Mindre kontakt än speakon?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Johan Tofftén »

Håller på och skall bygga en montervägg som måste rymmas i en minibuss.
På denna skall sitta 2 st mindre design högtalare typ Micropod.
Dom flesta av dessa högtalare har skruvterminaler med banan möjlighet.
Jag skulle vilja ha någon stabilare inkoppling typ speakon, men speakon är lite onödigt stort för dom små effekter vi talar om.
Kan tyvärr inte ha kablar på baksidan eller framsida pga. av designskäl, utan allt kaplage kommer att dras inne i väggen.

Väggen skall användas 3-4 dagar på varje ställe under 6 månader totalt ca 15 tilfällen och riggas upp av eventpersonal.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Jonas Larsson »

Teleplugg?

Finns också med låsning har jag för mig, men risken är ju stor att någon "ovan" drar i kabeln och sedan tar i ännu mer när den inte släpper.

XLR?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas Bernström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 10:31
Presentation: Ljustekniker hos Hiresound i Falkenberg. Tänk om presentationer var valfritt.
Ort: Halmstad

Re: Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Andreas Bernström »

Finns ju 2-pol speakcon som är ganska liten och smutt. Annars hade jag gjort som Jonas och siktat på Tele.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Jonas Larsson »

Andreas Bernström skrev:Finns ju 2-pol speakcon som är ganska liten och smutt. Annars hade jag gjort som Jonas och siktat på Tele.
Är det inte så att den 2-poliga speakonen är fysiskt lika stor som den 4-poliga, eftersom den 2-poliga sladdkontakten även passar i den 4-poliga chassiekontakten?

Eller så är chassiekontakterna lika stora, men den 2-poliga sladdkontakten mindre än den 4-poliga sladdkontakten.
Bilagor
nl2 nl4 keying.png
nl2 nl4 keying.png (35.81 KiB) Visad 5624 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Niklas Elste »

Jag röstar på tele alternativt minitele

Xlr är ju så gott som lika stort som speakon

Annars är högtalar din rätt smått

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Mindre kontakt än speakon?

Inlägg av Jonas Areskough »

Banankontakterna är ju lika pålitliga som en tele och högtalarna så pass små att det knappt gör något om de kopplas fel. Mini xlr är ju ett alternativ annars

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster