Distribuerad vikt?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Distribuerad vikt?

Inlägg av Tony Rosendahl »

Ska köpa ett enklare ljusstativ och stöter ständigt på begreppet "distribuerad vikt".
(Två stativ med enkel trusstege mellan, ex: http://en.beglec.com/product/755/LB30-Light-Bridge" onclick="window.open(this.href);return false;)

Någon som snabbt kan förklara det? :oops:
Hur mycket vågar man lasta i mitten av stegen tex?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fördelad last betyder det

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Tony Rosendahl »

Tusen tack! 8)

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Johannes Olsson »

Inte för att bråka, men hur kan det stativet ta så mycket?
Vet att Manfrottos vevar tar max 30KG. och då får det inte kopplas med tross i mellan. 8O

Känns konstigt att ett "mindre" märke klaras så mycket mer. Eller spelar Manfrotto bara supersafe? (Jag vet flera som lastat dem med mycket över 30kg)

Johannes

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Tony Rosendahl »

Det är just därför som jag undrade hur mycket man törs lasta i mitten av stegen tex.

Men stativet är beställt så man får väl en uppfattning av hur stabilt det är när det kommer!
Men jag reagerade också för 100kg är rätt mycket....

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Johnny Andersson »

Finns/fanns MobilTech vevstativ som tar 50 eller 60kg var som ser bra mycket mindre rejäla ut än Manfrotto 087.

Kan tänka mig att anledningen till att man inte bör hänga tross mellan två 087'or kan ju vara att man inte provade det hos TÜV eller vilka det nu var som provade stativen och således finns det inte på pränt att dom klarar att lyfta tross mellan sig. Sedan att Manfrotto säljer egna trosslyftare som man ska ha till att lyfta tross kanske hjälper till?.?.?.

Så antagligen har TÜV prövats Beglec's grejer på flera saker? Bara en gissning från mig.
Men visst, det ser inte så kralligt ut, men det är ju inte meningen att du ska ha 100kg på en punkt utan jämnt utspritt på trossen...
Men några som inte ger "lastfördelningsdiagram"(eller vad det nu heter) för sina trossar känns ju lite tveksamma.

Men det finns många krokiga vevstativ och trossar i landet som fått mycket stryk...
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Starfelt har liknande stativ i sortiment och de ä'r specade för 40kg. Det som gör att del "klarar" mer än manfrotto är att dessa stativ har "låsprintar" som man sätter i röret pluss att man låser genom att man klämmer runt röret. Det saknar manfrotto som har en låsning som endast klämmer runt röret
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Mikael Thieme »

Utan direkt relation till just de diskuterade stativen:

IMHO är det bra att tänka efter en gång extra när man riggar flera trebensstativ som är förbundna med varandra, där det alltså kan uppkomma sidokrafter en bra bit upp. Typiska trosslyftar har betydligt större stödyta än även rätt stora trebensstativ (däribland 087 m.fl)...
(Ett exempel där det gick illa med förbundna trebensstativ är ju den tragiska olyckan på Åby travbana för två år sedan.)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns olika typer av 3-bens stativ. Det finns de med liten stödyta och de med stor stödyta. Det finns 3-ben stativ som har nästan lika sator stödyta som 4-ben stativ. 087 stativen vill jag inte reka till att lyfta tross och liknande för de har förliten stödyta.

Ska man lyfta Tross på 3-ben stativ så ska ett ben följa trossen och två ska gå ut från trossen för att ge en så stor stödyta som möjligt. Jag har sett några som ställer med 1ben rakt bak och två mot publiken eller tvärt om för att stativen ska synas så lite söm möjligt men det ger så liten stödyta som det bara går.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Det finns olika typer av 3-bens stativ. Det finns de med liten stödyta och de med stor stödyta.
Visst, det beror förstås på storleken. Det jag syftade på var bara att minsta radien på stödytan ( = känslighet för vältning) alltid är ca 30% mindre på ett trebent stativ än på ett fyrbent med samma benlängd. Eller omvänt; för att få samma minsta radie på stödytan behöver det trebenta stativet ha 40% längre ben än fyrbenta. Den inneboende kompromissen i allt som bara har tre ben. :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Distribuerad vikt?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Igenteligen så bör man räkna max höjd på stativ som man räknar max höjd på byggstälningar. Maxhöjd inne 4ggr smalaste brädden på stödytan och ute 3ggr smalaste brädden på stödytan.

Så finns det stativ som man knapt får fälla ut nar man e ute.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster