certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

David Oxe skrev:Grundproblemet är att det inte finns några kunder som är beredda att betala notan. Och så länge det finns oseriösa aktörer som gör saker billigare så måste även de stora företagen hålla nere sina priser för att få gig. Bistra sanningen. Säkerhet och personalförmåner får stryka på foten. De som irriterar mig mest är inte företagens syn på saken utan att vi anställda faktiskt accepterar de.
Enda lösningen på det är väl egentligen hårdare kontroller på vem som gör vad, då slås de oseriösa ut och kunden förstår värdet igen.
I tyskland har i samband med att eventbranschen vuxit kraven på alla möjliga typer av certifikat och utbildningsmöjligheter i teknikbranschen också gjort det.
Nånting företagen är beredda att betala för.

En allmänn debatt skulle inte heller skada, men än så länge har man ju bara kommit till dB nivåer.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Vad är defintionen av oseriös? Hur blir man seriös om man behöver utbildning för ett par hundratusen, utöver allt annat? :)

Ser gärna debatt, men alla sidor ska få delta, allt från arrangörer (vad det nu än råkar vara) till roddare =)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Oskar Johansson skrev:Vad är defintionen av oseriös? Hur blir man seriös om man behöver utbildning för ett par hundratusen, utöver allt annat? :)

Ser gärna debatt, men alla sidor ska få delta, allt från arrangörer (vad det nu än råkar vara) till roddare =)
Man blir inte seriösare av utbildning eller ett kunskapsintyg men kanske blir lite erfarnare och kunnigare. Men jag kanske är naiv men jag tror inte att problemet är oseriösitet utan just okunnighet. För problemet är att det är oftast de med liten erfarenhet som begår de felen. och ja det skall deffenetivt gälla arangörer med.


Är förbannat trött på arrangörer som anordnar saker utan att göra risk bedömningar i lokaler som inte är anpassade för ändamålet vilket jag tycker Umeåolyckan i vintras visar tydligt.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Rebecca Neumann skrev:alla som klättrar och sätter punkter ska ha cert, men ALLA ska inte ha cert för allt.
Vilka finns det i Sverige som utfärdar certifiering när det gäller att sätta punkter?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Allting är farligt.. ;)

Alltså: Om allting som är farligt ska kräva utbildning så skulle världen vara fantastiskt mycket tråkigare.. Trefas behöver inte vara farligt. En kabel med 16/32 A, inte enormt långa, med jordfelsbrytare på rätt ställen och rätt avsäkrat, är inte särskilt farligt.

Jämför det här med att t.ex. klättra i träd, eller att cykla på vintern.. Du behöver inte utbildning för något av dem, men det kan vara minst lika farligt. Att falla ner i backen från 5 meters höjd är inte så trevligt, eller att dra ner med huvudet i isen.

Ingen _kan_ hålla koll på alla, någonstans måste sunt förnuft och personligt ansvar komma in i bilden också.. Det går inte att göra ett regelverk som täcker inte varenda specialfall som helst. Man kan göra en grund, och förhoppningsvis väl genomtänkt, som man kan bygga på, men ytterst sätt så är det sunt förnuft det handlar om..

(Drog el på festival för andra året i rad, vi var fyra stycken, en avlönad elektriker som hade ansvaret utåt, samt skötte ev. "specialkopplingar" och akuta reparationer, en som hade ansvaret inom festivalen och två som gjorde vad som behövdes, där jag var en utav de sistnämnda. Jag har ingen som helst utbildning, bara elektrikern som hade, men jag har intresse och sunt förnuft. Jordfelsbrytare och säkringar på alla uttag, inga enormt långa kablar. Förra året drog vi runt 2,5 km kabel, sedan tillkom alla scener.. Mestadels 16 A, ganska mycket 1-fas, lite 32 och enstaka 63. En 63:a är inte särskilt farlig om man har sunt förnuft, man kopplar inte in en kabel med full last till att börja med... Behöver jag säga att ens ett krav på att elektriker ska närvara hela tiden skulle göra bara elbiten väldigt dyr?)

[Edit]Hm.. Nu tror jag David har ändrat sitt inlägg, eller så jag bara helt pantad.. :P[/Edit]

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Oskar Johansson skrev:Allting är farligt.. ;)

Alltså: Om allting som är farligt ska kräva utbildning så skulle världen vara fantastiskt mycket tråkigare.. Trefas behöver inte vara farligt. En kabel med 16/32 A, inte enormt långa, med jordfelsbrytare på rätt ställen och rätt avsäkrat, är inte särskilt farligt.

Jämför det här med att t.ex. klättra i träd, eller att cykla på vintern.. Du behöver inte utbildning för något av dem, men det kan vara minst lika farligt. Att falla ner i backen från 5 meters höjd är inte så trevligt, eller att dra ner med huvudet i isen.
Allting är farligt ja, snart kommer dom väl på att vi behöver certifiering för att andas för det är farligt med syret i luften :-)

Ärligt talat, sakerna du räknat upp om trefas som gör att den inte blir särskilt farlig, hur ska du veta vad som är rätt ställen för jordfelsbrytare utan utbildning? Och om du skaffar utbildningen inom det så kan du ju även skaffa certifieringen, att skapa en speciell elcertifiering som bara gäller för scenarbete tror jag inte på för det blir en extra certifiering att hålla reda på för dom som utfärdrar certifikat. Två års praktik är länge men du kan ha nytta av den utbildningen om det går åt skogen som ljustekniker/scenarbetare.

Att bygga scen och liknande är inte som att klättra i träd, när du klättrar i träd kan du skada dig själv eller kanske falla ner på en annan person, om du bygger en scen kan någon annan skada sig genom att åka ner genom golvet i scenen eller något liknande när du inte är närvarande.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Oscar: Jepp, jag såg att det jag svarade redan hade påpekats av Magnus, nämligen att starkström är farligt. Sorry.

Däremot bör du komma ihåg att klättra i träd och cykla på vintern är någonting som din arbetsgivare sällan kräver av dig - och på den tiden jag arbetade extra på Posten när jag pluggade så hade vi minsann dubbdäck på våra hojar :) Vad man gör på sin fritid och vad din arbetsgivare kräver av dig omfattas inte av samma regelverk.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ni kommer aldrig komma åt de arrangemang som har störst säkerhetsproblem oavsett hur mycket certifierad personal som finns. Längst ner kommer det aldrig finnas pengar till detta.

Om ödmjukhet fortfarande varit en dygd så hade youngboysen och girlsen lärt sig av de som hållit på länge och kunskapen hade överförts succesivt. Så har det alltid fungerat i denna och andra branscher.

Problemet är ju inte brist på certifiering utan brist på erfarenhet och kunskap. Kunskap kan man erhålla genom korta utbildningar men erfarenheten, som ofta ger svar när inte det är så enkla problemställningar, kommer bara genom antalet utförda jobb. Simple as that.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per: det där om erfarenhet kan jag hålla med om, många äldre löser problem snabbare än mig men jag har även märkt att många i åldern 20-25 som säger att dom kan massor och på pappret kan mer än mig kan stå helt stilla när något strular och det blir jag som får lösa det, dom har råpluggat manualer på sina prylar och liknande men dom har ingen erfarenhet av att något går snett, en del av dom har kanske aldrig gjort ett gig där man inte kan ta telefonen och ringa när ena sidan i utljudet dör en timme innan publiken kommer (det hände för en månad sen för mig, det blev en lösning men ingen rolig, ska köra samma rig ikväll och då med mindre tid för riggning och soundcheck, jag är "lite" nervös).

Det är också för erfarenheten hos dom äldre som jag oftast överlåter beräkningar på hur mycket ström som behövs till äldre som har vana och kan göra det snabbt (en del gör ju det i huvudet: "ja, du har 15 mac 250+ och 3 dimmers som tar 32A var, då behöver du xxA totalt och dom här prylarna för distribution av strömmen, lägg mac:arna såhär över faserna ... så blir det ganska jämt").

En viktig sak att komma ihåg när man jobbar: man slutar ALDRIG lära sig, skulle man sluta lära sig nya saker så har man istället slutat lyssna på folk. Sen är det ju tyvärr så att en del gamlingar menar att det dom gjort i 10-15 år är bästa lösningen när det kanske var det med deras gamla prylar men inte är det med dom nya, men allt löser man med diskussion.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson skrev:allt löser man med diskussion.
10 minuter i utvisningsbåset.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag hävdar fortfarande att man inte kommer dö av att det trillar ner en rigg i globen, utan när man står på något dansgolv någonstans och ett manfrotto 0,87 tokfull i moonflower effekter kommer nerdansandes från en PA stack rätt i bakhuvudet på en...
Ledsen att va gubbgrinig men att cerifiera allting funkar ju inte,
Det kommer ju sluta som PADI typ, och rätt vad det är så kommer det fram nån liten snorunge på gig och undrar om man är lampiemaster eller vart man gått sin sittnerochkissakurs. bla bla bla...
Vill ni verkligen ha det som i Amerika med Teamsters, av diskussionen att döma så verkar det som några av er faktiskt hade gillat tyskland på 40-talet.
Men för oss andra som gillar att tänka själva så tycker jag det är bra precis som det är. Lär er av dom gamla tråkig jävlarna dom vet, jag förstår inte varför det är ett så stort problem egentligen.

Mr Brown
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Morgan Brown skrev:Jag hävdar fortfarande att man inte kommer dö av att det trillar ner en rigg i globen, utan när man står på något dansgolv någonstans och ett manfrotto 0,87 tokfull i moonflower effekter kommer nerdansandes från en PA stack rätt i bakhuvudet på en...
Ledsen att va gubbgrinig men att cerifiera allting funkar ju inte,
Det kommer ju sluta som PADI typ, och rätt vad det är så kommer det fram nån liten snorunge på gig och undrar om man är lampiemaster eller vart man gått sin sittnerochkissakurs. bla bla bla...
Vill ni verkligen ha det som i Amerika med Teamsters, av diskussionen att döma så verkar det som några av er faktiskt hade gillat tyskland på 40-talet.
Men för oss andra som gillar att tänka själva så tycker jag det är bra precis som det är. Lär er av dom gamla tråkig jävlarna dom vet, jag förstår inte varför det är ett så stort problem egentligen.

Mr Brown
:D

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Morgan Brown skrev:Jag hävdar fortfarande att man inte kommer dö av att det trillar ner en rigg i globen, utan när man står på något dansgolv någonstans och ett manfrotto 0,87 tokfull i moonflower effekter kommer nerdansandes från en PA stack rätt i bakhuvudet på en...
Förstår inte riktigt hur du menar nu! Jag tror att båda grejerna är lika effektiva.

Morgan Brown skrev: Ledsen att va gubbgrinig men att cerifiera allting funkar ju inte,
Det kommer ju sluta som PADI typ, och rätt vad det är så kommer det fram nån liten snorunge på gig och undrar om man är lampiemaster eller vart man gått sin sittnerochkissakurs. bla bla bla...
Certifieringar kan nog vara bra, då kan man i alla fall förutsätta att personen i fråga har baskunskaper i ämnet. Kunskap och erfarenhet hänger ju inte alltid ihop.
Morgan Brown skrev: Vill ni verkligen ha det som i Amerika med Teamsters, av diskussionen att döma så verkar det som några av er faktiskt hade gillat tyskland på 40-talet.
Certifieringar har inget med situationen i Amerika eller Tyskland att göra. I Amerika så är det fackföreningarna som har tagit över, inte certifieringarna. Däremot så när det funkar i Amerika så är det kanon, dom Stage Handsen som jobbar ljus har egna verktyg och vet hur man riktar en lampa t.ex. Sen har det gått totalt överstyr på vissa ställen.

My 2cents (som dom säger i Amerika)

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

som di säger i Amerikat

Word!
Senast redigerad av 1 Rebecca Neumann, redigerad totalt 0 gånger.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Per Johanson skrev:Ni kommer aldrig komma åt de arrangemang som har störst säkerhetsproblem oavsett hur mycket certifierad personal som finns. Längst ner kommer det aldrig finnas pengar till detta.
Längst ner finns det aldrig pengar, men däremot engagemang.
om då arrangör och personal vet med sig att det finns regler eller åtmindstone fysiska lagar, kanske man tänker efter och kollar upp,eller frågar någon.
Per Johanson skrev:Om ödmjukhet fortfarande varit en dygd så hade youngboysen och girlsen lärt sig av de som hållit på länge och kunskapen hade överförts succesivt. Så har det alltid fungerat i denna och andra branscher.
Så har det alltid fungerat har väl aldrig varit ett argument för att det fungerar i dagsläget, att uppfinna hjulet gång på gång Kan inte vara effektivt.

"lärlingsmetoden" är bästa att lära sig, men vad gäller säkerhet kan det vara bra om man har en gemensam standard i branschen.
För att alla ska ha något att falla tillbaka på,
Per Johanson skrev:Problemet är ju inte brist på certifiering utan brist på erfarenhet och kunskap. Kunskap kan man erhålla genom korta utbildningar men erfarenheten, som ofta ger svar när inte det är så enkla problemställningar, kommer bara genom antalet utförda jobb. Simple as that.
Helt sant, men att sätta en standard för säkerhet och tillvägagångsätt, enom att certifiera vissa delar tycker jag skulle kännas tryggare.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

David Wennberg skrev:
Rebecca Neumann skrev:alla som klättrar och sätter punkter ska ha cert, men ALLA ska inte ha cert för allt.
Vilka finns det i Sverige som utfärdar certifiering när det gäller att sätta punkter?

Kan prata i nattmössan men har jag förtsått det rätt så;
finns väl inte det :lol: :oops:

Rätta mej om jag har fel nu.
Finns i staterna, men inte här, men vi har ju åtmindstone ett gäng gubbar som kan.
så jag känner mej säker för det mesta, men vore vettigt med någon liscens för sånt faktiskt.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Rebecca Neumann skrev:
David Wennberg skrev:
Rebecca Neumann skrev:alla som klättrar och sätter punkter ska ha cert, men ALLA ska inte ha cert för allt.
Vilka finns det i Sverige som utfärdar certifiering när det gäller att sätta punkter?

Kan prata i nattmössan men har jag förtsått det rätt så;
finns väl inte det :lol: :oops:

Rätta mej om jag har fel nu.
Finns i staterna, men inte här, men vi har ju åtmindstone ett gäng gubbar som kan.
så jag känner mej säker för det mesta, men vore vettigt med någon liscens för sånt faktiskt.
Tyvärr verkar det inte finnas någon, sätt punkterna där du tror att det håller så är det bra med det, ungefär, om någon i publiken får tross som hänger i punkten i huvudet ligger du inte så bra till men om inget händer så bryr ingen sig. Tycker att just sättande av punkter borde kräva lite av personen som gör det, annars är det ju inte säkert att man hittar rätt och sätter den på ett ställe som inte kan bära upp vikten.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har inte läst vad alla skriver men mitt tyckande e att det e bra och kräva licenser och sertifikat mm. Man måste även tänka på säkerheten. Sen kostar det inte så mycket att få fram certifikaten som behövs. Fråga runt på de olika utbildnings företagen för att få fram ett bra pris.

Själv så ha jag cert för byggstälning och arbetsplatformar. Jag har det bara för atttt paragraferna kräver det. Vid pruduktioner så krävs det att någon med minst BB2 el behörighet själv så har jag BB1 som är över.

Det står skrivet i första inlägget att scenen e den ända arbetsplatsen som man får arbeta under hängande last utan hjälm. Men då måste allt som hänger ha skyds vajer och alla rörliga rån eller trossar låsas eller viktas så att de inte kan åka ner av sig själv. Så det finns även regler och paragrafer här och det e bara och vänta tills det blir krav på licens för sådant arbete.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hur många cert är det vi pratar om? Jag tycker det låter på många som det skulle vara helt ouppnåligt att ta de cert som behövs. Kan någon lista vilka det är i dagens läge?

Byggställning
Höghöjdsarbete
Sax/skylift (som vad jag förstått är istort sett samma cert)
fyll på här...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag fyller på mig själv.

Truckcert
Elarbeten

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster