att vajer säkra e bra

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

knoppen: Med tanke på vilka nick de får av oss så borde vi få vara det :D

Jag är för övrigt ingen branschkille jag heller, om ni fått intrycket av att jag är det eller försökt påskina det så dementerar jag härmed. Jag är en svensk soldat som pillar ljud när jag har tid över 8)

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

dawen skrev:knoppen: Med tanke på vilka nick de får av oss så borde vi få vara det :D

Jag är för övrigt ingen branschkille jag heller, om ni fått intrycket av att jag är det eller försökt påskina det så dementerar jag härmed. Jag är en svensk soldat som pillar ljud när jag har tid över 8)
Hihihihi, nä vi måste förtjäna det!!!

Vi måste kämpa för denna ära! Vi måste skicka blommor till Pelle ... och choklad .. sen friar vi till honom

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En gång till? :?

Jag tror jag vet vad han säger :lol:

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

klart att du får vara vår vän knoppen... det är ju trots allt jul och du är ju trots allt knoppen :lol:
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Angående mitt beska svar.
I mitt svar på Dawens inlägg angående gigs likhet och olikhet. Försökte jag påpeka att vilken kanalordning man använder inte har så mycket med hur ett gig är utan snarare ett tillvängagångssätt.
Att sen komma med ett inlägg om att trummisen inte spelar så stor roll.
Trummisen skiter säkert i vilka kanaler du använder.
Det är däremot väldigt viktigt för hur ett gig ska bli om trummisen spelar på ena eller andra sättet.
Det spelar också stor roll vilket trumset han har och hur det är stämt osv.
Vilken kanalordning man använder är upp till var och en.
Men att skruva ljud och tro att det inte spelar nån roll vem som spelar är för mig väldigt underligt.
Och enligt min erfarenhet tycker jag att en trummis spelar väldigt stor roll.
Och att mixa en jasstrummis som spelar på ett trumset med döda pinstripe påverkar väldigt mycket mina förutsättningar för ett bra ljud.

Sen ber jag om ursäkt för min kanske onödiga grinighet..
God Jul på er.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

God jul på dig också, min vän! *kjam*

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart spelar det roll Newbee, och så beskt var inte ditt svar heller. Du skrev in att Christoffer var korkad, utan att det var ett korkat inlägg, vilket åtminstone för mig är en väldigt stor skillnad. Det är en grej att skriva dumt, en helt annan att vara dum!

Det jag försökte hävda var att man efter ett tag lärt sig hur man gör för att få till exempelvis ett juste trumljud. Man får lite rutin på det, och det tar inte så lång tid. Det är vad jag tror iaf, jag är inte så bra på att skruva :)

Håller du inte med får du gärna skriva hur du anser det är. Ha en fin julafton!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För mig är det fortfarande en utmaning att få till ett juste trumljud, så att det skulle vara enkelt....
Jag tycker fortfarande att det är en utmaning att få till ett bra sångljud och att få ett PA att låta bra..
Men det är säkert enklare för vissa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Med juste menar jag snarare godtyckligt än klockrent, litet förtydligande.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Men det är väl klockrent man är ute efter...?
Även om det sällan känns som att man når sitt mål, beror det på orutin eller brist på talang...?

Visst att Kristoffer kanske jobbar på en teater, men att komma med en kommentar om att det inte spelar roll vem som spelar visar mer på okunskap än erfarenhet.
Han är fri att överbevisa mig.
Eller inte bry sig..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart är det klockrent man är ute efter, fast det är ju lite för sällan man har möjligheten att få till det klockrent.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Här händer det en del ser jag! Så här tycker jag. Flame suit on!

Det är skillnad på att fuska med småsaker på relativt låg nivå och att var en driven tekniker. Jag måste nog erkänna att jag faktiskt kört ljus någon gång på ett tvåfälts analogt ljusbord (men nu var det nog 15 år sedan). Att vara LD för en stor produktion med 50 jiggle lights och använda ett Hog bord är dock en helt annan sak (har mer än en gång försökt få igång arbetsljus när LD inte är på plats...). Jag skkulle vilja se den ljustekniker som utan problem predictar, riggar och mixar ett gigg med ett gäng LA-skåp och ett par D5:or. Och gör det hyfsat. Ingen är min gissning. I alla fall ingen som skulle kunna vara påtänkt för LD tjänsten på samma gigg.

Tvärt om vad som framkommit i tråden så anser jag att specialisering är allt viktigare. Kraven blir allt högre och tekniken blir allt mer komplicerad, jag märker det själv, det är svårt att hålla sig ajour med allt som händer och all ny teknologi som kommer. Det går väl an om man jobbar på en relativt liten firma med en stor rigg, så lätt är det inte där jag jobbar... Där kan man springa på det mesta och det är sällan giggen är av den sorten att man kan säga "oj då" om det inte blir bra. Att kunna teorin hyfsat är en förutsättning för att inte göra bort sig i praktiken. Jag är till och med så specialiserad så att jag gör FOH, inte mickar och inte monitor. Jag är helt enkelt inte bra nog på det, i alla fall inte på den typen av jobb jag vanligtvis gör.


Vem kan kalla sig tekniker? Alla. Det är det som är problemet, och anledningen till att jag idag gör andra saker större delen av tiden. Basistens brorsa kan mycket väl vara tekniker fast han inte har en aning om nåt. Fulllärd blir man aldrig, jag upptäcker varje dag att jag inte riktigt fattar nåt, och jag tycker att det blir värre för varje dag. Däremot blir jag bättre och bättre på att hantera konstiga situationer, jag kan mer och mer teori, och jag har förhoppningsvis rutin på dom vanligaste problemen som uppstår. En stor roll spelar också det faktum att om man har gjort en miljon gigg så finns det för det mesta en rätt god chans att man jobbat med de som står på scen tidigare, detta gör att (om man skötte sig förra gången iaf) det finns ett förtroende redan innan man börjar jobba. Klart smidigt då man slipper hålla på och pissa revir och kolla vem som är vem.

Fullfjädrad eller fullärd är väl bara ord i alla fall? Det är rätt lätt att avgöra om en människa är mogen för uppgiften eller ej. Det syns nämligen på vilka jobb man gjort innan. Just därför är utbildning i denna branch tämligen ointressant. Du kanske (men troligen inte faktiskt) har en genväg till ett jobb men sen är det bara rutin som räknas. Och det får du inte i skolan. Av mina arbetskamrater är det nog ingen som har en teoretisk utbildning inom detta område men många av dessa tekniker är att anse som bland de bättre i Sverige.

I Göteborgstrakten finns det kanske 10 pers som jag skulle kalla för hyfsat kompletta tekniker. Dessa är killar (av någon konstig anledning är alla killar) som jag skulle kunna tänka mig att sätta på precis vilket jobb som helst. Fullärda eller fullfjädrad vet i tusan men dom skulle kunna reda ut vilken röra som helst som jag sätter dom i. Eller i alla fall se till att det blir gigg i kväll också.

Klart man är ute efter klockrent. Alltid! Men, liveljud är i alla fall ett VM i kompromisser. Man måste lära sig att sluta när det inte går att komma längre, eller att insatsen inte är värd förbättringen som man eventuellt kan åstadkomma. Middag är trots allt viktigare än ett perfekt ljud på puka 3.

Just my .02 cents

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bra synpunkter Ingo. Jag tar tillbaka allt jag sagt och håller med dig istället :lol:

Synd att man inte länge till kan skylla på att man bara är barnet :roll:

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag håller också med Ingo om mångt och mycket, fast det finns iallafall lite inpass att göra för min del.

Jag skulle vilja påpeka att det inte finns många ljudtekniker som kan rigga den anläggning som du beskriver heller, däremot finns det relativt många ljudtekniker som skulle kunna skruva ett bra ljud på den.
Och att rigga den rätt enligt alla konstens regler kräver en stor kunskap om just den riggen, medan att ställa sig bakom ett mixerbord på en rätt inställd rigg kräver en mer basal teknisk kunskap och mer ett gott öra och känsla.

Jag tycker det är väldigt sällan man kan säga "ojdå" om det inte blir bra.
På en professionell nivå.
Oavsett "stora" eller "små" gig. Utan jag tycker mer att det handlar om ifall kunden har anlitat någon professionellt kan dom ställa högre krav än om dom bett "basistens brorsa".

Håller fullt med om att det handlar mycket om rutin och att vara en duktig problemlösare.

Sen uppstår ett problem att det är svårt att få rutin utan att få prova sina vingar.
Men praktik hos duktiga tekniker är nog en god väg fast då gäller det också att det finns tekniker som orkar bemöda sig om det.

Dom jobb som jag har gjort åt Ingo visar på att han är en väldigt duktig tekniker och socialt kompetent person vilket är minst lika viktigt i den här branschen.

Tycker nog att en öl kan vara lika viktig som middag ibland..

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skulle vilja påpeka att det inte finns många ljudtekniker som kan rigga den anläggning som du beskriver heller, däremot finns det relativt många ljudtekniker som skulle kunna skruva ett bra ljud på den.
Sant! Det är två helt skilda saker, den passusen var mer riktad åt diskussionen om multi är bättre än singel. Men du har så klart helt rätt i det du skriver. Systemteknikerjobbet är mycket mer tekniskt komplicerat än BE jobbet. Med tanke på det är det än mer konstigt att just jag har hamnat där jag hamnat. Kan ju inte ens programmera videon hemma. BE jobbet handlar mer om känsla och musiköra samt framförallt någon slags social kompetens (avskyr fö det uttrycket). Dvs få artisten att känna sig trygg och lugn i den ganska kaosartade situation som ett scenframträdande utgör. Är det fråga om event eller annat som inte handlar om scenisk framställning är det kanske uppdragsgivaren som behöver den omtanken. Men att bli en bra BE kräver minst lika mycket talang och arbete som något annat. Vissa har fallenhet för det så klart, men jag tycker att jag lär mig mixrelaterade saker i princip varje gång jag står bakom mixern, som ni konstaterat, det är sällan omständigheterna är precis likadana mellan två gigg. Men det är ju därför ryggsäcken med erfarenhet är så bra att ha, man har i alla fall en aning om var man ska börja.

Jag har ett så bra exempel från en teknisk högskola i västra sverige där föreningen som skötte det ljud och ljustekniska inte riktigt köpte det där med erfarenhet. Teknikern hade ju jobbat som ljudtekniker i ett helt år gudbevars, så hennes sätt var minsann det rätta. Även om en soundcheck med ett popband med 5 medlemmar tog en och en halv timma och alla inblandade blev döva och hade ett monitorljud som min mor hade skämts över att prestera. Nu spelade det ingen roll eftersom alla ändå redan blivit döva, men ändå.

Ursäkta avstickaren, poängen var att man inte bara är en bra BE det är något som är ligger lika mycket kunskap och arbete bakom som något annat, tror inte att vi tycker olika vad gäller detta heller. Som jag uppfattar din poäng är att systemteknikerkunskaper är riggspecifika, det är inte BE-kunskaper. Håller med till fullo!
Jag tycker det är väldigt sällan man kan säga "ojdå" om det inte blir bra. På en professionell nivå. Oavsett "stora" eller "små" gig. Utan jag tycker mer att det handlar om ifall kunden har anlitat någon professionellt kan dom ställa högre krav än om dom bett "basistens brorsa".
Vad gäller professionalism så är det självklart så att ett gigg för 300 pers är precis lika viktigt att det blir så bra som kunden önskar som ett för 30 000 pers. Min poäng var snarare den att i 30 000 pers läget så brukar det av någon anledning vara mer saker att ta hänsyn till (är det festival vi talar om så har du t ex ett gäng kaxiga jänkare och inte bara en som det kanske är i 300 pers situationen..). Du har fler ögon på dig och om du inte räcker till så märks det på ett annat sätt. Det är dessutom svårare att maskera misstag eftersom alla runt omkring typiskt sett har bättre koll på det mesta. Men visst håller jag med, 110% attention gäller oavsett vilket gigg det är vi talar om! Är det inte det som är definitionen av professionalism? Att man gör så gott man kan oavsett förutsättningar? Eller det kanske är något annat? För mig är det i alla fall en hörnsten när jag jobbar, att vara så noggrann som överhuvudtaget möjligt. Går något åt skogen så har man i alla fall det att luta sig på, att man gjort allt man kunnat för att undvika fadäsen. Återigen var denna del av mitt inlägg mer inriktat mot argumentet att det kommer att krävas mer och mer multi, jag tror som sagt på motsatsen. Du har inte en halv chans att bli bra om du ska kunna både rigga PA och designa blinket och sköta videoprojjarna och stämma gitarrer och bygga scen och köra lastbilen och sköta bokföringen och sälja dina tjänster och vara en bra far till dina barn. Det är ju därför det nästan bara finns "små" firmor i Sverige. De flesta försöker göra allt vilket är helt omöjligt (jag vet att det finns undantag). Som tekniker gäller samma naturlag. Övning ger färdighet, men du blir inte bra på att spela gitarr bara för att du stickar en tröja i veckan även om detta också är en träning i finmotorik. Dessutom kommer du aldrig få några jobb som gitarrist om alla uppfattar dig som stickare (om detta ens är ett ord?)

Tror också Newbee har helt rätt i sitt mentorskapsresonemang. Jag tycker personligen att Internet och forum så som detta är en lysande start på ett sådant engagemang.

Jag tackar för komplimangerna och säger det samma! Hoppas vi kan jobba tillsammans snart igen! Öl är väl för övrigt att betrakta som mat?

Ytterligare .002 cents...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Öl innehåller massvis med b-vitamin! 8)

Mentorsskapsresonemanget är nog väldigt viktigt framför allt om man vill just specialisera sig, istället för att vara multitekniker, och sluta på någon liten firma istället för att göra lite större jobb. Man måste ha någon som ser till att man får dricka öl med den och den killen. Det räcker inte lika långt att vara jävligt bra på sin sak, eftersom man inte kan ta fram ett papper där det står "Så här bra är jag på att mixa och att få människor runtomkring mig att göra ett bra jobb".

Men det är ju bara mina 0.0002 penny :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Sen blir man en jävligt kul kille av öl, eller?

Jag tror också att vi har väldigt lika åsikter angående det mesta av detta.

Sen tycker jag visserligen att liknelsen om stickning var ganska dålig.

Tror till exempel att en som står på scen och spelar bas kan snappa upp rätt mycket och få en del gratis, likaså en som håller på med stickning kan snappa upp en hel del om virkning på ett symöte.

Håller med om att forum och internet kan vara en del för att komma vidare i den här branschen.
Det här är väl en av få branscher som fortfarande är väldigt uppbyggd av lärlingsskap.

Johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb 2004, 01:00

Inlägg av Johan »

Newbee:
Du lyckades säga precis vad jag tänkte :wink:

Trevlig prick den där Ingo... fast han har lite bråttom hem kan tyckas ibland :wink: så han får titta på showroom nästa gång han är i skåneland!
Nästan 50 timmars uptime, då är man inte riktigt i form helt enkelt... SO STFU

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ska jag inte tjata ihjäl er men poängen var ju att man knappast blir en duktigare ljudtekniker för att man håller på och hänger upp lampor på varannat gigg, eller hur? Och nu menar jag riktigt duktig, som en jättebamsing till björn. Klart att jag förstår ett och annat om ljus eftersom jag snubblar på en massa soccapex sladd på jobbet men inte sjuttan har jag blivit någon bra LD av det. Det kanske jag har blivit i och för sig, jag har faktiskt aldrig provat. :wink:

Jag går med på att jämförelsen mellan gitarr och stickning var lite på gränsen till "farfetched" men frågan är om den är så avlägsen ändå när allt kommer omkring.

Johan: Kul att du kunde komma förbi en sväng. Det är alltid kul med besök på jobbet! Förutsättningarna lämnade väl en del övrigt att önska men jag tycker som sagt att det var ett rätt schysst gigg ändå. Bra blandning helt enkelt. Nästa gång i Skåne så kommer jag till er och hälsar på, jag lovar!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det är möjligt att den inte är så långsökt för jag kan inte heller mer om ljus än att snubbla på kablarna och vad gäller stickning så gav jag upp det i fyran efter att försökt sticka en orm, skumgummit föll ut genom maskorna.
Jag är rädd för björnar...

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster