att vajer säkra e bra

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bara ett sidospår, men vi håller på med en julgala för fullt och tydligen har mr Brand i en av städerna haft en riktigt kraftig anmärkning till vår pyrosnubbe.

"Du ska väl inte skjuta konfetti mitt i middagen, det kan ju hamna i maten..."

Alltid är det något som flickan sa.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lydnill skrev:
Själv tycker ja att det e helt uppenbart att det ligger i brandmyndighetens intresse att man säkrar utrustningen! Skulle inte själv vilja springa runt på en scen där lampor o högtalare flyger ner i skallen på en.. det handlar ju faktiskt om männsikoliv.... :cry: :P
Narturligtvis ska man rigga säkert annars gör inte vi vårt jobb men jag tycker fortfarande inte att det är brandmyndigheternas jobb om det inte finns en risk att det trillar ner vid brand! Folk måste väll lita på att vi gör vårt jobb på ett riktigt sätt annars kan väll lika gärna brandkåren rigga utrustningen. JAg skulle aldrig få för mig att säga till en brandman att han inte skall spruta vatten på en strömsatt elledning för jag vet att han är kompitent nog att veta det när han är en brandman!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lightguy (TMT) skrev:Folk måste väll lita på att vi gör vårt jobb på ett riktigt sätt annars kan väll lika gärna brandkåren rigga utrustningen. JAg skulle aldrig få för mig att säga till en brandman att han inte skall spruta vatten på en strömsatt elledning för jag vet att han är kompitent nog att veta det när han är en brandman!!
Nu är det ju så att i vår bransch så finns det en hel del nissar som hänger upp saker utan att ha en aning om riskerna med det, eller hur man ska hänga dessa saker på ett säkert sätt.

Brandkåren är säkert mycket väl medvetna om detta, och vore jag dem så skulle jag också hellre vara "safe than sorry", och dubbelkolla. Var jag ansvarig för människoliv och hade tveksamheter om kompetensen hos vissa i branschen skulle jag definitivt inte lita på någon om jag inte personligen visste vad människan gick för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 jan 2004, 01:00
Ort: Lidköping

Inlägg av Jovi »

Lightguy (TMT) skrev:
Lydnill skrev:
Själv tycker ja att det e helt uppenbart att det ligger i brandmyndighetens intresse att man säkrar utrustningen! Skulle inte själv vilja springa runt på en scen där lampor o högtalare flyger ner i skallen på en.. det handlar ju faktiskt om männsikoliv.... :cry: :P
Narturligtvis ska man rigga säkert annars gör inte vi vårt jobb men jag tycker fortfarande inte att det är brandmyndigheternas jobb om det inte finns en risk att det trillar ner vid brand! Folk måste väll lita på att vi gör vårt jobb på ett riktigt sätt annars kan väll lika gärna brandkåren rigga utrustningen. JAg skulle aldrig få för mig att säga till en brandman att han inte skall spruta vatten på en strömsatt elledning för jag vet att han är kompitent nog att veta det när han är en brandman!!
Du..., skillnaden mellan dig och brandmannen är väl förmodligen den att han har en mycket grundlig och licenserad utbildning och är man dessutom brandinspektör så har han garanterat många års erfarenhet inom sitt yrke, med andra ord han vet vad han pratar om!
Kanske inte ska ifrågasätta en brandinspektörs kompetens utan istället lyssna och lära!!!

Vad har du för utbildning i det du håller på med?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag skulle bara bli glad om jag fick tips på hur man riggar säkrare, bättre och snyggare osv. Får man alldrig några tips eller kritik så står man ofta väldigt länge och stampar på samma ställe och det händer inte mycket.

Då är det bättre att folk som vet kan ge tips osv. Och det är väl brandgubbens jobb att dubbelkolla allting eftersom att det är hans gubbar som får alla vifthuven i deras huvuden (hehe fyndigt va!!) vid ev. brand!

B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Wow... Så mycket *flames* som det blev här så kommer väl nämnda brandkår snart...

Kom att tänka på två saker:

Det heter inte brandkår längre. Det heter räddningstjänst...

Just detta att det heter RÄDDNINGSTJÄNST betyder att dom inte bara kommer och sprutar vatten på elden. Dom kommer dessutom och plockar loss folk när våra trossar har trillat ner över publiken. DÄRFÖR har dom ett visst intresse i hur vi riggar. Dessutom har dom faktiskt rätt stora lagliga rättigheter (och skyldigheter) att se till hur vi sköter oss.
Om inte det olycksförebyggande och skadebegränsande arbete som dom gör skulle få innebära synpunkter på att hänga flera ton tunga saker provisoriskt ovanför huvudet på folk så kan dom ju lika gärna lägga mer den delen av verksamheten.

Sedan är det ju tråkigt om man råkar ut för en inkompetent inspektör men då finns ju alltid möjligheten att klaga högre upp i organisationen.
Synd inte jag fick träffa han som ville att färgfiltrena skulle bort... *hehe*

//CM

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jovi skrev:
Vad har du för utbildning i det du håller på med?
Två års multitekniker utbildning på DI i Stockholm, samt 8 år erfarenhet i branchen, varav 4 år på heltid. Några mindre riggkurser samt några brandutbildningar.
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha, mulittekniker! Då ska jag höra av mig nästa gång jag ska lägga ut en multi! Det är ju jättesvårt.. :lol:

Sorry Lightguy, kunde inte låta bli! :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

INGO: Du vet väl att det är den nya inne grejen att vara multitekniker. jag är modern!! :-)
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

I mina ögon är tyvärr en multitekniker en person som inte lyckas bli bra på något men kan en del om det mesta :roll: Inget personligt riktat mot dig Lightguy, verkligen inte. Jag känner inte dig och kan inte bedöma din kompetens eftersom vi inte träffats.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Mer än hälften av dem som titulerar sej tekniker är sånna som ett par gånger humpat ljud eller kablage och kanske fått va med på mixplats nån gång.

Kanske ska klargöra att jag hyr in tekniker för att inte är nån själv. Och vid de tillfällen de händer så går erfarenhet framför teoretisk kunskap.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Får man gå lite offtopic?

Skitsamma ni får väl flytta den om jag gör fel men det är ju trots allt snart jul!

När kan man titulera sig tekniker?

Jag titulerar mig alldrig som ljudtekniker, Därimot som ljustekniker för att underlätta kommunikation osv. Det jag gör är att blinka med par kannor och strobar samt vifta lite med nån scanner eller blända folk med en Blinder, åt coverband och diverse andra artister som har äran att få arbeta med oss:D

Jag kan i stortsett inget om ljus förutom att det är byngligt och jävligt att lasta och tråkigt att rigga. Men det ser ju färggrant ut iaf:P

Vad ska man uppnå för att egentligen få titulerea sig tekniker. Jag säger att jag är ljustekniker mest för att bandet ska veta vem dom ska väcka när fronten ska tändas osv. Gör jag fel då?

Det händer ju att man åker på att stå och sköta en 4trådlösa talmicar på nått festligt arrangemang. Vad är man då? (förutom utråkad)

Hmm ja lite spekulationer från min sida.. Nån som vet vad "tituleringslagen" säger?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Off topic eller inte, den här frågan har varit uppe förr med vissa debattörer här ifrån på ett annat fora.

När kan man titulera sig tekniker? Ja, när fan man vill, egentligen. Det är upp till var och en om det är lämpligt eller inte.

Stoltheten är det nog lika bra att svälja direkt, för det kommer alltid finnas snorungar som kallar sig ljudtekniker. Jag är nog rätt ofta en av dem :wink:

Då man väl är en fullfjädrad tekniker tror jag knappast att man bryr sig om titel, eftersom man inte lär behöva använda den. På samma sätt är en "expert" bara en medelmåtta på en annan myndighet.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag håller med Dawen om att det är upp till var och en huruvida man vill kalla sig ljudtekniker eller inte.

Det beror väl också mycket på vad man lägger i värderingen ljudtekniker, ljustekniker osv.
Så fort man håller på med teknik som rör ljud så bör man ju kunna kalla sig ljudtekniker, sen är det väl viktigt för ens eget välbefinnande att man kan stå för det man gör.

Att kalla sig för fullfjädrad ljudtekniker är väl att ha ett onödigt gott självförtroende och det kanske är dags att pröva något annat.
Fullfjädrad inom det yrket blir ingen.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Jag anser att man kan bli fullfjädrad, dock aldrig fullärd.

Att kalla sig någonting är det inte frågan om, åtminstone inte för mig. Det är snarare så att det är mest praktiskt att säga ljudtekniker. Om jag är med och flyger PA och babysitter DJ:s för att sedan ha ansvar för lastning av lastbil under rivet, då skulle min mamma tro att jag är på en annan planet nästan. Då föredrar jag att säga att jag har varit och lekt ljudtekniker :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Och vad man säger i ett sånt läge är väl mindre viktigt, din mamma kommer väl aldrig ställa krav på din färdighet.

Och vad är då skillnaden mellan "fullfjädrad" och "fullärd"?...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Min mamma ställer dock krav på att jag ska julstäda :cry: :)

Skillnaden mellan fullärd och fullfjädrad är för mig denna:
Fullärd, då kan man allt som går att kunna. Fullfjädrad, då har man alla fjädrar som höna, man har gjort alla gig man kan göra (givetvis bara principmässigt) och man är erkänt duktig (men fortfarande felbar).
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Dawen!!!
Jag tor inte du hänger med i utvecklingen, i framtiden måste alla tekniker vara multitekniker om man vill ha något jobb, men man har ett specialområde där man kan lite mer. Inom teatern har detta redan börjat komma in. Men jag kan villigt erkänna att jag inte kan jätte mycket om ljud så det försöker jag låta andra sköta. Tycker nog att du ska ändra din syn på multitekniker, för det finns en otrolig massa duktiga både utbildade och outbildade multitekniker som kan mer om tex. ljus än vad en ljustekniker kan!!!

Ang. när man får kalla sig för tekniker, det är väll när man kopplar upp en anläggning.
Work sucks, send me on tour!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Kan man verkligen man städa om man är ljudtekniker....?

Jag kan vara trög men jag förstår inte vad du menar med "gjort alla gig (givetvis principmässigt).

Vartenda gig man gör är väl ett nytt, eller?

Jag tycker nog att det fortfarande är lite brist på ödmjukhet att kalla sig "fullfjädrad".

Utgår ifrån att du menar felbar och inte ofelbar i din parentes.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy (TMT) skrev:Dawen!!!
Jag tor inte du hänger med i utvecklingen, i framtiden måste alla tekniker vara multitekniker om man vill ha något jobb, men man har ett specialområde där man kan lite mer. Inom teatern har detta redan börjat komma in. Men jag kan villigt erkänna att jag inte kan jätte mycket om ljud så det försöker jag låta andra sköta. Tycker nog att du ska ändra din syn på multitekniker, för det finns en otrolig massa duktiga både utbildade och outbildade multitekniker som kan mer om tex. ljus än vad en ljustekniker kan!!!
Självklart kan man mycket om allt. Jag tror inte någon av oss går fram till ett jättemaffigt bord, mixar och går hem och kallar det en arbetsdag.

Det jag inte riktigt förstå är människor som hävdar sig vara x-/y-/ztekniker, exempelvis på det här forumets profildelar. Jag kan gå med på att kalla mig ljudtekniker, men backlinetekniker? Usch! Backline slipper jag helst pilla med överhuvudtaget. En död gitarrtopp är för en backlinetekniker ett problem att lösa, men för mig är det nästan en mardröm precis innan gig!

Så, multitekniker har jag inget emot. Vem vet Lightguy, jag kanske t.o.m. kan lära mig att tycka om dig Lightguy :P

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster