certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Grundproblemet är att det inte finns några kunder som är beredda att betala notan. Och så länge det finns oseriösa aktörer som gör saker billigare så måste även de stora företagen hålla nere sina priser för att få gig. Bistra sanningen. Säkerhet och personalförmåner får stryka på foten. De som irriterar mig mest är inte företagens syn på saken utan att vi anställda faktiskt accepterar de.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag tror inte på det här med certifieringar åt alla möjliga håll, tycker inte ens om de finns just nu (tänker främst på elcert just nu, så löjligt alltihopa, man borde dra gränserna lite högre..) Det som vore vettigt är att större saker kräver certifikat, _någonstans_.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

För att bli av med folk som inte är seriösa är det en perfekt ide! Jag tycker alla som sysslar med ljud och ljus skulle behöva olika slags utbildningar. Eller iaf en utbildning som innefattar tex allt som har med att köra ett disco på ett säkert sätt. Om det då är disco man sysslar med.. Då skulle de seriösa köra på och de mindre seriösa få tjäna extra slantar på annat håll.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vad är det för utbildningar som för disco som du tänker på? Jag skulle inte tro att det behövs några utbildningar för det. Det är sällan jobb på höga höjder, stora strömmar eller hängande last. Annat vid scenbyggen, ljus till mässor etc där det inte sällan finns allvarliga fel och brister i riggning och handhavande.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Det som tidigare gåtts igenom. Tross med lyftare som överstiger en viss höjd.
Trefas? ström allmänt? Säker riggning utav ljus? att högtalarna står säkert och inte ramlar ner på golvet om en full person snubblar när han är på väg ner efter att önskat en låt hos discjockeyn? Det finns mycket man kan tänka på vad gäller säkerhet även om det rör sig om ett litet disco. Detta var bara ett exempel, det kan kanske vara onödigt för några killar som bara spelar discon och dylikt måste skaffa sig utbildning för jobb dom aldrig enns får eller har möjlighet att fixa.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: certifierings behov i branchen!!!

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf Gagge skrev:Vad tycker ni skulle det inte vara bra för branschen att införa ett antal certifikat som åtminstone garanterar att man har utbildning på det man sysslar mer? Det är ju trots allt den enda arbetsplats man tillåts arbete utan hjälm under hängande last.
Ska vi kräva certifikat av artisterna innan de går upp på scenen också eller? Lycka till kompis!

Gick du DI sa du?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Rebecca Neumann skrev:
Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.
Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Varför skulle man inte få gå upp på scenen utan utbildning, sålänge det finns räcke/fallskydd enligt gällande lag?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: Räcket finns ju inte alltid där under bygget, det är ju en av sakerna som byggs.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Re: certifierings behov i branchen!!!

Inlägg av Gustaf Tydén »

David Wennberg skrev: Ska vi kräva certifikat av artisterna innan de går upp på scenen också eller? Lycka till kompis!
Hell yeah!

Det var fan den bästa idéen jag hört på år och dar!

Och sedan ett extra svindyrt cert om artisten vill ha med sig någon sorts flytande vätska på scenen! (imsdal kan få dispans)

Kan vi inte bestämma det?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson skrev:du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare
Nu får du bestämma dig. Får man eller inte gå upp på scenen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: och extra dyrt om det är någon form av schlager eller liknande som framförs. Dyrast blir det om det är playback på all musik och sen en mikrofon för sång eftersom ljudteknikern då inte får visa vad den kan.

Daniel Egenaes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 20:40

Inlägg av Daniel Egenaes »

Det talas mycket om utbildningar i säkerhet, men ingen nämner hjärt- lungräddning! Vad gör ni mon något trots allt inträffar!?

Jag är certifierat utbildare, maila för billig kurs.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Daniek Egenaes: du har helt rätt, såg när jag kollade utbildningar igår en livräddningskurs för första gången hos StageVision, en kurs som tar upp livräddning vid el- och fallskador, men det är något som borde finnas på andra sätt än som en separat kurs. Jag tycker att utbildning om livräddning vid fallskador borde ingå i kursen för höghöjdsarbete så att man då kan allt om det, nu ingår bara räddningstekniker för att rädda folk som fastnar där uppe om man kollar kursplanerna.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jakob Carlsson skrev:
Rebecca Neumann skrev:
Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.
Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.
Jag har oxå förstått saken som att det behöver vara en certifierad arbetsledare, han/hon blir oxå den ansvarige för att bygget görs rätt. Din teori har jag aldrig hört Jakob, om det är som du säger så tror jag att många får lägga ner sitt scenbyggande av ekonomiska skäl.

Richard Christofferson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 00:21

Inlägg av Richard Christofferson »

Krister Uddén skrev:För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift

eventuellt arbete på rep, men senare

så vart ska jag vända mig tycker ni?
3d liftar har utbildning som täcker både saxlift och skylift, dom finns lite varstans i Sverige; http://www.3dhyrliftar.se/

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: det var det som sades av en del när diskussionen var uppe senast, jag hoppas att det är så att det bara behöver vara arbetsledaren som är certifierad, men sen skrev ju Monitor om att vi arbetade olagligt när vi rev stora scenen efter Malmöfestivalen :-)

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Egentligen.. Hur mycket händer det, behöver man öka säkerheten så enormt..? Var händer det flest olyckor, riggning, eller under konsert för att vakterna inte klarar trycket..? Är det rätt prioritet att kräva en massa certifikat hit å dit som inte säger så mycket?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Krister Uddén skrev:För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift

eventuellt arbete på rep, men senare

så vart ska jag vända mig tycker ni?
Jag vill slå ett slag för C2 Safety Beträffande höghöjdsutbildning, den tyckte jag var otroligt lärorik och bra den medger även certifikat för att klättra i globenarenorna. Dyr men bra!

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Jakob Carlsson skrev:
Rebecca Neumann skrev:
Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.
Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.
Ok, har jag förstått det rätt räcker det i vissa fall (beror såklart på) med särskild information, det står inte heller hur många timmar denna informaton ska vara. Då kanske man kan tänka sig att vid ett scenbygge räcker med en arbetsledare som gjort en arbets och byggplan innan som sedan instruerar arbetare.
Jag vet inte, men slöläste arbetsskyddstyrelsens http://www.av.se/dokument/afs/AFS1990_12.pdf
http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1990_12.aspx

Problemet är ju (vad det verkar återkommande) med att alla sceniska lösningar får oftast grundas på bestämmelser från andra branscher, även om event och teaters behov skiljer sig från dessa.
Men därmed inte sagt att man kan göra vad som helst, det måste ju finnas bestämmelser kring hur man jobbar säkert kring en scen.
främst för att vi har brist på stora gula "beträdan på egen risk"-skyltar.

Vad gäller certifiering i övrigt har jag aldrig hört någon gnälla över att man behöver riggcert för att hänga grejjer i taket, speciellt globen.
Vad är skillnaden någonannanstans?
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster