Rår uppsättning och var det finns.

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Niklas Elste »

tala med teknilux dom är bra att ha med

Dennis Moberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 19:16
Presentation: Jag har hållit på med scen- och ljusteknik sedan jag gick en ljud och ljuskurs i gymnasiet. Åren 2008-11 gick jag scenproduktion på K3 vid malmöhögskola.

Sedan ses har jag även gjort Stagevisions kurs "Säkerhetskurs för scen och eventtekniker" under tre veckor i oktober 2011. När jag gick den kursen blev jag en certifierad scentekniker med bland annat Stagevisions "grundkurs i riggning"

Vintern 2012 hjälpte jag till med ljustekniken för två grundsk
olors julkonserter. Nu är jag nyanställd som teknisk ansvarig/multitekniker på en friteatergrupp i Kortedala, Göteborg,som precis har fått tag på en lokal som vi håller på att bygga om till en teater.

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Dennis Moberg »

Vem vill inte ha det gjort av en expert. Men som det ser ut nu så är det som jag skrivit här ovanför. Den som håller i slantarna vill hellre lägga dem på en gradäng än att låta riktiga fackmännen göra jobbet med rårna. Jag känner inte att jag själv ska behöva lägga ut mina egna pengar på att finansiera råupphägningen på en teater där jag jobbar 25% och inte vet helt om de har råd att ha kvar mig efter denna produktionen. :D

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Niklas Elste »

nä men ring för tips och liknande

jag har haft hjälp av dom att skaffa priser och dikutera lösningar till en teater i hemkomunen

men sen att kommunen inte vill betala för riktiga lösningar utan bara vill ha ammatör i hopp kok i slutändan är en helt annan sak :evil:

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Håller med Pontus och Jonas,

Då ni envisas med att lösa detta här på forumet istället för att ta in proffs måste jag väl komma med ett par sista rekommendationer. I stället för 1m utstick, korta dem till ca. 50cm, inte mer. Då kan ni lasta ungefär lika mycket per meter på änden som på resterande rå (märkning med maxlast /m blir mer korrekt). Annars måste du klassa ner lastkapaciteten för resterande rå, eller märka ändarna separat. Finns kunskap för dessa kalkyleringar? Och ANVÄND STÅLRÖR, inte aluminium. Aluminium har en lägre deformationstemperatur än stål vilket enkelt uttryckt innebär att vid brand hänger rå't (och därmed sakerna i det) kvar i taket längre om det är stål än aluminium. Brandskyddsfolk brukar uppskatta sådant. :wink:
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Dennis Moberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 19:16
Presentation: Jag har hållit på med scen- och ljusteknik sedan jag gick en ljud och ljuskurs i gymnasiet. Åren 2008-11 gick jag scenproduktion på K3 vid malmöhögskola.

Sedan ses har jag även gjort Stagevisions kurs "Säkerhetskurs för scen och eventtekniker" under tre veckor i oktober 2011. När jag gick den kursen blev jag en certifierad scentekniker med bland annat Stagevisions "grundkurs i riggning"

Vintern 2012 hjälpte jag till med ljustekniken för två grundsk
olors julkonserter. Nu är jag nyanställd som teknisk ansvarig/multitekniker på en friteatergrupp i Kortedala, Göteborg,som precis har fått tag på en lokal som vi håller på att bygga om till en teater.

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Dennis Moberg »

Jag har fått kontakt med en på Decra nu som jag kan ringa och ställa frågor angående besiktningen och kraven. Vad som gäller själva uppsägningen av råren är jag säker på med vajrar och lås. Det lärde jag mig under Stagevisions säkerhetskurs för scentekniker. Det är egentligen själva fästpunkterna i taket jag är orolig för.

Dennis Moberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 19:16
Presentation: Jag har hållit på med scen- och ljusteknik sedan jag gick en ljud och ljuskurs i gymnasiet. Åren 2008-11 gick jag scenproduktion på K3 vid malmöhögskola.

Sedan ses har jag även gjort Stagevisions kurs "Säkerhetskurs för scen och eventtekniker" under tre veckor i oktober 2011. När jag gick den kursen blev jag en certifierad scentekniker med bland annat Stagevisions "grundkurs i riggning"

Vintern 2012 hjälpte jag till med ljustekniken för två grundsk
olors julkonserter. Nu är jag nyanställd som teknisk ansvarig/multitekniker på en friteatergrupp i Kortedala, Göteborg,som precis har fått tag på en lokal som vi håller på att bygga om till en teater.

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Dennis Moberg »

Tackar för all hjälp. Jag kommer att höra av mig med PM eller på annat sätt när jag skall lösa problemet med punkterna och när det gäller andra större fågor istället för att bygga långa trådar här. Ursäkta om jag varit jobbig eller gnällig. Jag ska prata med företagen ni nämt inom ämnet för att få hjälp med beräkningen av fästpunkter och sedan få allt besiktigat.

Med vänlig hälsning

Dennis Moberg
Teknikansvarig
Stationen.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Niklas Elste »

gnäll på här annars stannar forumet
det är nestan som rundskola för nästa med samma frågor

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Rår uppsättning och var det finns.

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Inga problem! Vi höres...
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster