Fråga ang att flyga tross.

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Fråga ang att flyga tross.

Inlägg av Henrik Hansson »

Efter ett gig jag nyss humpade väktes en fråga hos mig om vad som gäller när man flyger tross med sling, utomhus och/eller inomhus. Måste man då säkra trossen med stål eller ej? Finns det något regelverk som styr detta? Intuitivt känns stål rimligt men det kanske inte är nödvändigt?

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag är inte hundra på om jag har rätt, vet någon säkrare än jag får ni gärna påpeka det.
Jag tror inte man behöver säkra slingen eftersom de flesta sling är uppbyggda med en massa stål (metall) linor inuti, men narturligtvis skadar det inte att säkra ytterligare!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Lika bra att passa på att visa sin (eventuella o)kunnighet:

När jag hyrde in lite tross (35meter) för något år sedan fick jag lära mig
att man först körde handspel ner till två schacklar,
schackel nummer ett kopplas till en sling (samma som en vanlig
lyftstropp som kranbilarna använder vad jag förstår) och denna lindas
på ett speciellt sätt runt trossen. Denna tar upp hela vikten under normala
förhållanden.
Schackel nummer två kopplas i en "steel", som jag betecknar som en
kraftig wire som är plast/gummiklädd. Denna steel är inte lika lätt
att linda runt trossen så man gör det lite annorlunda.

Det jag fick förklarat för mig var att om det blir så varmt att slingen
börjar brinna (och brinner av), eller om det helt enkelt uppstår en brand i lokalen av annan orsak så skall steelen ta hela lasten.
Varför man inte säkrar på något sätt mot att handspelet går sönder vet jag inte. Det kanske det inte gör helt enkelt!?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Lightguy (TMT) skrev:Jag är inte hundra på om jag har rätt, vet någon säkrare än jag får ni gärna påpeka det.
Jag tror inte man behöver säkra slingen eftersom de flesta sling är uppbyggda med en massa stål (metall) linor inuti, men narturligtvis skadar det inte att säkra ytterligare!!!
Sling är väl i regel endast gjort av polyester, alltså ingen metall. Det är ju därför de inte bör bli varmare än 100 grader C. Om man blandar metall med polyesterfiber bör hållbarheten minska då metallen rimligtvis skulle skada fibrerna, eller?

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Alltså, det viktiga med wire är ju att man inte gör illa sig på dem. Tross kommer bli repad hur man än gör, och det ska till jävligt många repor för att funktionen ska ändras i trossen, förutom på en rent akademisk nivå.

En klar fördel med sling är ju att det är enklare att variera längden på den.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Johan skrev:Sen tycker jag det är rätt coolt att man kan göra en sak av tyg som håller för 2000kg och det med säkerhetsfaktor 7:1, bara genom att fläta på nåt lustigt sätt.
Praktiskt måste ju det betyda att man hängt upp en vikt på 14000kg i EN sling och den ska ha hållt. Dock får man ju aldrig prova själv naturligtvis!
Snarare har man antagligen tagit fler än hundra slings och testat varje och de har hållit för laster över 14 ton. De tar antagligen stickprover i produktionen också, som de testar så att de fyller kraven som ställs på dem.
Johan skrev:Jag har dock aldrig sett en märkning på steels men man kanske räknar att en så tjock vajer klarar mer än något annat i ledet för riggprylar?
Steelmärkning är väl något det ofta slarvas med, eftersom de ska tåla så pass mycket ändå. Beställer man steel från t.ex. RiggOlle kan man säkert få wirelåsen täckta med färgkodade krympslangar.

Apropå RiggOlle så slängde jag nyss iväg ett mail till honom där jag frågade om vad som gäller angående säkring av tross, och regelverk kring riggning. Får se vad han svarar.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

HenrikH skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Jag är inte hundra på om jag har rätt, vet någon säkrare än jag får ni gärna påpeka det.
Jag tror inte man behöver säkra slingen eftersom de flesta sling är uppbyggda med en massa stål (metall) linor inuti, men narturligtvis skadar det inte att säkra ytterligare!!!
Sling är väl i regel endast gjort av polyester, alltså ingen metall. Det är ju därför de inte bör bli varmare än 100 grader C. Om man blandar metall med polyesterfiber bör hållbarheten minska då metallen rimligtvis skulle skada fibrerna, eller?

/HenrikH
Finns det inte båda delar? Har bestämt för mig att jag har hört det någonstans!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En sak är iaf säker, och det är att de flesta slings inte har någon inre metallstruktur, utan materialet som bär lasten består av polyesterfiber, eller något liknande.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

dawen skrev:En sak är iaf säker, och det är att de flesta slings inte har någon inre metallstruktur, utan materialet som bär lasten består av polyesterfiber, eller något liknande.
Kan man hänga 14 ton i mina simpsons-kalsonger? Det är ju trots allt simpsons vi talar om, det är ju jättemånga som tittar på det!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

knoppen (Afromannen) skrev:
dawen skrev:En sak är iaf säker, och det är att de flesta slings inte har någon inre metallstruktur, utan materialet som bär lasten består av polyesterfiber, eller något liknande.
Kan man hänga 14 ton i mina simpsons-kalsonger? Det är ju trots allt simpsons vi talar om, det är ju jättemånga som tittar på det!
Öhhh, va?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Knoppen: Slings, inte strings :roll:

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

Ja, man bör säkra med en stållina (steel) men inte av den anledningen att slings kan "brinna upp" som många som borde veta bättre påstår.

En aluminiumtross kroknar långt innan en sling brinner upp, det kan jag lova er. Prova gärna också att tända eld på en sling (säkert har ni en gammal pensionerad sådan) - så lätt är det inte!

Sedan kan man ju fråga sig hur många som är kvar på platsen när elden fått sådan fart att den börjar gnaga på ljusriggen...
.
Mats Karlsson

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Mats Karlsson (Bellalite) skrev:Ja, man bör säkra med en stållina (steel) men inte av den anledningen att slings kan "brinna upp" som många som borde veta bättre påstår.

En aluminiumtross kroknar långt innan en sling brinner upp, det kan jag lova er. Prova gärna också att tända eld på en sling (säkert har ni en gammal pensionerad sådan) - så lätt är det inte!

Sedan kan man ju fråga sig hur många som är kvar på platsen när elden fått sådan fart att den börjar gnaga på ljusriggen...
Då blir min följdfråga 1, "varför" man isf skall säkra med steel (haveri på sling, motor, tross osv?) och 2, om man "bör" eller "måste"? Den senare är för mig väldigt intressant då jag själv helst ser steels på all flugen tross men gärna vill veta om det finns något regelverk som styr att det MÅSTE vara så eller om det bara BÖR vara så. Det kan vara bra att veta när man jobbar på scen och tekniker eller teknikleverantör bortser från steelsen.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mats Karlsson (Bellalite) skrev:Ja, man bör säkra med en stållina (steel) men inte av den anledningen att slings kan "brinna upp" som många som borde veta bättre påstår.
Jag var på en riggutbildning i samband med LLB, som leddes av RiggOlle. Hade han alltså fel gällande detta? Då ska jag nog ringa och klaga, för utbildningen var inte speciellt matnyttig alls i övrigt.

Vad består sling av för material, och hur är materialet ihopsatt för att vara så smidigt och ändå så starkt?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Mats Karlsson (Bellalite) skrev: Sedan kan man ju fråga sig hur många som är kvar på platsen när elden fått sådan fart att den börjar gnaga på ljusriggen...
Brandmännen kanske!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brandmännen är exemplet som RiggOlle kör iaf :roll:

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Det måste alltid säkras med steels.
Handspel samt telfrar skall oxå säkras med steels, undandtaget är telfrar enligt VBG-70(dubbla bromsar).
//Christoffer

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster