motorer

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tycker att du har rätt Jonas. Det hade kunnat blivit lurigt om det kommit fram att Mats nämnde produkter som de själva marknadsförde bara, men det är nog ingen risk för det. Än sålänge tycker jag att Mats varit saklig och informativ! Fast, nästa gång kan ju Mats tipsa om mer än en motortillverkare, iom att han borde känna till flera :wink:

Och förlåt för att jag pratar om dig i tredje person Mats :)

Fast, det är väl knappast någon idé att fundera över det nu, när tråden gått så långt som den gått. Och, ingen skada skedd tror jag, daniel är vad jag vet inte i något direkt behov av motorer just nu :wink:

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Liftket

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

cyberpunk skrev:Hmm, farligt nära reklam där, i och med att ingen frågat om varken Liftket eller Bellalites sortiment. Vet inte riktigt hur hård man ska vara? Känns hårfint.
Har ingen frågat?! Frågan som ställdes var:

"undrar va lodestar har för hemssida och va d finns mer för olika motorer"

Liftket är en av dessa "olika motorer" och jag tyckte att det var rakast och ärligast att säga att det företag jag jobbar på säljer dem.

Visst kan det tolkas som ''reklam'' och jag lovar att vara mer restriktiv i fortsättningen. Men gränsen mellan information och reklam är inte glasklar.

Bra att detta tas upp dock, jag gillar raka puckar och har definitivt inte tagit illa vid mig ;-)
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liftket

Inlägg av Hasse Queisser »

Mats Karlsson (Bellalite) skrev:Har ingen frågat?! Frågan som ställdes var:

"undrar va lodestar har för hemssida och va d finns mer för olika motorer"

Liftket är en av dessa "olika motorer" och jag tyckte att det var rakast och ärligast att säga att det företag jag jobbar på säljer dem.

Visst kan det tolkas som ''reklam'' och jag lovar att vara mer restriktiv i fortsättningen. Men gränsen mellan information och reklam är inte glasklar.

Bra att detta tas upp dock, jag gillar raka puckar och har definitivt inte tagit illa vid mig ;-)
Bra att du är rak och informerar att du är från Bella och att du inte tog illa vid dig. Hade du inte sagt att du är från Bella, men vi vetat om att du jobbade där, så hade det varit mer uppenbart vad syftet var tror jag.

Eftersom forumet är så nytt så är det egentligen ingen som riktigt vet var gränsen ska dras ännu. Det enda vi vet är att vi vill hålla själva forumen fria från uppenbar reklam. Det du skrev var inte klockrent medveten reklam, det vet vi alla, vi måste bara känna oss för var gränsen ska gå.

Fortsätt du informera om produkter och annat, kunniga personer lyser upp tillvaron.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Liftket

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:Hade du inte sagt att du är från Bella, men vi vetat om att du jobbade där, så hade det varit mer uppenbart vad syftet var tror jag.
Med tanke på att Mats använder aliaset "Mats Karlsson (Bellalite)" så tror jag inte att någon kommer fundera över var Mats jobbar :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liftket

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:
cyberpunk skrev:Hade du inte sagt att du är från Bella, men vi vetat om att du jobbade där, så hade det varit mer uppenbart vad syftet var tror jag.
Med tanke på att Mats använder aliaset "Mats Karlsson (Bellalite)" så tror jag inte att någon kommer fundera över var Mats jobbar :wink:
Det var ungefär det jag menade.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

cm lodestar... en sån motor sabbades på hultsfred. jag skulle köra ner PA:t men någon hade redan kört upp den för långt. faserna var fel. så upp var ner och ner var upp. sen ville inte motorn åka neråt överhuvudtaget. ska det inte finnas en spärr för hur långt man kan köra dom så man inte råkar ut för att man bränner motorn eller motsvarande???

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Christoffer och tack för senast!

Den där motorn står på mitt konto tyvärr... Problemet är att man när man inte har en riktig motorstyrning så ser man inte vilken av motorerna som är fasvänd. När så är fallet fungerar inte ändlägesskyddet och då kan sådana där grejor lätt hända. Det var mitt ansvar och blev min huvudvärk efteråt.

Note to self: Låt aldrig någon annan köra motorer och se till att stå så att man ser hur det ser ut vid flygpunkten. Klantigt som fan.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, varför kan ena kontrollen vara fasvänd fast den andra inte är det? Om man har en strömförlängning så att faserna är ändrade kan jag förstå att bägge kontrollerna är upp och ned, men bara ena?

Kul att ha motorer iaf, så man slipper såna där pucklar på armarna *solglasögon*

Gäst

Inlägg av Gäst »

Enligt Murphys lag är det inga som helst problem... Säg något som funkade enligt plan A. Förutom giggen då alltså... :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Enligt Murphys lag är det inga som helst problem... Säg något som funkade enligt plan A. Förutom giggen då alltså... :wink:
Murphy är en schyrrans snubbe. Det är han som ser till att det alltid regnar när man gigar utomhus också va? :evil:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Problemet är att man när man inte har en riktig motorstyrning så ser man inte vilken av motorerna som är fasvänd.
Fast, vad är anledningen till att någon av motorerna är fasvänd? Är inte det kasst kablage med faserna på fel ställe?
Ingo skrev:Note to self: Låt aldrig någon annan köra motorer och se till att stå så att man ser hur det ser ut vid flygpunkten. Klantigt som fan.
Fast, det är ju tyvärr sällan tiden finns för att man ska kunna vänta med att bygga mixplats t.ex., så man låter någon annan köra motorerna, och såna här grejor händer. Det är dessutom en aning trist att de där motorerna är så förbannat svåra att öppna :x

Nu vet man hur en såndäringa ground support ser ut irl också iaf :P

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

dawen skrev:Finns det några motorer överhuvudtaget som har kontroller med ställbar hastighet? Alltså, i form av en pot bara, eller något annat enkelt.

Att det finns motorer med ställbar hastighet vet jag ju, men hur hög är gigabilityn? :wink:
Chainmaster Variolyft finns upp till 6ton, ställbar 1-29m/min,
positionerar på 0.2mm.
Controllern är dock datoriserad.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Den är riktigt cool, såg den på Showtech i Berlin!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det jag skulle vilja ha är en motorkontroll där man antingen kan ställa hastigheten i två/tre lägen, eller kanske t.o.m. ställa steglöst med en pot. Kanske en knapp som ser till att motorn går långsamt då man trycker in en bit, och som går fullt då man trycker in helt? Sån kontroll har jag faktiskt testat på, fast då var det en winsch som skulle styras (och det var inte PA det handlade om, men väl arbete på styvt 25m! :)).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

Verkar mycket strul med lodestar motorerna om jag inte har fått nåt om bakfoten.

Har inte hamnat på nåt gig med sånna än iofs eget val då det brukar vara jag som petar ihop riggen och har inte haft mycket strul med chainmaster. vajerspel är en anna nhistoria dock helvete vad det är struligt innan dom är injusterade.

för och nackdelar chainmaster / lodestar?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster