Fest på en skolscen

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Fest på en skolscen

Inlägg av Erik Cederberg »

Tjena

Skulle bara vilja bolla lite med er här och se vad ni säger om detta säkerhetsmässigt.

Scenario:
En klassisk teaterscen i en skola, storlek ca 12x15m, 8m till normalhöjd för rån.

Det hänger en konventionell teaterrigg uppe på råna, säg 20-30 fressar och profiler över scenen, säkerhetsvajrar runt råna på alla lampor naturligtvis, framför scenen en ridå som är stängd.

Nödutgångar finns ej skyltat inne på själva scenen.

Fråga
Hur skulle ni ställa er till att använda denna scen som festlokal/dansgolv för 100+ ungdomar i 15-års åldern flera kvällar i rad?

På Scenen är det då extrariggat med rökmaskin, stroboskop, lite moonflowers och ett DJ-set med hyfsat rejäla högtalare, i övrigt inga förändringar utan ett relativt tomt scengolv.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hur ser det ut med nödskyltar å dörrar i övriga delar av lokalen?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Anton Gildebrand »

Klarar scenen det viktmässigt?
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Erik Cederberg »

Nödskyltning är enligt gällande regler och standarder och allt sånt är bra, inget problem där.

Viktmässigt vet jag ej om det finns beräkningar för, men det håller "av erfarenhet".

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Niklas Elste »

det känns spontant att utrymmningsvägar bör utredas och utsmitning genom ridå bör förhindras

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av David Dobak »

Det låter som en dum idé. Om något skulle hända så är det du som arrangör som åker dit så det ryker om det.
Ta bara Göteborgsbranden som ett bra exempel. Där hade iofs galningarna fyllt nödutgången med möbler. Men om du använder scenrummet som ett slutet utrymme och rökfyller det och folk inte hittar ut eller något händer så kommer det inte vara roligt att vara i dina kläder.

Tänk om och hitta en lämpligare lokal är mitt tips.

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Markus Hammerin »

Finns det fallskydd vid scenkanten?
Det var inte mitt fel!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Magnus Gustafsson »

1. Fallskydd vid scenkanten?

2. Ta dit räddningstjänsten för ett utlåtande gällande brandsäkerhet och utrymningsvägar. Vad vi som inte sett lokalen skriver ska viktas därefter, oavsett hur insatta vi ev är i liknande arrangemang.

/M
_________________
T b a

Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Erik Cederberg »

1.) Nej inget fallskydd vid scenkanten som är typ 1.2m hög, scenkanten är 1.5 meter framför ridån.

Men det ni ser som problem är alltså i huvudsak utrymningsvägar?

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av David Dobak »

Jag tycker hela idéen verkar ogenomtänkt. Jag förstår att du tycker det är praktiskt med scenen för att det är enkelt att hänga ljuset.
Men jag tro ändå att du bör hitta en bättre lokal och i sådana fall sätta upp en tross eller två. Det är betydligt billigare än att ersätta människoliv vid en olycka :)

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Markus Hammerin »

Magnus Gustavsson: aka räcke.

Erik: även närheten till kanten är en fet risk.
Det var inte mitt fel!

Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Erik Cederberg »

Om vi nu tillägger att det i ena hörnan på scenen finns säkringsskåp för typ 63A tre-fas utan lås direkt på väggen, en handvevad vinsch till en av råna utan lås sittande på väggen i samma hörn som är svårt att skärma av, ser ni detta som ett problem?

Men generellt ser ni inget problem att ta upp 100 pers under en hängande ljusrigg? (här verkar buden variera beroende på vem man pratar med, en del hävdar att det inte är ok att ta upp folk på scen under hängande last hur som helst och en del hävdar att det inte är några problem, själv är jag inte utbildad nog för att svara på frågan.)?

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Thomas Nilsson »

Att det inte skulle vara ok att ta upp folk på scen under hängande last skulle göra att vi kan lägga ner det mesta inom event, konsert, mässa, teater, skolföreställning m.m. Sen om de är disco, mässa eller konsert spelar ingen roll.. "Skådisar / artister" kan lika mycket om vårat jobb som en 5 åring (känns det som ibland i alla fall). Lasten skall alltid vara säkrad på föreskrivet sätt (och ev. trussar också beroende på upphängning)

Däremot ser jag som många andra att fördelarna med disco på en skolscen är förre än att nackdelarna. Skulle också hitta en bättre lokal..varför inte skolans idrottshall?

/Thomas

Erik Cederberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:43
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Fest på en skolscen

Inlägg av Erik Cederberg »

Frågan är egentligen lite bakvänt ställd, jag är nämligen inte längre inblandad i denna scen sedan ett par år tillbaka men fick höra att just detta hade genomförts häromveckan och jag kommenterade att det lät olämpligt men blev avfärdad med ett skratt... så jag vill egentligen bara höra vad som ni här hade att säga om upplägget.

Misstänkte att det var som du säger Thomas då man omöjligen kan skilja på vem som får vara var i regelverket annars, men då olika källor hävdar olika så måste jag ju iaf ställa frågan.

Själv hade jag också hellre valt tex idrottshallen för denna typ av aktivitet, men det anses inte lika "häftigt" av den scentekniskt ansvarige...

Dessa fester avslutades för övrigt med en övernattning i skolans lokaler för alla deltagande ungdomar och vad jag har hört så var det tveksamt ordnat brandsäkerhetsmässigt, men den diskussionen ska jag inte ge mig in i utan att ha ren fakta om hur det skedde.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster