olycka inträffar, vems fel?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Marcus Österman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 13:59
Presentation: ljud och ljustekniker med 10 års mobilt discjockande på trummhinnorna

olycka inträffar, vems fel?

Inlägg av Marcus Österman »

tjena!

Ponera att man har en part (1) som hyr ut en eventlokal.
en andra part (2), som hyr stället för en bankettmiddag med liveband
och en tredje part (3) som står för tekniken, dvs hänger upp tross och skit ovanför gästerna.

OM olyckan skulle vara framme, att någon får en mac550 i huvudet, eller om trossen släpper och skadar ett gäng gäster, vem står som skyldig?

vet att globe arenas har ett dokument där humpet får skriva på. så att dom i princip frånskriver sig ansvaret.

skulle jag vara en trångsynt lagbok så ser det ju lite ut som att part 1 har samlat människor i en lokal där dom kom till skada..

någon som har koll?

mvh marcus

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: olycka inträffar, vems fel?

Inlägg av Christopher Berg »

Det är väl ändå den som har hängt upp grejerna som är skyldig att se till så att det hänger kvar!?

Eller tänker jag fel?
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: olycka inträffar, vems fel?

Inlägg av Mats Ottosson »

Det är väll den som är ansvarig för byggnationen som bär ansvar tillsammans med arrangören som i dessa fall brukar räknas som byggherre.

Vad jag vet har aldrig min personal som är hump fått skriva på några papper men däremot har jag skrivet på papper där jag tar ansvar för den truck jag framför där i bland eller samt att få tillgång till taket...
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: olycka inträffar, vems fel?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är alltid beställaren som bär ansvaret som det är på byggen mm. I detta fallet så är det troligen inte humpet som direkt blir hängda i en utredning utan mer troligt part 2 och ansvarig företagsledare för part 3 som kommer få det svårt att förklara sig inför myndigheter framförallt den sistnämnde.

De flästa seriösa företag använder säkwire och låsa trossen så om det skulle trilla så beror det troligen på materialskada eller utebliven säkwire och skulle detta framgå så har antingen inte företaget koll på utrustingen eller medvetet slarv. Om det så skulle va fallet i ovanstående så får part 3 väldigt svårt att förklara sig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: olycka inträffar, vems fel?

Inlägg av Daniel Regnér »

Rent spontant känns det ju som att part 1 ansvarar för att riggpunkter i lokalen håller för det de uppger att de skall hålla för. Part 3 bör i sin tur ha kompetens för att avgöra huruvida en riggpunkt ser ut att klara den vikt som part ett påstår att den skall göra. Så kommer part 2 och säger "hej jag vill ha 125 ton tross, lampor och bildskärmar i lokalen" så bör det dras i bromsen långt innan dessa prylar ens hamnar ovanför skallen på en gäst på banketten

OM saker trillar ner pga dålig riggning så är det väll uppenbart att det är part 3 som får ta smällen
Faller saker ner pga att en riggpunkt ger vika för en belastning den borde ha klarat så är det väl knepigare.. men jag gissar på att det lutar åt att part 1 ligger risigt till där

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster