Flygbeslag samt att flyga högtalare

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Flygbeslag samt att flyga högtalare

Inlägg av Daniel Madrid »

Hej vänner av humperi och riggteknik. Jag har funderat lite och är nyfiken på hur det funkar att flyga högtalare. Har inget behov av det själv i nuläget men jag är nyfiken på hur de olika fästena etc funkar. Är det någon av er som har synpunkter etc i ämnet. Dela gjärna med er av bilder på kluster om ni har eller liknande.

Grundiden till min fundering är att flyga en rad mindre toppar i olika trossbyggen.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygbeslag samt att flyga högtalare

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag är ingen riggexpert, men några grundläggande saker att tänka på kanske jag kan bidra med.

1. Flyg aldrig högtalare som inte gjorda för att flygas. Man ser ofta burkar som är riggade i handtagen, eller med flygfästen ditskruvade i efterhand av slutanvändaren. Det är inte att rekommendera, då lådan i sig inte är gjord för att klara påfrestningen även om flygfästet gör det.

2. Bara för att det finns flygfästen på en inköpt låda betyder det inte att lådan är testad för belastningen. Det finns mindre nogaräknade tillverkare av billiga högtalare som sätter flygfästen på lådorna utan att de är rätt konstruerade och testade. För att få en liten aning om en låda är gjord för att flygas så kolla att flygfästena är ordentligt förankrade på insidan. Det bör finnas ett redigt mothåll av stål inne i lådan (en islagsmutter räknas inte, det ska vara en ordentlig metallbit, gärna vinklad i hörnet och fäst i två separata ytor).

3. Om en låda har ordentliga flygfästen med ett bra invändigt mothåll så bör det vara safe att flyga EN låda djupt. Ska man flyga två eller fler djupt så ska det vara en GENOMGÅENDE stålkonstruktion (en stålram) inne i lådan, eller så ska flygsystemet vara så uppbyggt att en kätting går hela vägen från låda till låda på utsidan. INGEN låda ska hänga i en annan låda, utan allt ska hänga i flygsystemet självt.

4. Om du köper kätting för att flyga högtalare med, köp den inte i en vanlig järnhandel. Sådan kätting är inte säkerhetsspecad för last över människor. Få istället hela kättingsetet ihopsatt av en professionell lyft/lastfirma. BEDSAB är ett bra exempel. De gör kättingsetet av rätt prylar, med rätt vinklar på kättingfästen och krokar, och du får det stämplat med lastkapacitet och helt godkänt för last över människor.

5. Vad gäller utrustning överhuvud taget. Använd bara schakel, sling, kätting och liknande som är specifikt gjord för professionell riggning. Allt annat är att be om problem.

6. Kontakta någon som har vana av att flyga saker, betala vederbörande för en kurs i riggning och be denne att vara med första gången du gör det på gig och observera så du gör rätt. Kostar ett par tusenlappar, men du slipper ha ihjäl folk.

Mycket av ovanstående hade du säkert listat ut själv, men man kanske bidrog med något matnyttigt i alla fall.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Tackar för ett strålande svar.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Vilka beslag är att föredra?

Vad det gäller ankring i lådan funkar det precis som fästpunkt av bälte enligt fiareglementet. Enplatta med viss area på baksidan. 60cm2 har fia i bilar. Borde fungera i ett kabinett med. Givetvis förankrad i mer än en sida (läs vägg)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Fia? Henne känner jag inte... En länk kanske?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är ju hon den där brunetten, du vet 8)

Även om det går att bygga högtalare själv som får flygas så vet inte jag om jag skulle våga göra det. Även om jag har en jävligt bra konstruktion så är det ju lik förbaskat jag som åker dit om nu någonting går snett. Den där Murphy brukar vara förbaskat skicklig ibland...

Nåja, det är ju inte någon Åhusrigg så att säga :lol:

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Vad det gäller min jämförelse med fia reglementet så glömde jag skriva att fia reglerar fästpunkter i bilar för bälten etc. Dvs färstplattan på insidan ska ha en viss tjocklek och area samt va fässt på ett visst vis.

Vad det gäller bygga så det håller behöver ni ej misströsta då jag bearbetar trä och metall till vardags. Tager dok med glädje emot fler synpunkter.

Skulle jag tvivla på hållbarhet etc kan jag gladeligen testa alla beslag hos min vän som jobbar med liknande uppgifter här.

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Milliway skrev: Skulle jag tvivla på hållbarhet etc kan jag gladeligen testa alla beslag hos min vän som jobbar med liknande uppgifter här.
Det du kan göra är att testa vid vilken statisk last dina beslag etc. går sönder samt röntga, använda unltraljud, magnetpuilver prov eller någon annan typ av oförstörande provning.

Men för att det ska vara godkänt att använda måste det finnas konstruktionsritningar, hållfasthetsberäkningar samt material specifikationer på samtliga ingående delar.
Först då kan t.ex Norsk veritas eller Force technologies utföra oförstörande provning samt godkänna utrustningen.

Att tillverka egen riggutrustning samt få den godkänd och kontrollerad
blir betydligt mycket dyrare än att från början köpa produkter som är avsedda för att flygas.
//Christoffer

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Dawen:

Vad ska man med sling o kätting till?! Det finns ju spännband!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(Lägg märke till den djupa ironin)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Suck, din gamle galosch :roll:

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Dawen: Men det verkar som om alla vet vad man pratar om ifall man säger "Åhus riggning"

de grabbarna kanske borde var stolta egentligen över att ha funtat ett nytt nationellt uttryck?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

De grabbarna borde enbart skämmas.

Visst, det händer väl då och då att nöden kräver att man böjer en aning på ens säkerhetsprinciper. Ett stödben kanske försvinner, men då jävlar ser man till att man tappar stödbenet åt rätt håll, och att de andra sitter jävulusiskt bra, och att det man höjer INTE är i närheten av publik, artister eller andra typiskt ömtåliga saker.

De där killarna gjorde ju inte bara helt fel, de fattade ju inte vad de gjort ens! :x

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

tofflis skrev:
Milliway skrev: Skulle jag tvivla på hållbarhet etc kan jag gladeligen testa alla beslag hos min vän som jobbar med liknande uppgifter här.
Det du kan göra är att testa vid vilken statisk last dina beslag etc. går sönder samt röntga, använda unltraljud, magnetpuilver prov eller någon annan typ av oförstörande provning.

Men för att det ska vara godkänt att använda måste det finnas konstruktionsritningar, hållfasthetsberäkningar samt material specifikationer på samtliga ingående delar.
Först då kan t.ex Norsk veritas eller Force technologies utföra oförstörande provning samt godkänna utrustningen.

Att tillverka egen riggutrustning samt få den godkänd och kontrollerad
blir betydligt mycket dyrare än att från början köpa produkter som är avsedda för att flygas.
//Christoffer
Nog för att jag är en hejare på cnc cam och manuella maskiner men jag orkar inte göra egna belsag. Jag monterar hällre färdiga efter konsten alla regler. Lådorna som skulle upp i slutänden är mindre toppar i ett discotek och ankringspunkterna vi monterade kan jag hänga upp din bil i om du äger någon ;)

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Milliway skrev:Lådorna som skulle upp i slutänden är mindre toppar i ett discotek och ankringspunkterna vi monterade kan jag hänga upp din bil i om du äger någon ;)
Han har en grön Audi 8O

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag misstänker starkt att MusicMusic kommer göra en kupp och börja lansera sig själv som den gröna firman, ett skönt alternativ jämfört med de gula :lol:

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Du kan väl komma förbi när det blir lite varmare och hjälpa till att måla lastbilen?
//tofflis

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

tofflis skrev:Du kan väl komma förbi när det blir lite varmare och hjälpa till att måla lastbilen?
//tofflis
Jag vet en viss Lelle som är rätt bra när det gäller måla och han är ganska billig desutom.
Han ska för övrigt måla om i Mickes nya lokal ;)
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster