motorer

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

motorer

Inlägg av Daniel Börjesson »

undrar va lodestar har för hemssida och va d finns mer för olika motorer

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Verlinde gör väl också motorer, för det är väl dom som gör Stagemaker eller har jag fel?
http://www.stagemaker.com/

Detta hitta jag om CM Lodestar:
http://www.cmrigging.com/
http://www.cmworks.com/

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det finns ett märke som heter Chainmaster, det är telfrar med en otrolig precition. Du hittar dessa motorer på www.chainmaster.de
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Finns det några motorer överhuvudtaget som har kontroller med ställbar hastighet? Alltså, i form av en pot bara, eller något annat enkelt.

Att det finns motorer med ställbar hastighet vet jag ju, men hur hög är gigabilityn? :wink:

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Dawen:

Om jag inte minns helt galet så pillade jag på några sånna i Teater tekniks monter på LLB...? Kan iof ha för mig väldigt fel...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kom på vilka det är, och sen fixar du en url till motorkontrollen *solglasögon*

Närå, men det är ju lite lustigt att det finns så många motorer som bara har på och av. Man skulle ju åtmistone kunna begära att motorerna hade en långsam start, så att det gick lite enklare att finjustera, t.ex. när man riggar PA och måste peta i sprintar.

Fast, det kanske inte är så vanligt att man behöver motorer med ställbar hastighet? Jag har bara använt motorer till att rigga line arrays, och då har jag stört mig på att det inte går att ställa hastigheten litegrann. Fast, hellre motorer än handspel, så slipper man hålla i kedjan med ena handen och hålla på...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De telfrar vi har i huset har långsamt och snabbt läge. Ingen aning hur det implementeras i verkligheten.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJR skrev:...pillade jag på några sånna i Teater tekniks monter på LLB...
Ahhhrrrrg! Särskrivningarnas särskrivning. Man kan väl för i hundan inte särskriva någons företagsnamn, där går ändå gränsen. :twisted:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Svaret är Chainmaster!!!!
Work sucks, send me on tour!

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Liftket

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

Vi (Bellalite) har börjat med tyska Liftket motorer. Samma tillverkare som Chainmaster.

Lätta, tysta och vettiga prissatta.
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyber punk: Kan och kan, jag har stött på mycket värre särskrivningar :roll: :wink:

Mats: Att vettiga priser och låg vikt är viktigt förstår jag, men är tyst gång egentligen så pass viktigt? För, är det så att någon knackar tross i samma lokal så hör man ju ändå inte motorn. Eller varför inte en systemtekniker som har svårt att hålla sig med testandet :roll:

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

dawen skrev:Fast, hellre motorer än handspel, så slipper man hålla i kedjan med ena handen och hålla på...
Och dessutom slipper man bli jävligt trött i armarna.. :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liftket

Inlägg av Hasse Queisser »

Mats Karlsson (Bellalite) skrev:Vi (Bellalite) har börjat med tyska Liftket motorer. Samma tillverkare som Chainmaster.

Lätta, tysta och vettiga prissatta.
Hmm, farligt nära reklam där, i och med att ingen frågat om varken Liftket eller Bellalites sortiment. Vet inte riktigt hur hård man ska vara? Känns hårfint.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ZeCute skrev:Och dessutom slipper man bli jävligt trött i armarna.. :wink:
Det blir man ju ändå om man jobbar ordentligt :roll: :wink: Dessutom är det ju bra att få lite workout då och då!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Liftket

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:
Mats Karlsson (Bellalite) skrev:Vi (Bellalite) har börjat med tyska Liftket motorer. Samma tillverkare som Chainmaster.

Lätta, tysta och vettiga prissatta.
Hmm, farligt nära reklam där, i och med att ingen frågat om varken Liftket eller Bellalites sortiment. Vet inte riktigt hur hård man ska vara? Känns hårfint.
Dessutom borde ju Mats få lite smisk eftersom han inte vet att det heter vettigt prissatta :wink:

Eftersom daniel frågade om vad det fanns för olika sorters motorer tycker jag att Mats kan få tipsa om Liftket. Och, det är väl nästan lika bra att han skriver att Bellalite tar hem dem så att det inte känns som smygreklam om någon i efterhand skulle fråga om vilka som tar hem dem.

Fast visst är det hårfint, det är det.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:men är tyst gång egentligen så pass viktigt? För, är det så att någon knackar tross i samma lokal så hör man ju ändå inte motorn. Eller varför inte en systemtekniker som har svårt att hålla sig med testandet :roll:
hmm, ja om nån galen systemtekniker slår igång sin gamla VAX 11/780 så lär ju inte ens trossbankandet höras :twisted:

Men? varför inte bara kasta ut systemteknikern?
För vad har man för nytta av stordatorer på ett gig... :lol: :lol: :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:hmm, ja om nån galen systemtekniker slår igång sin gamla VAX 11/780 så lär ju inte ens trossbankandet höras :twisted:

Men? varför inte bara kasta ut systemteknikern?
För vad har man för nytta av stordatorer på ett gig... :lol: :lol: :wink:
Nu pratar vi nog inte om riktigt samma grejor :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja, tyst gång är lite halvviktigt, speciellt om man ska göra teaterliknande gig. Handdrivna lingångar gör inte så mycket väsen av sig, liksom...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liftket

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Eftersom daniel frågade om vad det fanns för olika sorters motorer tycker jag att Mats kan få tipsa om Liftket. Och, det är väl nästan lika bra att han skriver att Bellalite tar hem dem så att det inte känns som smygreklam om någon i efterhand skulle fråga om vilka som tar hem dem.

Fast visst är det hårfint, det är det.
Svårt att veta var gränsen ska ligga eftersom forumet i sin nuvarande skepnad är såpass nytt. Men jag håller med i övrigt, bra att det står åt vem Mats jobbar så är det inga tvivel om det. Säger inte Magnus eller Jonas annorlunda så vet vi att den typen av svar är OK.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Liftket

Inlägg av Jonas Larsson »

cyberpunk skrev: Hmm, farligt nära reklam där, i och med att ingen frågat om varken Liftket eller Bellalites sortiment. Vet inte riktigt hur hård man ska vara? Känns hårfint.
Från reglerna:
"Ett företag får inte marknadsföra just sitt produktsortiment i de olika diskussionerna"

och

"Självklart är importörer/distributörer/återförsäljare välkomna att deltaga i diskussionerna, så länge ingen marknadsförning sker för egen vinnings skull."

Detta är väldigt nära gränsen iom att det faktiskt handlar om "marknadsföring", trådskaparen undrade vilka olika typer av motorer som finns, jag hade hellre sett att Mats bara tipsade om det nya märket, inte att de själva tillhandahåller det.

Är jag för petig eller håller för hårt på reglerna? Ni som avgör...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster