certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Du skall läsa och förstå manualen. Du får inte överskrida godkänd last. Du skall köra försiktigt och ha god uppmärksamhet. Det finns flera olika typer av liftar och plattformar.

Sådär, nu har jag sparat åtminstone en tusenlapp åt dig. Det är helt ok för mig att du skriver ut raderna ovan i dokumentationssyfte och bär med dig i plånboken. 8)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Thieme: På vilket sätt testades era kunskaper? Skriftligt prov?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Thurfjell
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 17:56

Inlägg av Mikael Thurfjell »

Har skummat igenom den här tråden och det verkar vara en hel del oklarheter. Jag har jobbat som yrkeslärare på gymnasiets elprogram och under förra året som koordinator för bl.a. gymnasial lärlingsutbildning. med bl.a. lärlingar mot ställningsbyggnad.

1 Elbehörigheten har förändrats under sista åren. den har både lättats och skärpts. Lättningen ligger i att man inte längre specar, de och de får du göra respektive de och de får du inte göra. Utan i ställe trycker man på kunskap om vad man håller på med "Nödig kännedom"

Detta tar inte bort behovet av elkunniga personer som fått sin behörighet genom att läsa och praktisera. För att uppnå behörighet krävs minst 5500 timmar.

Obs bara för att firman har en anställd som står för behörigheten gäller den inte automatiskt för alla i firman. Det är den som har behörigheten som avgör vem eller vilka som kan jobba under hans behörighet.

2 Detta med ström. När du mäter med ett vanligt instrument på ett enfasuttag skall du använda ett instrument och kablar som är klassat med "typ II". Varför? det var lite diskussioner om 16 eller 63A men när du trycker in mätprobarna i uttaget har du närmaste transformators hela kortslutningsström genom dom kablarna. Jamen det finns ju säkringar. Hur snabba?? det innbär förmodligen att uttaget kan leverera minst 1000A om än under en kort stund innan säkringarna löst. Det man kan lära sig av detta är att använda rätt utrustning är A & O

3. Jag har ett antal lärlingar som är på ett ställningsföretag för att bli ställningsbyggare. Det har i Sverige inte funnits något bindande regelverk för ställningsbyggnad fören 1/7-2006. Detta har bla inneburit att dom skall jobbat med ställningsmontage i 8000 timmar innan dom är färdiga ställningsbyggare. (under gymnasietiden får dom ca 2500 timmar)

Det har utarbetas en möjlighet för t.ex. byggfolk att få ett så kallat "nio meters cert" vilket innebär du får bygga upp till nio meters höjd. Det innebär konstigt nog också att man med den behörigheten få bygga en 9m hög ställning på en greting som i sin tur befinner sig 30m upp efter en vägg.

Nio meterscert bör alla som arbetar med montage av scener skaffa sig. Kolla med byggindustrins yrkesnämnd på den ort du bor så kan dom hjälpa dig till en kurssamordnare.

Hårdra man reglerna innebär det att om scen är över 1,2 m hög får den ej beträdas av icke utbildad personal fram tills den besiktigats av behörig besiktningsman. (vilket kan vara den som bygger scenen) och en besiktningslapp fästs på ett tydligt ställe(vilket kan bli svårt)


Mer info om stälningsbyggnad finns på arbetsmiljöverket. Dom är kontaktbara!

Jag hoppas att detta inte förvirrat utan gett några ledtrådar, hur just du bör agera. För det handlar om säkerhet för dig och för dom skall nyttja dina tjänster.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Regler är jättebra! Däremot är ställningsbyggnadsreglerna rätt risiga att applicera på vår bransch, tyvärr, även om vi använder ställningsmaterial till vissa saker. Dagen Carola har hjälm på sig (för att hon vistas under hängande last, inte ställningsrelaterat men ändå) och det finns ett räcke enligt arbetsmiljölagen i framkant på scenen så är det nog inte så jävla kul med kultur längre, eller?

Fram för mer verklighetsanpassade regler, typ som den praxis som gäller med att man inte behöver ståla av trossar sålänge den hänger i så många punkter att en punkt kan fallera utan att trossen rasar och sålänge all rigging klassas ner till hälften.

David, som är både ställningsbyggnadsutbildad 9m och har ett typ II-instrument :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och hur många elektriker har man träffat under åren som inte förstår alls vad det är vi håller på med, de kan ha hur mycket behörigheter som helst men bara erfarenhet av industrier med symetriska och relativt statiska laster.

Det finns givetvis undantag från detta men faktum är att få verkligen förstår de speciella förutsättningar som gäller i vår värld.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thurfjell
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 17:56

Inlägg av Mikael Thurfjell »

Jag håller med om problemet med elektriker som inte förstår miljön som detta forum avhandlar. Tyvärr så är det många elektriker kryper bakom sin behörighet. Desutom avänder den som slagträ "jag vet bäst" Men sedan slutet av 90talet är säkerheten focus nummer ett vilket innbär att även den som har formell behörighet också skall ha "nödig kännedom" inom specifikt område. Saknar han/hon den, då är man skyldig att lära sig det området innan man får forsätta. och här är inte elfirmor några föredömmen. Man behöver bara säja jordpotensialskillnad för att fertalet elektriker fattar noll :?: . Medan ljudteknikerna fasar :evil:

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Mikael Thurfjell skrev:Jag håller med om problemet med elektriker som inte förstår miljön som detta forum avhandlar. Tyvärr så är det många elektriker kryper bakom sin behörighet. Desutom avänder den som slagträ "jag vet bäst" Men sedan slutet av 90talet är säkerheten focus nummer ett vilket innbär att även den som har formell behörighet också skall ha "nödig kännedom" inom specifikt område. Saknar han/hon den, då är man skyldig att lära sig det området innan man får forsätta. och här är inte elfirmor några föredömmen. Man behöver bara säja jordpotensialskillnad för att fertalet elektriker fattar noll :?: . Medan ljudteknikerna fasar :evil:
Däför tycker jag vi behöver egna certifikat!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

From the top; ett, två, tre, fyra...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

för att ta upp ämnen tråden tidigare berört;

Vem ska utfärda certifikat?

För vad behöver man certifikat (behöver alla det på en firma lr gig)?

kan man göra någon snabbvariant för dom som jobbat länge, typ yrkesbevis?

Men sist och inte minst;
i vilket forum (förutom en tråd på nätet) kan ett säkerhetstänkande tas upp i debatt?

I vilket forum känner sig tekniker inom teater, konferans och event alla inräknade?

fackförbund kanske?
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det här verkligen ett stort problem förutom på ganska låg nivå och på Dramatiska Institutet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster