DMX kabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Peter Jönköping Hallin skrev:Ju billigare (sämre) DMX mottagare desto viktigare med rätt kabel!
Låter vettigt!

När vi kör med vår standardrigg, ca 10 dmx effekter, ca 40 m standard mickabel är det inga problem utan terminering, men kommer vi upp på ca 14 dmx effekter och ca 50 m standard mickabel så blir det direkt problem utan en terminering i änden (Martin/GENI/SGM borde ju ha någorlunda vettiga dmx sändare/mottagare))

Några gånger har ändpluggen (termineringen) inte kommit med, då har det faktiskt fungerat att terminera mitt i kedjan med hjälp av en dip på en dmxeffekt.

Det är mycket som fungerar, men som kanske inte är rätt.. Det handlar ju om hur stora jobb man gör och hur viktigt det är att chansen för krångel minimeras.

Det finns säkert en anledning till att ESTA rekommenderar en viss kabel, sedan är det upp till var och en om man vill följa rekommendationerna eller inte.

Oftast fungerar det ju att köra med sommardäck på vintern också, bilen rullar, men kanske inte lika säkert!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Emil Brolin skrev:Med lite eftersökningar verkar det nästintill lite svårt att ha kört med DMX i 20 år..

http://en.wikipedia.org/wiki/DMX512-A

Men vad vet jag...
För att upprätthålla trådens förstående och ömsesidigt vänliga attityd måste jag bara påpeka att länken du hänvisar till skriver att standarden startade 1986. Min matematik säger att det var 21 (snart 22) år sedan, så det borde inte vara några större problem att ha pillat med DMX i 20 år.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Den som är intresserad av fenomentet som man får kan ju kolla in länken som Ian har postat i Ellära , Varför det är viktigt med DMX-Terminering

Ja, jag vet att ni pratade om DMX-kabel och inte så mycket om terminering. Om ni går mot slutet av dokumentet så tar Maxim även upp felaktiga kablar.

Peter Bergqvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:11

Inlägg av Peter Bergqvist »

"Ändamålet helgar medlen" är ett bra talsesätt!
Om man ska köra Disco med effektlampor som inte ska lysa på nåt speciellt tycker jag gott man kan använda mickkabel.
Däremot, om det är fråga om precisionsljus till teater/show som ska belysa artister/rekvisita: använd DMX kabel.

Vad som KAN hända om man inte använder DMX kabel eller terminerar?
Tja, en lampa som plötsligt inte går till rätt position eller tar ny position på egen hand...
Färgskiftningar mellan lampor som borde ha samma färg osv.
Fyll i resten av listan själv...
Oftast sker sånt här på ett så subtilt/inkonsekvent sätt att man blir lite osäker på om det verkligen hände!
Obehagligt under gig...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jonathan Olsson skrev:
Emil Brolin skrev:Med lite eftersökningar verkar det nästintill lite svårt att ha kört med DMX i 20 år..

http://en.wikipedia.org/wiki/DMX512-A

Men vad vet jag...
För att upprätthålla trådens förstående och ömsesidigt vänliga attityd måste jag bara påpeka att länken du hänvisar till skriver att standarden startade 1986. Min matematik säger att det var 21 (snart 22) år sedan, så det borde inte vara några större problem att ha pillat med DMX i 20 år.
Om du också hade läst texten står det att det började utveckla protokollet 1986. Inte att det var allmängods då. Utvecklingen till första satta standarden pågick till 1990 vilket är 17 år sedan. Dessutom tror jag inte att det var i Gävle man gjorde detta.

Men vad vet jag.. Jag kan läsa i alla fall..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonathan vill ju också vara med och knäppa folk på näsan förstår du väl Emil, även om han gör det med ett vackrare språk än vi andra oduglingar :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

David Wennberg skrev:Jonathan vill ju också vara med och knäppa folk på näsan förstår du väl Emil, även om han gör det med ett vackrare språk än vi andra oduglingar :wink:
Lol, precis... jag kände mig utanför och ville också vara duktig. Tyckte inte det spelade så stor roll vad det handlade om.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jovisst.. Det är alltid roligt, men läs då gärna texten först..

Rikta gärna hellre in gallan mot första delen i Leifs första inlägg..
Leif Baltazars skrev:Hej på er pöjkar (tjejjer fattar väl inte vilken guldsida detta är)!
Och jag som trodde att jag var fördomsfull..

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det är väl inget konstigt med det, könsfördelningen på forumet är väl något i stil med 90-10?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jo, men att dissa tjejer total är väl inte nice..

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Sant. Tolkade väl personligen inte det som en diss mot tjejer, men ok, en poäng till dig. Hur som helst, tillbaka till DMX-kablarna...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag va instalerade lite rörligt som va inköpt begagnat till tyringe ishall. De som instalerade kablarna satte in billig mik kabel. Lägnden på kablarna e typ runt hela isen. Det funkade fint när vi instalerade det och sen blev det strul den första strulade och betede sig inte som de andra. Jag mistängkte direkt att det berodde på terminering saknades på den siste. När den kom dit så slutade samtliga att fungera. Felet i detta läget va att elekterikern som hadde lödat kontakterna hadde skalat upp ca 1cm för mångt så det hadde blivit kortslutning mellan stift 2 och jord. När det va tillrättat så fungerade samtliga utan problem utan någon terminering.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Vad jag vet så fanns inte DMX protokoll för 20 år sedan, utan det forskades mest på det hela, vid den tidpunkten.
De första protokoll som fanns tillgängliga på marknaden var RS 232 systemet och något senare SGM 286.

RS systemet använde jag mej av 1992 på Martins Roboscan. Martin körde från början RS 232 och gick sedan över till DMX 512 när detta kom mer på allvar.

SGM hade ett eget som synes som de kallade SGM 286.
Har för mej att italienska FLY använde sej av RS 232 i början, men detta vet Mogge eller Pelle Starlight mera om, eftersom de importerade och använde FLY prylar. Fly tillverkade bl.a. scanners åt Lampo i slutet av 80-talet, början 90-talet. Starlight körde på Lampo Raggio eller Fly Raggio redan 1988-1990.

Däremot undrar jag vad Clay Paky körde sina Golden Scan på när de kom, om det var 0-10V eller något annat system?!?!
Den första scannern som de lanserade kom 1987 och hette Brilliant och den följdes upp av den numera världskända GOLDEN SCAN. Frågan är vad dessa styrdes av 1987???
Clay Paky grundades förresten 28 Augusti 1976.

Kollade nu och fann att DMX forskades fram omkring 1986 och släpptes på marknaden 1990.
Bilagor
Den ser fortfarande modern ut, trots 20 år på nacken.
Den ser fortfarande modern ut, trots 20 år på nacken.
Clay Paky Brilliant 1987.jpg (18.56 KiB) Visad 10076 gånger
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Hur styrde varilite sina första movingheads utan dmx512. När man ser pulse från 94 så måste de ju haft dmx för att kunna styra den mängden
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Gustaf, det var inga problem för Varylite att styra sina heads 1994, eftersom DMX fanns på marknaden redan 1990 i USA. Här i Europa var det mest de andra systemen som kördes i början.
Dessutom fanns RS 232 som jag tidigare nämnt, så de kunde även ha använt detta system, likaså 286 systemet.
J-Å Broqvist

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Har för mig att det står 0-10V på baksidan av Goldenscan HPE när man tittar.
Johnny Andersson

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Nu styrdes ju alla Varilite i Pulsvideon med Varilites eget styrsystem och artisan bord... inte med dmx

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Även Highend hade 0-10V på bl.a. Trackspot.
//Magnus - Fegge & Mattes

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Inlägg av Björn Claesson »

Hej,
tänkte berätta lite om DMX :D
Om jag kommer ihåg rätt så föddes DMX512 på ett USITT konvent i LasVegas 1984. Det lär ha varit Steve Terry som på den tiden jobbade på Production Arts som tröttnade på alla ljusbordtillverkare hade egna protokoll och att det inte gick att koppla ett ljusbord av ett fabrikat till dimmers av ett annat fakrikat. Tillsammans med ett antal andra stora ljusuthyrningsföretag ordnade dom ett legendariskt hotellrumsmöte med några representanter från tillverkarna. Uthyrningsföretagen loovade då att de inte skulle köpa utrustning från en tillverkare som inte gick att koppla ihop med utrustning från en annan tillverkare. Lite snabbt skissade Steve Terry ihop DMX512 som rent elektriskt bygger på RS485 standarden och ett väldigt enkelt (och robust) seriellt protokoll.

Vid den här tiden fanns ett antal olika protokoll, både analoga och digitala. Kliegel och ElectroControls hade ett, Avab hade sitt A240 (tror jag att det hette) Strand D54 och AMX. Och det fanns säkert en hel del annat också. DMX512 var tillräckligt likt många andra redan existerande protokoll för att det skulle vara någorlunda lätt att uppgradera redan existerande produkter.
Rent standardmässigt dök det första officiella papperet på standarden upp 1986 och hette då USITT DMX512. Sedan reviderades det och fick lite striktare former 1990. Men redan i slutet av 1985 dök de första DMX produkterna upp. Om jag kommer ihåg rätt var det ett företag som hette TBA som försökte göra en serie lågvåltsstrålkastare med inbyggd dimmer som hette Magic Lantern. Företaget gick dock i konkurs innan produkten var klar men under de 6 månader som de anställde kunde jobba med lönegaranti under konkursförvaltaren utvecklade man det som sen blev ARRI / Celco Connexion som var en serie MUXar och DeMUXar för DMX till och från 0-10V analoga signaler. Samtidigt kom också ETC ut med de första ljusborden med DMX. Här i europa hette de ARRI och fanns i början av 1986 i alla fall.

Det är lite märkligt att läsa igenom den här tråden och inse att ett protokoll som funnits sedan 1986 fortfarande har så mycket mystik och oklarheter runt sig. DMX ÄR RS485 och är otroligt utforskat när det gäller vilka kablar som ska användas, hur man splittar och terminerar, kabellängder, antal droppunkter mm så borde inte finnas några tveksamheter hur man ska koppla sina saker. Men det kanske säger en del om branchen....

Gott Nytt År!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Björn: anledningen är att det finns många myter är att det är lite för robust, man kan göra mycket dumt innan saker börjar bete sig illa. Lägg till branschens fallenhet till cargo cult science (pin1-problemet, jordlyftning, DMX-på-mickabel, alltid micka upphängningen på en 4x12:a) så är det inte så konstigt att myter propageras på det här sättet.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster