Behörighet för att tillverka skarvkabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Behörighet för att tillverka skarvkabel?

Inlägg av Kim Toivanen »

Att man får byta stickproppar och liknande hemma om man har "nödvändig kännedom" vet nog de flesta här...
Men räcker det med "nödvändig kännedom" när det ska tillverkas skarvkabel för användning på jobb, för firmans räkning?
Eller behöver man någon högre behörighet för det?
-+> www.ell.nu <+-

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Tror nog att det är så att du inte får göra det utan behörighet eftersom det är att göra en ny grej och inte bara byta en befintlig stickpropp eller liknande.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

de ska nog gå bra, sålänge det inte är fast förlagt, asså tex fastklamrad kabel på vägg eller draget i vägg, golv mm. för att vara helt säker, ring typ SEF, svenska elektriker förbundet, dom kan svara på din fråga..

kan knappast behövas mer än bb2 behörighet iaf ;)

/polkaz

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Nä, det går nog helt okej.
Vet många som gör så.
Ska själv göra en bunt med kabel om nån vecka.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Jag kan annars kolla imorron i skolan om jag kommer ihåg.. går elprogrammet men kommer inte riktigt ihåg hur de e me sånt där : )

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vilka elarbeten jag får utföra själv
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar).

Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör!

Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag. I broschyren "Det här får du göra själv (PDF)" kan du läsa mer om vad som är tillåtet att göra själv.


Källa: Elsäkerhetsverket

Det korta svaret är alltså, Ja, du får tillverka skarvsladdar om du har "nödig kännedom".
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag har ett svagt minne från någon elsäkerhetskurs under värnplikten att man inte får tillverka skarvkablar om de ska användas i "tillfällig elanläggning" eller något liknande. Detta begrepp skulle i alla fall innefatta allt som drivs med ett mobilt elverk.

Inte för att jag förstår skillnaden mellan 230V ur ett fast elskåp och 230V ur elskåpet på ett elverk, men jag har ändå vaga minnen av att det skulle vara tillåtet i ena fallet och inte i andra. Någon som vet bättre?

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Polkaz skrev:de ska nog gå bra, sålänge det inte är fast förlagt, asså tex fastklamrad kabel på vägg eller draget i vägg, golv mm. för att vara helt säker, ring typ SEF, svenska elektriker förbundet, dom kan svara på din fråga..

kan knappast behövas mer än bb2 behörighet iaf ;)

/polkaz
Räknas det som fast installation om man gaffar fast eller spänner fast kabel med remmar? ;)
Jonas skrev: Det korta svaret är alltså, Ja, du får tillverka skarvsladdar om du har "nödig kännedom".
Det jag tänkte mest på är om det är nån skillnad på denna regel privat vs. företag...
-+> www.ell.nu <+-

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Räknas det som fast installation om man gaffar fast eller spänner fast kabel med remmar?
Helt ärligt har jag inte en susning, är inte långt ifrån, skulle tippa på att den blir rent tillfällig, men de är nog en ren tolkningsfråga helt enkelt..

/polkaz

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Sitter det en stickpropp i ena ändan räknas det inte som fast installation mao behöver du ingen behörighet för detta . I alla elektriska installationer montage är du juridisk person dvs du är ansvarig för det korrekt utfört och får ta konsekvensen vid fel eller skador .Gör du det i företagets tjänst kan man anta att företaget har en ansvars försäkring som täcker ev skador skulle tro att även företagaren blir ansvarig såsom juridisk person i bolaget .
Mvh John.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

John: Var går gränsen för vad som är en stickpropp då? Får jag bygga en trefas på 125A?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Sitter det en stickpropp i ena ändan räknas det inte som fast installation mao behöver du ingen behörighet för detta .
inte helt korrekt, som sagt, du får ej sätta fast en kabel som ej är gjord för detta, likväl gör många fel tex genom att satta fast sin skx-kabel från sänglampan, detta är förbjudet, eller kräver behörig installatör, men de är som allt annat, en ren tolkningsfråga, som elinstallatör krävs allmän behörighet för att öppna en central, de krävs att "någon" på firman har allmän behörighet, installatören innehar normalt bb1, dvs att personen med allmän behörighet skall närvara och "handleda installatören" hur ofta händer de? yeeh right, sen kan ni gärna svara på varför så många drar kulo-kabel i vp-rör, använd ekk damit! 8O

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vill poäntera att jag svara på topic ang att göra egen skarvkabel inte elektriska installationer .Visst kan du göra en 125A kabel gränsen vid fara för person och egendom går vid 35mA så gör du fel spelar det inte så stor roll ,krävs att du har nödig kännedom dock. Jag förutsätter att du har det om du monterar en 125A kabel.Enl eu direktiv behöver du i dag inte ens använda VP-rör tror det är ganska svårt att dra kulo i rör däremot EKK el FKK kan vara ett bra alternativ som tidigare nämt (lite off topic) . Sen finns det förstås en massa pappskallar som inte har en aning vad de håller på med .Själv är jag utbildad starkströms elektriker och har viss yrkeserfarenhet.Besitter dock ingen behörighet då man måste ansöka om detta ,har ännu inte sett mitt behov av detta då ansvars frågan kvarstår .
Mvh John.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Räknas det som fast installation om man gaffar fast eller spänner fast kabel med remmar?
Pratade med fackmän på Eio idag, enligt dom behöver man ej ha behörighet för att spänna fast kabel med rem/tejp av modell skarvsladd hona-hane kontakt, dock bör man vända sig till kabeltillverkaren och se så att kabel uppfyller dom normer som krävs, vid tex värmeutveckling, mm *alien* rena tolkningsfrågor..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster