Rep till lingång

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Rep till lingång

Inlägg av Niklas Elste »

Är det hampa man har till lingångar?
Duger det med standard hampa eller ska man ha nån scen klassad?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Rep till lingång

Inlägg av Gustaf Gagge »

som jag sagt många gånger på detta forum. titta i ss7671501 utgåva 2 så får du reda på det. kan svara på din fråga när jag är i närheten av den. men eftersom du uppenbarligen inte tittat i den tycker jag du ska lägga vantarna på den om du ska greja med lingångar.

http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t ... %207671501
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rep till lingång

Inlägg av Niklas Elste »

det är dom där 995 kronorna jag inte gillar men jag är nog så illa tvungen att skaffa mig en sådan i alla fall
men den hinner inte komma till i morgon så är det nån som kan svaret ändå?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rep till lingång

Inlägg av Niklas Elste »

ja nu är nya standarden beställd men til det fina priset 1195 eller nått sånt *spyr*

Säkerhetsliteratur borde vara gratis på nätet
fatta va mycket lite upplysning kan ge och om det ska kosta så mycket att få informationen så kan jag förstå att folk tvekar att beställa villket resulterar i osäkrare anläggningar

FY på SIS *spyr*

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rep till lingång

Inlägg av Erik Lindvall »

Papperpriset är dyrt inom standardindustrin :) Tyvärr så blir den ju snart inaktuell om den nya CEN-standarden godtas i Sverige. Är en standard som håller på att arbetas fram och som ska gälla för hela EU.

Som svar på din fråga. I SS 767 15 0 utgåva 2 står det följande gällande draglinor i lingångar:
§ 5.3.1 Endast linor av tågvirke får användas som draglnor

§ 5.3.2 Tågvirket bör vara av naturfiber, lämpligen hampa (...) Tågvirke skall vara av svårntändlig kvalité.

§5.3.3 Draglinan ska ha en diameter av minst 20 mm för att utgöra bra fäste förhanden. Dragkraften får inte överstiga 1/10 av linans brottlast. Tilfälliga löslinor som ej motviktsbelastats skall ha en diameter av minst 16 mm.

Hoppas detta hjälper dig lite innan du får hem standarden.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rep till lingång

Inlägg av Niklas Elste »

hoppas cen standar är billigare

Jag fattar inte jag antar att den är 4 sidor oxå dyra papper

det hjälpte nog endel tillräkligt för att jag ska kunna choppa i morgon tror jag

har tolls hampa rep?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster