gitarr/bas-sändare

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

gitarr/bas-sändare

Inlägg av Jakob Nilsson »

Är i tankarna att skaffa kabel till mina trådlösa sändare, så att jag kan kan köra gitarr och bas trådlöst.

Är det någon som gjort egna kablar någon gång? Kan väl inte vara så svårt... mini xlr på en sida och tele på den andra, eller??

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag gjorde sånna kablar till mina system. Vet man bara var trådarna ska kopplas så är det inga svårigheter. Det blev billigare och göra det själv än och köpa färdiga. Men det luriga e att alla märken har olika kopplingar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: gitarr/bas-sändare

Inlägg av Mikael Thieme »

rackman skrev:Är i tankarna att skaffa kabel till mina trådlösa sändare, så att jag kan kan köra gitarr och bas trådlöst.

Är det någon som gjort egna kablar någon gång? Kan väl inte vara så svårt... mini xlr på en sida och tele på den andra, eller??
Ungefär så, med reservation för vad för prylar du använder...

Med Shure och TA4F-kontakt gör du såhär:

Pin1 - sleeve/jord på telepluggen
Pin2 - [används ej]
Pin3 - tip på telepluggen
Pin4 - [används ej]

(Den specifika stiftkonfigen för TA4 i Shure-produkt finns på Shure Knowledgebase
Senast redigerad av 2 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gång.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: gitarr/bas-sändare

Inlägg av Marcus Sandberg »

Thieme skrev:
rackman skrev:Är i tankarna att skaffa kabel till mina trådlösa sändare, så att jag kan kan köra gitarr och bas trådlöst.

Är det någon som gjort egna kablar någon gång? Kan väl inte vara så svårt... mini xlr på en sida och tele på den andra, eller??
Ungefär så, med reservation för vad för prylar du använder...

Med Shure och TA4F-kontakt gör du såhär:

Pin1 - sleeve/jord på telepluggen
Pin2 - [används ej]
Pin3 - tip på telepluggen
Pin4 - [används ej]

(Den specifika stiftkonfigen för TA4 i Shure-produkt finns på Shure Knowledgebase
Jo Pin 2 ligger det 5Volt på på Shure Jag vet att JTS har samma koppling som Shure
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: gitarr/bas-sändare

Inlägg av Mikael Thieme »

mackieboy skrev:Jo Pin 2 ligger det 5Volt på på Shure Jag vet att JTS har samma koppling som Shure
Visst är det så, därför skall det stiftet inte anslutas vid koppling till en teleplugg för instrumentsignal.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag köpte färdiga såna kablar ftån TTS, kostade typ 200 spänn. Dom passar i alla fall till U1 bodypacks.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: gitarr/bas-sändare

Inlägg av Magnus Johansson »

rackman skrev:Är i tankarna att skaffa kabel till mina trådlösa sändare, så att jag kan kan köra gitarr och bas trådlöst.
AKG har en speciell sändare för detta, se http://www.akg.com/products/powerslave, ... d,186.html

Men det är naturligtvis billigare att använda vanliga bodypack om du redan har sådana.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är väl inte bara AKG som har speciella sändare för det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Är väl inte bara AKG som har speciella sändare för det?
Mycket möjligt, men det är den enda jag sett in action och visste om.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

På Senheisers EV 100 till 500 systemen så har de så att mik e på tippen och line på ringe på en mini tele kontakt. AKGs vanliga boddy pack funkar om man ginar ner och att instrumentet inte ger för stark signal. JTS har oxå olika sändare för mik och line. Jag ska ta och prova mitt JTS till instrument för att se hur det funkar på en mik sändare. Det kan inte mer än dista.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

måste nog specifiera min fråga. Jag har trådlösa system från Samson, hur kopplar jag då?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo om du har den 3poliga mini XLRen så är det jord på stift 1 och signal på stift 3 På stift 2 så ligger där pluss spänning.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster