Vad krävs för att få "nya" flygpunkter godkända

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Vad krävs för att få "nya" flygpunkter godkända

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hej,

Satt och funderade lite på hur det fungerar i installations syfte när man vill sätta flygpunkter men inte finns något att hänga telfrar o dyl i sedan tidigare.

Vad krävs för att få dit en punkt och för att sedan få den godkänd?

Någon som vet, de vore intressant att veta.
//Carpvik

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Enligt det man kan läsa i tråden om certifieringsbehov så verkar det inte krävas så mycket av dig som person för att du ska få göra det så det är väl ungefär bara att trycka dit så många du vill och var du vill egentligen bara det bär någotsånär bra. Men så ska det självklart inte vara och jag hoppas att det egentligen inte är så.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag tycker du ska kontakta någon som kan. Tex dick granberg som är besiktnings man när det gäller lyft anordningar.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Skulle jag också behöva mer information om. Har toppar som jag funderat på att montera dit flygpunkter på ett bra tag nu... Vore skönt att veta när man genomfört det att de är godkända så man själv kan känna sig trygg när man vet att det håller.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Magnus Lindh skrev:Skulle jag också behöva mer information om. Har toppar som jag funderat på att montera dit flygpunkter på ett bra tag nu... Vore skönt att veta när man genomfört det att de är godkända så man själv kan känna sig trygg när man vet att det håller.
jag tror christoffer syftar på fäst punkter i tak,balkar och liknade

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

oj, såg det nu.. Kom hem från jobbet för en liten stund sedan och man är lite små trött... Men när vi endå är inne på det så skulle jag vilja ha info om vad som gäller att montera flygpunkter på högtalare :roll:

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Det är samma sak där. du får göra hur som helst så länge det inte ramlar ner.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Lindh skrev:oj, såg det nu.. Kom hem från jobbet för en liten stund sedan och man är lite små trött... Men när vi endå är inne på det så skulle jag vilja ha info om vad som gäller att montera flygpunkter på högtalare :roll:
Är inte flygpunkterna monterade från fabrik så ska de inte flygas.

Att få en låda godkänd för att flygas innebär att minst ett exemplar av lådan dragtestas till den går sönder. Håller den inte måttet så är det tillbaks till ritbordet för att sedan dra sönder ett ex till... osv.
Förutom att det förmodligen går åt några lådor i testet så är företagen som utför testerna inte direkt gratis att anlita.

Dvs. vill du flyga högtalare så köp ett par nya som är gjorda för det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Då kanske du har ett bra tips på hur jag monterar dom på enkel 15 toppar så jag garanterat vet att de inte faller till marken. Vill helst inte sätta dit för många och heller inte för få... =)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag håller med Hasse.
köp lådor med flygpunkter som redan är monterade från fabrik.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det som krävs är att du dokumenterar det du gör. Vad det är för typ av skruv du skruvar i, vad det är för material i taket, vad du använder för öglor, schacklar etc. Sen så ringer du ett certifieringsorgan, typ inspecta eller statens provningsanstalt och pratar med dom.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Johannes Tegern skrev:Det som krävs är att du dokumenterar det du gör. Vad det är för typ av skruv du skruvar i, vad det är för material i taket, vad du använder för öglor, schacklar etc. Sen så ringer du ett certifieringsorgan, typ inspecta eller statens provningsanstalt och pratar med dom.
....Som man sen får betala för att de drar sönder dina fina högtalare eller har jag helt fel?
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Magnus; om jag förstår dej rätt så vill du hänga ett gäng högtalare.
kolla först upp om dina högtalare har flygramar som extra tillsats.
Annars kanske du kan köpa ett par med flygramar.

Hej Gaggekompis!! förresten, inte kan man hänga högtalare hursomhelst?!
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Gustaf Gagge skrev:jag håller med Hasse.
köp lådor med flygpunkter som redan är monterade från fabrik.
Men nu har jag toppar som jag är nöjd med och vill ha flygpunkter monterat på. De funkar bra till det jag andvänder dom till och vill gärna spela med dom ett tag till innan jag köper nya. Nästa köp så kommer jag garanterat köpa toppar som det finns denna finessen på.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Gustaf Gagge skrev:
Johannes Tegern skrev:Det som krävs är att du dokumenterar det du gör. Vad det är för typ av skruv du skruvar i, vad det är för material i taket, vad du använder för öglor, schacklar etc. Sen så ringer du ett certifieringsorgan, typ inspecta eller statens provningsanstalt och pratar med dom.
....Som man sen får betala för att de drar sönder dina fina högtalare eller har jag helt fel?
Detta gäller för att sätta in en ny punkt i ett tak, det som från början var frågan i denna tråd.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Magnus Lindh skrev:
Gustaf Gagge skrev:jag håller med Hasse.
köp lådor med flygpunkter som redan är monterade från fabrik.
Men nu har jag toppar som jag är nöjd med och vill ha flygpunkter monterat på. De funkar bra till det jag andvänder dom till och vill gärna spela med dom ett tag till innan jag köper nya. Nästa köp så kommer jag garanterat köpa toppar som det finns denna finessen på.
Man kan inte montera egna flygpunkter.
Kolla om dom har ramar först.
Annars är det kankse dags för nya.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Lindh skrev:Men nu har jag toppar som jag är nöjd med och vill ha flygpunkter monterat på. De funkar bra till det jag andvänder dom till och vill gärna spela med dom ett tag till innan jag köper nya. Nästa köp så kommer jag garanterat köpa toppar som det finns denna finessen på.
Då rekommenderar jag att du har dem på stativ (om de har stativkoppar) tills du har råd att köpa nya. Skulle något hända om du flyger dem så finns det nämligen ingen försäkring i världen som täcker det utan du blir personligen ansvarig för allt. Du är väl försäkrad förresten?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Jo det har dom. Ja på dom flesta gigen. Hur det gäller på privata fester har jag ingen anning om. Har aldrig varit något problem på den biten så har inte behövt fundera i dom banorna. Har inget företag utan spelningarna är bara som en hobby i dagsläget.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Man gör som Sme'n i Rökås, kliar sig i skägget och känner efter i magen om det kommer att hålla eller inte. Infinner sig inte känslan så kanske man inte skall hålla på att hänga upp saker, utan be någon som kan om hjälp. Men jag kan ha fel...
Bönder gör på Bönders vis!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster