Problem med långa kablar?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Problem med långa kablar?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej!

Jag har ett projekt framför mig där jag behöver dra väldigt långa kablar.
Det handlar om ca 250m 3-fas 16A samt balanserad mono-signal (mellan mixer-slutsteg).
Kablarna kommer att ligga nära varandra nästan hela vägen på en rak sträcka.
Efter de 200m 3-fas så kommer 230v tas ut till ytterligare ca 50m iväg.
Vilka problem tror ni kan uppstå?
Min praktiska erfarenhet är begränsad i detta fallet, och även om man kan räkna fram förluster osv. så vore jag ytterst tacksam om någon som gjort något liknande i praktiken vill dela med sig av sina erfarenheter.

Tack på förhand!

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Gällande starkströmmen kommer du inte ha några problem på de sträckorna.
Signalkablage rekommenderar jag inte längder över 100 m för att klara sig från diskantförluster och minskad signalstyrka.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Philip Olsson »

Hurvida du får problem efter 250M beror på hur din belastning ser ut. Är det väldigt låg belastning, som någon ampere, så fungerar det OK. Annars får du gå upp i kabeldimension till en 32A ( Tex, med en 16->32A kabel om det inte finns 32A uttag. ) . Eftersom denna kabeldragning säkert kommer göras där allmänheten har tillgång, så tycker jag att du ska se till att du har JFB på matningen.

Framförallt så ska du undvika att ha stora laster som slås av och på, tex en vattenkokare eller fritös på samma matning som din ljudelektronik.

Din ljudsignal fungerar säkert bra, linjesignal kan man mata många hundra meter innan det blir något man behöver oroa sig över. Eventuellt kan en trafo vara bra att ha i fickan, men då du har samma eldragning ska det inte vara ett problem.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för era svar grabbar!

Okej, era svar är lite olika, men om jag sammanfattar så bör det fungera, men jag bör gå upp i kabeldimension från 16A till 32A.
Vi kommer att ha slutsteg som lämnar omkring 4kw, troligtvis lite under. Sedan så kommer full effekt förmodligen inte att utnyttjas, men det är bra att gardera sig.
Det hade annars varit smidigare att dra 16A kabel, eftersom 32A är lite tyngre/grövre, men måste vi så får vi lösa det.

Då får jag helt enkelt försöka skaffa mig några rullar signalkabel, ingen som har liggandes över till bra pris?=)

När det gäller strömkabel så hyr vi in, det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa in såna mängder.

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Leif Baltazars »

Går det inte att lösa med ett kraftigt elverk vid PA platsen?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Niklas Elste »

snälla svär inte nu

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Fredrik Becker »

Niklas, med bra (dyra) elverk så går det alldeles utmärkt!

Jag skulle gå upp till 32A kabel, om inte 63A... Eller elverk.
Vart i landet är detta? Vi är säkert många som har en vinda eller två med 100 meter mikrofonkabel.

Jag hade nog dessutom valt att sända ljudet med en FM-sändare. :wink:

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej allihop!

Nja, elverk är väl inte så trevligt att ha, men visst, ett modernt, fint elverk som inte väsnas eller luktar hade väl kanske fungerat=)

Vart köper man billig signalkabel på 100m rulle?
Det får inte vara alltför dålig kvalité.

Eller om nån har på hyllan?
Jag finns i norra Skåne.

När det gäller FM-sändare så är min erfarenhet begränsad, jag förstår såklart hur det fungerar, men vad använder man för prylar?

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Niklas Elste »

jag hadde kablat gillar inte radiostörningar
fast 250 m med ett beltpack och ett par spadar borde gå

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Mikael Thieme »

Använd radio om du absolut måste, inte annars. Kabel har högre driftsäkerhet, lägre systemkomplexitet (läs: strulrisk) och bättre signalkvalitet. Signalkabel har "alla" leverantörer nog hemma. TTS/Luthman, POL-teknik, Sennberg m fl och förstås Cabletronic. Eller Elfa om man inte har något annat val.

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Fredrik Becker »

Med radio menar jag att sända på det "vanliga" FM-bandet, 88-108 MHz. Och med en bra sändare och mottagare så har man inga störningar på 300 meter :)
Med mina 30W kommer jag lätt 10 km med en dåligt (lågt) placerad antenn. Med en bra antenn placering kommer jag 30 km.
Visst frekvens omfånget är inte helt underbart. Men oftast fullt tillräckligt ;) Det låter ungefär lika dåligt som P3 ;)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Mikael Thieme »

Fredrik Becker skrev:Med radio menar jag att sända på det "vanliga" FM-bandet, 88-108 MHz.
Det förstod jag, och argumenten kvarstår. :wink:
Varken frekvensomfång, dynamik, brus eller distorsion är i närheten av en kabel. Trehundra meter är visserligen inget räckviddsproblem (ens med 1 W och bra antennförhållanden) men risken för avsiktliga eller oavsiktliga störningar kvarstår, även i mono. Formalia behöver (läs: bör) fixas, och betalas, med PTS. Och sändaren är en adderad och väldigt specifik pryl, vars funktion är avgörande för överföringen.

Missförstå mig rätt, även jag tycker att radio är underbart när det är bästa (eller enda) lösningen. Elverk likaså. Men många års empiriska studier har lärt mig att enklaste lösningen väldigt ofta är den bästa. :wink:

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag håller tillfullo med om att den enklaste lösningen oftast är den bästa :)
Men 300 meter kabel kan också ge problem.... Kan den ligga skyddad från biltrafik och snubblande fötter?


Mitt inlägg var också för att förtydliga för trådskaparen vad jag menade ;)

Johan Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 17:59
Presentation: Jobbar på hobbybasis med öppna källkodsprojekt för ljusstyrning. https://johan.lighting
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Johan Nilsson »

Om du ska kunna nyttja 16 A så bör du använda 10 mm² kabel för att inte få ett för högt spänningsfall.

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Fredrik Becker »

32A kabel brukar vara 6 kvadrat
63A kabel brukar vara 16 kvadrat.
Skriver brukar, för det är inte alltid så, jag borde kanske skriva "-bör vara" ;)

Så om 10 kvadrat är att rekommendera på det avståndet så bör du alltså välja 63A kabel.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej allihop!

Tack för ert engagemang=)

Att sända via FM-radio är nog uteslutet, jag har aldrig gjort det tidigare och jag har inte tekniken som krävs.

Kablarna kommer att ligga skyddade innanför avspärrningar i stort sett hela vägen.
Ingen biltrafik, men möjligtvis lite flygtrafik som kommer att rulla förbi, dock inte just över kablarna=)

Från början hade jag tänkt använda 3-fas 16A kablar (=5x2,5mm2) men det verkar som om jag får utesluta detta helt.
Jag förstår att det blir spänningsfall, och 200m är ju en bra bit.
63A-kablar blir väldigt bökigt, jag får nog sikta på 32A, gärna då med 6mm2 ledare, och inte 4mm2 som också finns.

När det gäller signalkabel så har jag köpt på t.ex. Luthman tidigare, men den kostar ju lite mer även med bra rabatt.
Kanske finns det ok signalkabel för runt 4kr/metern? Någon som vet?

Mvh
Kristian

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Niklas Elste »

alltså glöm inte att spänningsfallet beror på belastning så det är inte alls omöjligt att 2,5 räcker långt det beror ju på programinnehåll och hur slutstegens lågvolts beskaffenhet är

Hans Ruz
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 17:18
Presentation: Göteborgare med fokus på PA och Backline

Re: Problem med långa kablar?

Inlägg av Hans Ruz »

Du skall använda tätt partvinnad signalkabel med 2 ledare + skärm. Allt för ofta används ej partvinnad kabel med tre ledare utan skärm. Skärmen i signalkabeln är teknisk jord (ej skyddsjord) och skall lödas på pin 1 i en XLR-kontakt. Får du problem med brum trotts korrekt val av kabel så prova med att koppla in en kort XLR-kabel utan teknisk jord i signalkedjan så nära mottagaren som möjligt, det brukar vara lösningen. Prova med en isolertrafo annars.

Du kännde säkert till ovanstående, men det är värt att återupprepas för alla på detta forum.

Mina erfarenheter är att det ej är några problem med dina axstånd rent signaltekniskt om du väljer korrekt signalkabel.

Berätta gärna hur det gick.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster