Hur lyfter ni tross?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Hur lyfter ni tross?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag sitter och funderar på hur man ska lyfta tross underifrån, man kan alltså inte hänga den i taket. Om man har en rektangel och har fler än tre lyftpunkter så måste man (väl?) lyfta exakt lika mycket hela tiden, annars får man en vridning i konstruktionen som inte alls är bra. Hur mycket flex kan man acceptera?
Sätter man en trosslyftare i varje hörna med en gubbe vid varje som ska veva exakt lika mycket, eller finns det bättre sätt?
Konstruktionen i just det här fallet jag sitter och funderar på är en rektangel på 8*9,75 m med tvärslå (tre 8-metersbitar) i trekantstross av fabrikatet Penn.
Har ni några bra tips på fakta om riggningsteknik och liknande, både på nätet och i bokform, blir jag också tacksam för dessa.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det är absolut inga problem med en lyft i vardera hörn så länge man har hyfsad koll på att alla som vevar ligger någorlunda lika. Det behövs ingen millimeterprecision.

Däremot brukar jag föredra att ställa ner rektangels på trossben när man väl fått upp den på önskad höjd istället för att låta den stå på lyftarna under gig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Vilket i sin tur är fett mycket snyggare.. ;)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

INTRODUCTION TO RIGGING IN THE ENTERTAINMENT INDUSTRY
av chris higgs

Vet inte om den är bra än men jag har precis bestället den eftersom den ingår som literatur till trosskursen jag har om ett par veckor i skolan.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag föredrar ground support vid dessa typer av rigglösningar. Vi har lyckats knäcka ett stativ (vajern gick av) när vi skulle lyfta en liknande rigg som du beskriver ovan. Sen dess kör vi ALLTID groundsupport.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Johannes Tegern skrev:Jag föredrar ground support vid dessa typer av rigglösningar. Vi har lyckats knäcka ett stativ (vajern gick av) när vi skulle lyfta en liknande rigg som du beskriver ovan. Sen dess kör vi ALLTID groundsupport.
Tyvärr är det lite dyrt med ground support, men begagnade finns kanske att hitta.

Frågan återstår hur du lyfter. En lyftanordning i varje hörna (eldriven eller bröd-driven?), eller har du någon form av vajersystem, som lyfter allt exakt lika mycket, kopplat till en enda vinsch?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Ett lyft av den sorten kräver 4 trosslyftar (en per hörn) 4 personer som orkar veva och kan lyssna samt en femte som står på lite håll och ser till så att dom ligger ganska jämt så man inte vrider trossen, då funkar det utan problem. Det bör också vara relativt tyst runt omkring så man hör klart och tydligt vad den femte personen säger utan att denne måste skrika sig hes (känns inte lönt att använda komradio heller för det är så kort avstånd).

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tycker det går bra med 2 personer, till och med en person om man verkligen vill.
Bara ta lite i taget på varje stativ.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tommy: jo det går ju också, men det är extremt bökigt att få det bra då eftersom man får springa runt mellan minst fem platser (varje stativ + minst en plats på avstånd och kolla hur det ser ut) och det kommer ta riktigt lång tid :)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Alla vet att tid är det man har mest av inför ett gig. Ingen fara alls.

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Gustaf Gagge skrev:INTRODUCTION TO RIGGING IN THE ENTERTAINMENT INDUSTRY
av chris higgs

Vet inte om den är bra än men jag har precis bestället den eftersom den ingår som literatur till trosskursen jag har om ett par veckor i skolan.
...är en utmärkt bok. Läs och begrunda.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Jag lyfter inte tross, det gör humpet.... :wink:

Joackim Almlöf
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 14 dec 2007, 09:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Joackim Almlöf »

Gustaf Gagge skrev:INTRODUCTION TO RIGGING IN THE ENTERTAINMENT INDUSTRY
av chris higgs

Vet inte om den är bra än men jag har precis bestället den eftersom den ingår som literatur till trosskursen jag har om ett par veckor i skolan.
Jo då den e helt ok, Chris H som skrivit boken är också en av kursledarna till en " 3 day course Rigging for the entertainment industry" http://www.totalsolutions-group.co.uk/menu-training.asp
" Varför gråta över spilld mjölk, när det finns kalla öl i kylen "

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster