlig micslang), men kom inte gråtande när du upptäcker att allting kör inte 3poligt och att du glömt dina grodor hemma, eller att headsen uppför sig konstigt)

Carl Breander skrev:Helt enkelt DMX är data DMX kablar är gjorda för att överföra data.
Frånbörjan är DMX 5 poligt standard vilket den fortfarande borde vara.
Varför ändra på en standard ???
Fråga Martin.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Grejorna som kan vara aktuellt är dock att kablen är mer eller mindre lämpad för höghastighetskommunikation, men då på grund av parametrar såsom avskärmning, kapacitans och motstånd.
Jepp. DMX-kabel funkar utmärkt som micslang, men inte tvärtom eftersom micslang har inte en garanterad karaktäristisk impedans.
DMX som kör RS485 vill ha balanserad 110ohms kabel. Tvinnad tror jag.
EIA485 säger 120 Ohm enligt lite googling (har inte TIA-standarderna tyvärr). AES3 (aka AES/EBU) är 110 ohm.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ian Delahorne skrev:Fråga Martin.
Martin körde väl 3-poligt till sitt egna protokoll, sedan kunde armaturerna både ta emot Martins egna protokoll och dmx, man behöll den 3-poliga kontakten och tillslut tog man bara emot dmx, och man körde vidare med den 3-poliga av bara farten. Numer har de väl både 3 och 5 polig på sina heads tex.

Eller något åt det hållet? Robe, Antari mfl kör ju också på 3-pol varianten. Detta har ju diskuterats fram och tillbaka på diverse forum, en aspekt är väl kostnaden, 3-pol är mer använt och pga detta billigare.

Vet inte vem som ansvar att standarden efterföljs, men får de verkligen kalla sina armaturer för dmx kompatibla när de inte efterföljer uppsatt standard? Någon kanske skulle tryckt på hårdare, eller så ansåg man det inte vara så noga vilka kontakter som användes och tillverkarna gick på det billigaste.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jonas Larsson skrev: Vet inte vem som ansvar att standarden efterföljs, men får de verkligen kalla sina armaturer för dmx kompatibla när de inte efterföljer uppsatt standard? Någon kanske skulle tryckt på hårdare, eller så ansåg man det inte vara så noga vilka kontakter som användes och tillverkarna gick på det billigaste.
ESTA och tillverkarna själva.

DMX-faq:n är också en bra källa för info.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

De två extra polerna var väl tänkta till att skicka returinfo med och något sådant har väl inte riktigt sett dagens ljus ännu. Alltså är det rätt onödigt att köra 5-poligt.. Dyrare kontakter och kabel etc. Sen har vi ju även den 4-poliga DMX-kabeln, men då är väl den 4:e polen enbart ström till typ scrolelrs.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Frågan är om inte VariLite använde lite såna saker för att prata tillbaka hur den mår?

RDM är en utökning till DMX som klarar dubbelriktat. För EIA-485's del så är det inget problem med flera sändare på samma lina, det enda jobbiga är att saker inte pratar i mun på varandra.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

vi har alltid kört med mick kabel.. det har funkat bra... men då handlar det om rätt korta av stånd.. typ 5m till första scannern och sedan 1m mellan varje typ...

dock har det inte fukat helt hundra med vårat nya ljus och det skulle j kunna ha med kabeln att göra... tex. vid gobo rotering... även om det känns som det ligger i armaturen det felet...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Mickabel fungerar ju, har kört flera gånger genom våran stora ljudmulti som är 100m lång och det fungerar jätte bra, men en riktlinje kan ju vara att så länge man kör ett par dimmerkanaler så är det skitsamma men ska man börja med mer avanserat som rörligt osv så kan det vara dumt att chansa.

Som sagt det fungerar men dumt att chansa, Robe kör numera oxå med både 3 och 5-poligt på deras lite finare huven!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster