certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:
Tyvärr verkar det inte finnas någon, sätt punkterna där du tror att det håller så är det bra med det, ungefär, om någon i publiken får tross som hänger i punkten i huvudet ligger du inte så bra till men om inget händer så bryr ingen sig. Tycker att just sättande av punkter borde kräva lite av personen som gör det, annars är det ju inte säkert att man hittar rätt och sätter den på ett ställe som inte kan bära upp vikten.
Det där är väldigt stora ord att ta i sin mun. Har du verkligen jobbat med någon av de professionella riggers som finns i landet?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag måste ju säga att jag funderar lite på hur festivaler klarar sig om man ställer krav på de här certifikaten, den festivalen jag pratade om bygger mer eller mindre på frivilligarbete, är inte många som är avlönade på det stället (man får iofs fritt inträde och fri mat), på 2-3 dagar byggs allting, och det är bland annat ett gäng tält, fotbollsarena av byggställningar, klättervägg av byggställningar mot husvägg, skylift lånar den som behöver den, och klättrar runt gör den som behöver det.. Truck har vi inte, dock gammal traktor med pallgafflar. Den är den enda maskinen som det är några restriktioner på vem som får köra, gissningsvis pga. uthyraren dock.. ;) De riggar som ska upp är det blandat ljud & ljusfolk och frivillgarbetare som gör.

Bland de som jobbar på området (från början runt kanske 20, sedan ökande) är det (tror jag) ljud & ljusfolk som har cert för en del saker, samt elektriker. Alla andra har inte cert för någonting. Vi bara kör på.

Saker blir bra ändå. Det blir säkert. Jag kan inte påstå att saker ser osäkra ut

Jag har ingen aning om hur det här skulle gå om t.ex. alla som ska köra skylift måste ha cert för det :P

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jakob Carlsson skrev:
Tyvärr verkar det inte finnas någon, sätt punkterna där du tror att det håller så är det bra med det, ungefär, om någon i publiken får tross som hänger i punkten i huvudet ligger du inte så bra till men om inget händer så bryr ingen sig. Tycker att just sättande av punkter borde kräva lite av personen som gör det, annars är det ju inte säkert att man hittar rätt och sätter den på ett ställe som inte kan bära upp vikten.

Tror du på allvar att folk sätter upp sina punkter som du beskriver bara för att det saknas certifiering? Där det slarvas på farligt vis tror jag är på en nivå där en certifiering iaf inte skulle vara aktuell av andra skäl.

Bara för att man inte är certifierad behöver det ju knappast betyda att man inte kan räkna på hållfastheten, eller att det finns dokumentation över husets balkar/flygpunkter eller rent av sunt förnuft.

Jag vet att det finns väldigt många certifierade bilförare som är rent av farliga i trafiken och kör som krattor. Hjälper då certifikatet? Man ska nog inte dra det här med cert till ett absurdum.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Lite bilder från kurser och certifieringar
Bilagor
Ställningsbyggarkurs
Ställningsbyggarkurs
ställningsbyggande.jpg (55.88 KiB) Visad 7614 gånger
Riggingkurs
Riggingkurs
safety.jpg (47.9 KiB) Visad 7611 gånger
Elbehörighetskurs
Elbehörighetskurs
Elsäkerhet.jpg (99.05 KiB) Visad 7610 gånger

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Gustaf Tydén skrev:Hur många cert är det vi pratar om? Jag tycker det låter på många som det skulle vara helt ouppnåligt att ta de cert som behövs. Kan någon lista vilka det är i dagens läge?

Byggställning
Höghöjdsarbete
Sax/skylift (som vad jag förstått är istort sett samma cert)
fyll på här...
Du ville att vi skulle fylla på. Heta arbeten är nödvändigt så fort du ska ha eld eller pyro på en scen.

Hjärt Lungräddning ska man ha tycker jag också

Men idag finns alla dessa krav på utbildning redan från myndigheterna. Men utbildningar rör ofta väldigt lite vår verksamhet. Vi skulle ju behöva egna certifikat där utbildningen är anpassad efter vår branch för att ersätta en hel hög med cert. så att det kanske blir lättare att håll koll

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Bullen

Båda sätt är lika effektiva absolut, :) och jag förringar ingen det stora nöjet att toklasta en 0.87 tills den böjer sig, inte heller att försöka hänga upp en rigg i globen utan att Ola Fux skriker sig blå i ansiktet.
Och självklart vill man ju ha någon med kännedom som hänger upp ens punkter, och att den personen är ansvarig för att riggen hänger kvar.
Jag kanske är naiv som stör mig nått gränslöst på att man måste ha ett bevis på att man kan något, det är en attityd som jag starkt motsätter mig, sen självklart är det ju bra att ha baskunskaper i ämnet men är behovet verkligen så stort frågar jag mig..?
Jag tror personligen att det bara leder till mer revirpissande och svårare för folk att utföra sitt jobb..!
Ta liseberg som exempel, vi var där med kent för några veckor sen, då har dom fått för sig att man måste sätta stål saftey på alla motorer, alltså inte bara om trossen hänger med 2 punkter (som det är på dom flesta arenor) utan alla motorer som inte har dubbla bromsar måste stålas...
Sen går man ett varv runt liseberg och får syn på den här fina riggningen av deras ljus på isrinken... Jag famlar efter logik här du kanske förstår..!
Det jag menar är att det lätt går över styr, och så fort folk får lite makt så ska det missbrukas..!
Men självklart kan det leda till att det blir säkrare på jobbet och att kunskapsnivån höjs även inom dom områden där det kanske inte finns en massa pengar så är jag positiv till det.
Mitt förslag skulle ju då vara att man lägger ut det ansvaret på försäljaren av produkter istället för nån statlig övervakning.
Tex att man måste gå en CM kurs innan man får köpa och handha en motor..?

Sen är ju både US& A och Tyskland extrema exempel men jag skulle gärna se att man slapp den attityden i mellanmjölkens land.

:)

Mr Brown
Bilagor
DSC00028.JPG
DSC00028.JPG (183.99 KiB) Visad 7584 gånger
DSC00027.JPG
DSC00027.JPG (186.48 KiB) Visad 7584 gånger
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:
Jakob Carlsson skrev:
Tyvärr verkar det inte finnas någon, sätt punkterna där du tror att det håller så är det bra med det, ungefär, om någon i publiken får tross som hänger i punkten i huvudet ligger du inte så bra till men om inget händer så bryr ingen sig. Tycker att just sättande av punkter borde kräva lite av personen som gör det, annars är det ju inte säkert att man hittar rätt och sätter den på ett ställe som inte kan bära upp vikten.
Det där är väldigt stora ord att ta i sin mun. Har du verkligen jobbat med någon av de professionella riggers som finns i landet?
Jag sa inte att dom som jobbar som riggers på "riktigt" (eller vad man nu ska säga) gör det, däremot är det helt öppet för folk utan kunskap att göra det och då kan det mycket väl hända att punkten som dom tror klarar av lasten inte gör det.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

mig veterligen är det väll bara rigg-olle och polly som har kunskaper att sätta punkter
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: tror det är dom enda med teoretiska och praktiska kunskaper, men sen bör ju civilingenjörer inom vissa områden ha de teoretiska kunskaperna att kunna placera ut punkterna men kanske inte just hur man rent fysiskt ska sätta dit dom.

Rigg-Olle dyker alltid upp när det gäller rigging, borde gå StageVisions riggkurs för att lära mig av honom (även om en av killarna på bilden dom har för kursen är extremt lik mig, men jag har inget minne av att jag gått kursen). Att sätta punkter kommer jag ju inte lära mig på kursen men säkerligen massor med annat matnyttigt.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Japp, det är bara att gå en endagars riggingkurs sen är man mer eller mindre lika bra som Rigg-Olle eller någon av de andra proffsen (det finns för övrigt fler än två...)

Största vinsten med någon slags krav på tekniker vore inte säkerhet utan att lönenivåerna kanske till slut skulle nå rimliga nivåer.

De flesta verkar vara överens, på de stora giggen där folk kanske kommer att ha ett cert behövs det inte, på weekend warrior nivån behövs det förmodligen mer men kommer aldrig hända.

Jag har ett helt hus som någon utan certifiering har byggt. Det har stått sen 1870...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per: man blir inte lika bra som Rigg-Olle efter en endagskurs, men man kan alltid lära sig saker av honom genom att gå kursen, även om man lär sig "allt" som man lär sig på kursen på andra sätt (jobba med erfarna och läsa sig till det man kan läsa sig till) så kan man ställa frågor på ett enklare sätt på en kurs och det kan ju alltid vara trevligt att gå en kurs för en kille som väl får räknas som en levande legend inom riggning.

Om man tänker efter på hur diskussionen går i den här tråden skulle jag inte våga släppa iväg mina framtida barn på några skoldiscon, jag skulle vara livrädd för att trossen skulle falla ner över ungarna, skulle jag låta dom gå på det skulle jag gå dit själv först och se om sakerna kan hålla sig uppe eller inte :-)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson skrev:sen bör ju civilingenjörer inom vissa områden ha de teoretiska kunskaperna att kunna placera ut punkterna
Det är rätt långt till första april...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Å herre guud...........

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Lars Magnus Johansson skrev:Å herre guud...........
Välkommen till forumet Lars och grattis till forumets bästa första inlägg!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David Wennberg skrev:
Jakob Carlsson skrev:sen bör ju civilingenjörer inom vissa områden ha de teoretiska kunskaperna att kunna placera ut punkterna
Det är rätt långt till första april...
Jag tror (eller hoppas i alla fall) att ni pratar om helt olika saker. Davids perspektiv är nog att man kommer till en arena och sätter fysiskt slings på plats för att få något att hänga en motor i. Jakob tror jag talar om när man sätter en ögla i en struktur (limträ eller betong t ex) för att ha något att fästa en sling i.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Michaela Lindfors
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 10:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Michaela Lindfors »

Certifikat eller inte Certifikat?

Det handlar i grund och botten om att alla måste ta sitt ansvar. Man vet ju med sig själv om man inte har hundra koll på vilka åtgärder som bör tas i diverse rigg och hur dessa åtgärder ska utföras, är man då osäker på hur det ska göras så får man helt enkelt själv se till att man har 100% koll på vad man gör eller inte göra det alls.

Säkerheten inom rigg är en oerhört viktig aspekt för alla inblandade. Det borde vara en självklarhet. Självklart kan det vara en bra lösning med certifikat för att vara säker på att dem ansvariga vet vad dem gör men jag håller med om att det nog i längden skulle kosta för mycket för företagen och missgynna frilansare som kanske inte har råd att utbilda sig på egen hand.

Jag har själv, av egen erfarenhet, aldrig upplevt detta som ett problem med säkerhet då de projekten jag har riggat för alltid haft minst en person som vet hur saker ska hängas upp och säkras, dessa personer har alltid, innan riggets start, gått igenom "hur och varför" och sedan har vi "Medhjälpare" riggat och jag har aldrig stött på problem med detta arbetssättet.

Det jag vill komma till är att visst är det en bra tanke med certifikat men tills det beslutet fastläggs så får ansvaret ligga på riggansvarig att se till att medhjälpare vet vad dem gör!
Mille

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Hur kommer de sig att man sätter säkerhetswiren runt strömkabeln? :S
Gustaf Tydén skrev:Lite bilder från kurser och certifieringar

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Rikhard Tiittanen skrev:Hur kommer de sig att man sätter säkerhetswiren runt strömkabeln? :S
Gustaf Tydén skrev:Lite bilder från kurser och certifieringar
Då är den ju strömlös när den ramlar i huvudet på dig! :cry:

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: :P Tänkte faktiskt skriva samma sak, men du hann före :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

...efter att bulten skjuvats av på grund av den stora vindlasten? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster