steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Ericsson skrev:Tillbaka till ämnet.
Diskutera inte priser och kurser.

Intressant fråga då jag just nu kör ett gigg.

Har 27 meter tross i en tältbalk. Godkännt från tältbyggaren.
Har denna i 2 hand tellfra plus 2 sling som jag ("dödhänger") säkrat med. Då är det totalt 2sling och 2 tellfra. Totalt 4 fäst punkter. Ska detta räcka?
Fram går det hur många "död hängningar" det skall finnas på ex antal meter?

Tillägg trossen är tom. Där med tomvikt.
Nu hänger jag inte med. Du har två handtelfrar och säkrar de med sling så har du inte 4-punkter utan bara två. Du säkrar väll telfern eller kommer du att hänga säkringen på en annan ställe.

Med tanke på att det är 27 meter tross så blir egenvikten rätt stor. Att dela upp på flera fästpnkter så föredelas vikten bättre och ben kommer att bågna mycket mindre.

Sen har jag en fråga varför hänga upp en tom tross?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Anders Ericsson »

Ja det är korrekt,

2 lyft punkter, senare dödhängd med 2 sling extra. Totalt 4punkter på 27 meter. Vet att det inte är godkännt att inte säkra tellfran. Den gäller bara som lyft.

Kan dock nu säga att vi lade till 4 extra sling. Så resultatet blev 6 sling säkrat med som trossen vilar på. Plus att tellfran hänger kvar om i fall att något händer. 6 död hängningar plus 2 tellfra är 8 punkter.

Åtkte faktiskt på en besiktning av svenska musiker förbundet på detta arrangemanget.
Betyget blev : Mycket Väl Godkännt :-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Ericsson skrev:Ja det är korrekt,

2 lyft punkter, senare dödhängd med 2 sling extra. Totalt 4punkter på 27 meter. Vet att det inte är godkännt att inte säkra tellfran. Den gäller bara som lyft.

Kan dock nu säga att vi lade till 4 extra sling. Så resultatet blev 6 sling säkrat med som trossen vilar på. Plus att tellfran hänger kvar om i fall att något händer. 6 död hängningar plus 2 tellfra är 8 punkter.

Åtkte faktiskt på en besiktning av svenska musiker förbundet på detta arrangemanget.
Betyget blev : Mycket Väl Godkännt :-)
Det blev oxå de scenerna som jag va med och byggde på kristianstaddagarna. Men inte en av mobilscenerna på Helsingborgs festivalen. Problemet e att musiker förbundet har inte alltid så stor koll hur det ska va.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mattias Franzon »

Hmm. Musikerförbundet är knappast någon referens.

De var och "kontrollerade" på en scen jag gjorde rigging på samt hängt upp en rejäl klase med VL5:or och VL6:or. De klagade på att det inte fanns säkerhetsvajer på armaturerna men när jag förklarade för dem att man sätter vajern så tajt, för att hålla kabeln på plats, att man ser den inte från golvet så blev han tyst.

De hade också mage att klaga på att vi satt PVC över sprintarna i trussen. Han förstod lite mer vad riskanalys innebär när jag förklarade att sprinten knappast spontant hoppar ur och att det är säkrare för den som klättrar i riggen när denna slipper riva upp benen på R-clipsen eller trampa ur dem med risk att de landar på fel ställe.

Men samtidigt är det bra att någon kommer ut och kontrollerar. Musikerförbundet har ändå lite mer kunskap om scener än vad polisen har om åkattraktioner på tivolin.

Jag tror inte att jag kommer skadas av en maxibeam-truss riggad i tre motorer utan snarare av en Robo-zap 1200 fastgaffad i ett 087 på en efterfest.


Lite tankar från:
Senast redigerad av 1 Mattias Franzon, redigerad totalt 0 gånger.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Mattias Franzon skrev:Jag tror inte att jag kommer skadas av en maxibeam-truss riggad i tre motorer utan snarare av en Robo-zap 1200 fastgaffad i ett 087 på en efterfest.
Jag känner mig nästan påhoppad här. Bara för jag är störtförälskad i Zapparna och har fem i drift så... :-)
Å andra sidan är jag inte mycket för gaffa, och jag äger inte ens någon 087:a, så det är nog inte mig Franzon pratar om. Det finns ju andra på forumet som också äger Zappar... :twisted:
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mattias Franzon »

Bra Magnus att du inte tar det personligt för det är inte min mening att trampa någon på foten.

Dumheter har vi alla gjort någon gång, dock så handlar det om att lära från de som kan och har erfarenhet för att undvika personskador.
Det är de som vill uppfinna hjulet varje gång som jag är orolig för samt de som tror sig veta hur man gör bara för att man sett någon annan göra på ett visst sätt en gång tidigare.

Easy Jets VD har ett bra citat: "If you think safety is expensive. Try then to have a accident."

Rock on!
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mattias Franzon skrev:Hmm. Musikerförbundet är knappast någon referens.

De var och "kontrollerade" på en scen jag gjorde rigging på samt hängt upp en rejäl klase med VL5:or och VL6:or. De klagade på att det inte fanns säkerhetsvajer på armaturerna men när jag förklarade för dem att man sätter vajern så tajt, för att hålla kabeln på plats, att man ser den inte från golvet så blev han tyst.

De hade också mage att klaga på att vi satt PVC över sprintarna i trussen. Han förstod lite mer vad riskanalys innebär när jag förklarade att sprinten knappast spontant hoppar ur och att det är säkrare för den som klättrar i riggen när denna slipper riva upp benen på R-clipsen eller trampa ur dem med risk att de landar på fel ställe.

Men samtidigt är det bra att någon kommer ut och kontrollerar. Musikerförbundet har ändå lite mer kunskap om scener än vad polisen har om åkattraktioner på tivolin.

Jag tror inte att jag kommer skadas av en maxibeam-truss riggad i tre motorer utan snarare av en Robo-zap 1200 fastgaffad i ett 087 på en efterfest.


Lite tankar från:
Jag förstår att de klagar på att men sätte PVC-tejp över sprintarna. Det skall sitta R-sprit.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mattias Franzon »

Detta kan bli en lång diskussion huruvida PVC kan anses som en mekanisk låsning i vissa fall och inte i andra fall. Frånsäger mig den diskussionen tillsvidare.

Meningen med mitt inlägg är att riskanalys ska finnas med i tanken. Vet man inte hur man ska utföra en handling så är det bättre att ta in den kunskapen utifrån. Att försöka hänga upp eller koppla ihop elektriska prylar där tredje part befinner sig är fel plats att misslyckas på.

Jag hoppar inte på någon med pekpinne. Jag förmedlar bara tankar för att lyfta vår bransch medelnivå gällande kunskaper och löner.

BTW Ändrar min Robozap-rädsla till högtalare hängda i kedja avsedd för badkarspropp.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Peter Hallin »

Köp inte Svensk Standard SS767 15 01 Utgåva 2. Den kommer att ersättas av CWA 15902 del 1 och 2 så fort den är översatt till svenska.

Lifting and Load-bearing Equipment for Stages and other Production Areas within the Entertainment Industry
- Part 1: General requirements (excluding aluminium and steel trusses and towers)

Lyftande och lastbärande utrustning
för scener och andra produktionsområden inom underhållningsbranschen
– Del 1: Generella fordringar (exklusive trossar och trosstorn av aluminium och stål)

Lifting and Load-bearing Equipment for Stages and other Production Areas within the Entertainment Industry
- Part 2: Specifications for design, manufacture and for use of aluminium and steel trusses and towers

Lyftande och lastbärande utrustning för scener och andra produktionsområden
inom underhållningsbranschen
– Del 2: Specifikation för konstruktion och tillverkning och för användning av trossar och trosstorn av aluminium och stål

This CEN Workshop Agreement has been drafted and approved by a Workshop of representatives of interested parties, the constitution of which is indicated in the foreword of this Workshop Agreement.
The formal process followed by the Workshop in the development of this Workshop Agreement has been endorsed by the National
Members of CEN but neither the National Members of CEN nor the CEN Management Centre can be held accountable for the technical
content of this CEN Workshop Agreement or possible conflicts with standards or legislation.
This CEN Workshop Agreement can in no way be held as being an official standard developed by CEN and its Members.
This CEN Workshop Agreement is publicly available as a reference document from the CEN Members National Standard Bodies.

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Peter Hallin »

Vi måste vara medvetna om att vi (i alla fall internationellt) pratar om fyra olika lyftsituationer.
De benämns ofta D8, D8 med sekundär säkring, D8 Plus och BGV-C1.

D8 är när någonting bara hänger i sin lyftanordning. Då är det inte tillåtet att vistas under lasten varken vid höjning/sänkning av lasten, när lasten är i vila eller vid rörelse av lasten under typ en föreställning.

D8 med sekundär säkring innebär att man säkrar kring motorn/handspelet/telfern.
Då är det tillåtet att vistas under hängande last när lasten inte är i rörelse.

D8 Plus innebär att motorn/telfern har två av varandra oberoende system som håller lasten i vila. Det kan vara t.ex. två bromsar eller en broms och en självhämmande växellåda.
Dessutom skall säkerhetsfaktor fördubblas till 10. Dvs en 1 000 Kg motor får bara lyfta/hålla 500 Kg. Då är det tillåtet att vistas under hängande last utan extra säkring när lasten inte är i rörelse.

BGV-C1 är samma sak som D8 plus dvs säkerhetsfaktor 10 och dubbla system som håller lasten. En BGV-C1 telfer skall dessutom vara utrustad med dubbla gränslägesbrytare och underlastindikering. Med en BGV-C1-lösning är det tillåtet att vistas under lasten när lasten är i rörelse.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Leif Baltazars »

En liten PDF katalog från Bellalite kanske kan ge en del...

http://www.bellalite.se/p114/files/prol ... ckbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Leif Baltazars skrev:En liten PDF katalog från Bellalite kanske kan ge en del...

http://www.bellalite.se/p114/files/prol ... ckbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

finns även i pappers format.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Anders Ericsson »

Peter Hallin skrev:Vi måste vara medvetna om att vi (i alla fall internationellt) pratar om fyra olika lyftsituationer.
De benämns ofta D8, D8 med sekundär säkring, D8 Plus och BGV-C1.

D8 är när någonting bara hänger i sin lyftanordning. Då är det inte tillåtet att vistas under lasten varken vid höjning/sänkning av lasten, när lasten är i vila eller vid rörelse av lasten under typ en föreställning.

D8 med sekundär säkring innebär att man säkrar kring motorn/handspelet/telfern.
Då är det tillåtet att vistas under hängande last när lasten inte är i rörelse.

D8 Plus innebär att motorn/telfern har två av varandra oberoende system som håller lasten i vila. Det kan vara t.ex. två bromsar eller en broms och en självhämmande växellåda.
Dessutom skall säkerhetsfaktor fördubblas till 10. Dvs en 1 000 Kg motor får bara lyfta/hålla 500 Kg. Då är det tillåtet att vistas under hängande last utan extra säkring när lasten inte är i rörelse.

BGV-C1 är samma sak som D8 plus dvs säkerhetsfaktor 10 och dubbla system som håller lasten. En BGV-C1 telfer skall dessutom vara utrustad med dubbla gränslägesbrytare och underlastindikering. Med en BGV-C1-lösning är det tillåtet att vistas under lasten när lasten är i rörelse.
Och vem är då rätt inspektion att kontrollera detta?
Har sökt information om vem som är rätt instans att kontrollera detta och finner inget bra svar. Arbetsmiljöverket bryr sig inte. Inte mer än om det är riggningspersonal och då gäller det endast deras säkerhet och utbildning. Sen vad som hänger eller belastas bryr dom inte sig om.

Svenska musiker förbundet är bara en facklig orginisation, de bryr sig bara om deras egna medlemmar. Dom har ingen befogenhet att stoppa ett arrangemang. De kan bara stoppa sina fackliga medlemmar för att jobba under vissa omständigheter, ex om en scen eller rigg är osäker. De personer som inte är kopplade till deras orgenisation berrörs inte. De kan så ledes inte yttrasig om riggar som exempel miljöbelysning som hänger över publik.

Detta är vad jag fått reda på.
Rätta mig gärna om någon vet mer. Kan kan ha fått helt fel info?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Ericsson skrev:
Peter Hallin skrev:Vi måste vara medvetna om att vi (i alla fall internationellt) pratar om fyra olika lyftsituationer.
De benämns ofta D8, D8 med sekundär säkring, D8 Plus och BGV-C1.

D8 är när någonting bara hänger i sin lyftanordning. Då är det inte tillåtet att vistas under lasten varken vid höjning/sänkning av lasten, när lasten är i vila eller vid rörelse av lasten under typ en föreställning.

D8 med sekundär säkring innebär att man säkrar kring motorn/handspelet/telfern.
Då är det tillåtet att vistas under hängande last när lasten inte är i rörelse.

D8 Plus innebär att motorn/telfern har två av varandra oberoende system som håller lasten i vila. Det kan vara t.ex. två bromsar eller en broms och en självhämmande växellåda.
Dessutom skall säkerhetsfaktor fördubblas till 10. Dvs en 1 000 Kg motor får bara lyfta/hålla 500 Kg. Då är det tillåtet att vistas under hängande last utan extra säkring när lasten inte är i rörelse.

BGV-C1 är samma sak som D8 plus dvs säkerhetsfaktor 10 och dubbla system som håller lasten. En BGV-C1 telfer skall dessutom vara utrustad med dubbla gränslägesbrytare och underlastindikering. Med en BGV-C1-lösning är det tillåtet att vistas under lasten när lasten är i rörelse.
Och vem är då rätt inspektion att kontrollera detta?
Har sökt information om vem som är rätt instans att kontrollera detta och finner inget bra svar. Arbetsmiljöverket bryr sig inte. Inte mer än om det är riggningspersonal och då gäller det endast deras säkerhet och utbildning. Sen vad som hänger eller belastas bryr dom inte sig om.

Svenska musiker förbundet är bara en facklig orginisation, de bryr sig bara om deras egna medlemmar. Dom har ingen befogenhet att stoppa ett arrangemang. De kan bara stoppa sina fackliga medlemmar för att jobba under vissa omständigheter, ex om en scen eller rigg är osäker. De personer som inte är kopplade till deras orgenisation berrörs inte. De kan så ledes inte yttrasig om riggar som exempel miljöbelysning som hänger över publik.

Detta är vad jag fått reda på.
Rätta mig gärna om någon vet mer. Kan kan ha fått helt fel info?
I sverige idag så är det du som brukare, Riggare, instalatör men även beställare skyldig att utföra arbetet enligt svenska normer och även se till att utrustningen är godkänd. Du kan använda felaktig utrustning eller utrustningen fel och ingen kommer och stoppar dej. Men om det skulle hända en olycka så kan man räkna med att det blir en rätssak av det. Kommer det fram till att du har hängt upp en 1tons telfer i en 500kg sling och belastat allt med 2ton och allt trillar ner och slår ihjäl 3 personer och gör 2st till rullstols burna. Då kan man lungt räkna med att lägga ner firman och avtjäna ett straff för vållande till annas död och kroppsskada.

Fasta instalationer ska även regelbundet enligt regelverket besiktigas av en akturiserad besiktnings firma.

Musikerförbundet har viseligen inte någon rätt att förbjuda någon scen eller liknande. Men de har rätt att förbjuda sina medlemar att gå upp på en scen som de anser inte är godkänd. De är även skyldiga att raportera in det till arbetsmiljöverket som i sin tur kan stoppa något eller ställa krav på ombygnation. Det e precis som skydsombudet på en arbetsplats ser han en risk eller tillbud. så är han skyldig att raportera in det till arbetsmiljöverket. Händer det en olycka är han oxå skyldig att raportera det och arbetsmiljöverket även skyldiga att utreda det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Anders Ericsson »

Den informationen har jag också fått. Men frågan är om det stämmer?
Jag menar, det finns dom som ska/kan rapportera till en som ska rapportera till en annan som kan rapportera... osv osv. Rapportera till vad då???????

Ja, Sverige är så... Ingen säger något från olyckan är framme. Då händer det grejor.

Men jag vill ha för mig att det finns ett par personer i Sverige som åker runt och besiktar scener. Sedan olyckan i Luleå, (tror jag det var) så blev det hårdare med kontroller av scener. Men vem är detta.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Ericsson skrev:Den informationen har jag också fått. Men frågan är om det stämmer?
Jag menar, det finns dom som ska/kan rapportera till en som ska rapportera till en annan som kan rapportera... osv osv. Rapportera till vad då???????

Ja, Sverige är så... Ingen säger något från olyckan är framme. Då händer det grejor.

Men jag vill ha för mig att det finns ett par personer i Sverige som åker runt och besiktar scener. Sedan olyckan i Luleå, (tror jag det var) så blev det hårdare med kontroller av scener. Men vem är detta.
Råsystem till teater mm skall besiktigas av behörig besiktnings företag. Kulturhuset i Hässleholm anlitar Ångpanne Föreningen för besiktning av råsystem och hur ofta det görs beror på vilken typ av rå som gäller. Mobila scener typ scenvagn kan jag inte säga hur de ska besiktigas. Tross scener skall besiktigas av de som bygger den efter bygget.

Som sagt i svrige säger ingen något förän olyckan är framme och då skriker många inte minst kvälls pressen. Men innan dess är det du som ägare och fackkunnig som är skyldig att se till att regler efter följs.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Johannes Olsson »

Jag vet att Teaterförbundet har 2 pers som kollar ej anslutna teatrar. hur ofta, och om det t.ex. bara e på tips vet jag inte, men jag vet att de har något samarbete med Arbetsmiljöverket.

Kan vara att de bara kollar scenerna, och sedan säger om deras tekniker får jobba där eller inte, men de har folk som kan göra besiktningar, kontakter till regelverk osv. http://www.teaterforbuntet.se" onclick="window.open(this.href);return false;

J

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster