att vajer säkra e bra

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Visst inom teatern har det absolut blivit mer gränsöverskridande mellan alla olika tekniker. Fast det är väl ändå oftast inom själva "körningen" av föreställningar.
Annars är det väl nästan mindre gränsöverskridande på teatern, där finns ljussättare,ljudtekniker,scentekniker osv.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee skrev:Kan man verkligen man städa om man är ljudtekniker....?
Ja. Jag lämnar sällan en scen utan att ta bort alla gaffabitar o.s.v., såvida jag inte vet att någon har betalt för att snygga upp efter mig. En firma som lämnar massa skräp på en scen efter sig har minst en brist.
Newbee skrev:Jag kan vara trög men jag förstår inte vad du menar med "gjort alla gig (givetvis principmässigt).
Åkt stora turnéer, gjort alla stora festivaler, skruvat Melodifestival eller något annat stort o.s.v... Finns endast ett fåtal av dessa tekniker, ska givetvis poängteras.
Newbee skrev:Vartenda gig man gör är väl ett nytt, eller?
Ända fram till man börjar göra turkiska gig :) Närå, självklart är det ju till viss del så att varje gig är ett nytt, men jag menar, många påminner ju om varandra också. Kagge, virvel, hihat, T1, T2, T3, OH...någon som känner igen sig?
Newbee skrev:Jag tycker nog att det fortfarande är lite brist på ödmjukhet att kalla sig "fullfjädrad".
Det var det jag försökte förmedla när jag skrev detta:
dawen (d.v.s. jag! ) skrev:Då man väl är en fullfjädrad tekniker tror jag knappast att man bryr sig om titel, eftersom man inte lär behöva använda den. På samma sätt är en "expert" bara en medelmåtta på en annan myndighet.
Det är inte brist på ödmjukhet, det är oförskämt och dumt också, att kalla sig själv fullfjädrad.
Newbee skrev:Utgår ifrån att du menar felbar och inte ofelbar i din parentes.

:oops: - det är åtgärdat :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

"Åkt stora turnéer, gjort alla stora festivaler, skruvat Melodifestival eller något annat stort osv. ...

Nu borde kanske ngn som gjort allt detta få chansen att berätta men..
Jag hoppas verkligen att dom anser att alla gig är nya.

Påminner om varandra..?
Du nämner kanalordning på trumset som exempel.
Undrar om det är Ludwig eller Yamaha. Vilken trummis.
Tycker nog att det kan vara skillnad som natt och dag.

Turkiska gig?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart är alla gig nya, såvida man inte kan åka i tiden (och jag vet inte många som har en tidsmaskin i sitt rack :wink:).

Självklart finns det saker som skiljer väldigt mycket från gig till gig, men på den nivån som tekniker så bemästrar man i princip allt. Man är inte expert på allt, men man kan göra i princip varje situation med ett väldigt gott resultat, och vissa situationer gör man jävulusiskt bra.

Fortfarande, fullfjädrad är det väldigt få som blir, och vandrar man den vägen behöver man nog inte ta mer än något steg för att inse att man inte kallar sig själv ljudtekniker. Antingen så vet folk det eller så spelar det ingen roll att folk inte vet det. Man har andra saker att fokusera på.

Turkiska gig! Har du aldrig gjort ett gig med en trummaskin, en synth, en fiol och en sångare (plus eventuellt andra skumma instrument)? Okej, dansband är enformigt, men turkisk musik är nästan som rosa brus i mina öron - bara likadant hela tiden! 8O

Detta innebär dock inte att jag inte engagerar mig för att göra ett bra jobb :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag menar naturligtvis inte nya tidsmässigt utan erfarenhetsmässigt.

"Ta mer än något steg för att inse att man inte kallar sig ljudtekniker."

Nu förstå jag inte (igen).

Jag kallar mig gärna ljudtekniker för det är det jag håller på med.
Sen att jag kanske inte har gjort alla dessa stora jobb men jag vill ändå kalla mig ljudtekniker och är ganska nöjd med det, sen får väl andra avgöra om vilket.

Turkiska gig, jo jag har gjort ett antal och det finns väldigt bra och väldigt dåliga, precis som det finns inom allt annat

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart, det förstod jag också faktiskt :)

Visst ska du kalla dig ljudtekniker, det är ju vad du gör, men samtidigt skulle du väl inte på samma sätt kalla dig ljudtekniker när du pratar med branschfolk.

Att man inte gjort alla stora jobb beheöver inte betyda att man inte är kompetent att göra dem, för övrigt. Bra att du är nöjd iaf, det tycker jag är en väldigt viktig bit för att man ska göra ett bra jobb.

Jag har gjort några turkiska gig jag också, men inte mixat. Enformigt är ordet som poppar upp i mitt huvud! 8O

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jo, jag skulle nog kalla mig ljudtekniker även om jag pratade med branschfolk.
För det är fortfarande det jag håller på med..
Vadå, skulle jag skämmas eller?

Sen kan jag absolut ha förståelse för att det kan låta enformigt, men det finns väldigt bra turkiska band också.
Och man kan undra vad dom tycker om en del av vår musik..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart ska du inte skämmas! Eller ja, det beror ju på hur illa du mixar 8O :lol:

Vore intressant att veta vad de tyckte!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Illa?
Det är upp till åhöraren, eller...?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag bara skojade! :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det förstod jag med(hoppas jag)...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Newbee skrev:Visst inom teatern har det absolut blivit mer gränsöverskridande mellan alla olika tekniker. Fast det är väl ändå oftast inom själva "körningen" av föreställningar.
Annars är det väl nästan mindre gränsöverskridande på teatern, där finns ljussättare,ljudtekniker,scentekniker osv.
Visst finns det olika avdelningar som har sin speciella uppgift men istället för att en avdelning ska sitta sysslolös och en annan jobba häcken av sig så måste alla hjälpas åt, detta sker såväl på service sosom rep och föreställning! Tror att det är framtidens grej om inte kulturen får en massa bidrag!!
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Eller också börjar finkulturen producera saker som folk vill se till kostnader som är rimliga. Som vi i resten av världen har det.

Vet inte om jag tycker så egentligen men visst kan man ju börja undra...

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

Newbee skrev: Påminner om varandra..?
Du nämner kanalordning på trumset som exempel.
Undrar om det är Ludwig eller Yamaha. Vilken trummis.
Tycker nog att det kan vara skillnad som natt och dag.
hmmm...

det spelar väl ingen roll vilken trummis det är som sitter bakom bonka sakerna, han kan ju inte komma ner och säga att " nä, jag vill att du lägger kaggen på kanal 34 och viveln på 21"

jag har inte stött på någon än som lägger kaggen på 34 och virvel på 21,
och jag tror att jag aldrig kommer att göra det heller. visst du har rätt i att det kan skilja från set till set. men då rör det sig mest om det är 78 hängpukor, eller 4 kaggar. sen tror jag att dom flesta använder sig av den kanalordningen som dawen pratade om. det känns som en slags standard. men det är min uppfattning...

du har antaglien kommit på att det är smidigast att dra ner byxorna, sätta sig på toa och sen skita, inte i någon annan ordning, kan bli lite kladdigt då.
:wink:
Christoffer "ior" Jansson

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Christoffer egentligen borde jag inte ens bemöda detta korkade inlägg med ett svar.
Om du någon gång får prova att ratta något så kanske du inser att det spelar väldigt stor roll vilken trummis det är..

Har du överhuvudtaget stått bakom ett mixerbord...?

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

dawen skrev:Självklart, det förstod jag också faktiskt :)

Visst ska du kalla dig ljudtekniker, det är ju vad du gör, men samtidigt skulle du väl inte på samma sätt kalla dig ljudtekniker när du pratar med branschfolk.
ett litet frågetecken som dök upp i mitt huvud.... vilka är branchfolk?! :roll: Tekniker som kör melodifestivalen eller en person som kör några mindre gig lite mer sällan. Båda är ju inne i samma branch och jobbar för ungeför samma saker. Båd måste väl vara "branchfolk" då eller?!

GOD JUL PÅ ER ALLA!!
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lydnill skrev:
dawen skrev:Självklart, det förstod jag också faktiskt :)

Visst ska du kalla dig ljudtekniker, det är ju vad du gör, men samtidigt skulle du väl inte på samma sätt kalla dig ljudtekniker när du pratar med branschfolk.
ett litet frågetecken som dök upp i mitt huvud.... vilka är branchfolk?! :roll: Tekniker som kör melodifestivalen eller en person som kör några mindre gig lite mer sällan. Båda är ju inne i samma branch och jobbar för ungeför samma saker. Båd måste väl vara "branchfolk" då eller?!

GOD JUL PÅ ER ALLA!!
Branschfolk för mig är de som har detta som sin huvudsakliga inkomstkälla, eller har haft det och fortfarande jobbar extra med det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Newbee skrev:Christoffer egentligen borde jag inte ens bemöda detta korkade inlägg med ett svar.
Om du någon gång får prova att ratta något så kanske du inser att det spelar väldigt stor roll vilken trummis det är..

Har du överhuvudtaget stått bakom ett mixerbord...?
Fyyy va låågt!!! :evil:

Näe - Det här är lågt: www.glocalnet.se

Newbee: Från mig och dawen kommer här din julklapp!

Ditt nya nick är Party-Ponnyn!! God jul!! *ren*
Senast redigerad av 1 Fredrik Sundström, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee skrev:Christoffer egentligen borde jag inte ens bemöda detta korkade inlägg med ett svar.
Om du någon gång får prova att ratta något så kanske du inser att det spelar väldigt stor roll vilken trummis det är..

Har du överhuvudtaget stått bakom ett mixerbord...?
Vad jag vet så är Christoffer anställd på en teater i de sydligare delarna av Sverige, och har stått bra många gånger bakom ett mixerbord. Vad är det du tycker är så korkat i hans inlägg?

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:Branschfolk för mig är de som har detta som sin huvudsakliga inkomstkälla, eller har haft det och fortfarande jobbar extra med det.
Jag har bara praktiserat och jobbat extra med det, så jag är inte bransch-folke. Men jag skulle vara så glad om jag får vara er vän! :oops:

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster