certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Oskar Johansson skrev:Egentligen.. Hur mycket händer det, behöver man öka säkerheten så enormt..? Var händer det flest olyckor, riggning, eller under konsert för att vakterna inte klarar trycket..? Är det rätt prioritet att kräva en massa certifikat hit å dit som inte säger så mycket?

Huvudsaken är ju att när det händer är det människoliv/öden som drabbas. Därför ska man veta vad som gäller och förhoppningsvis förstå varför.

Att vakterna inte pallar med är också ett planerings och säkerhetsfel, lika viktigt att räkna på som att punkterna håller lasten.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: certifierings behov i branchen!!!

Inlägg av Gustaf Gagge »

David Wennberg skrev:
Gustaf Gagge skrev:Vad tycker ni skulle det inte vara bra för branschen att införa ett antal certifikat som åtminstone garanterar att man har utbildning på det man sysslar mer? Det är ju trots allt den enda arbetsplats man tillåts arbete utan hjälm under hängande last.
Ska vi kräva certifikat av artisterna innan de går upp på scenen också eller? Lycka till kompis!

Gick du DI sa du?
Nej det tycker jag inte. Men artisterna och publiken räknar ju kallt med att vi vet vad vi gör därför borde vi ha en certifierikat.

Jag tror också att det är orealistiskt att alla ska vara certifierade men åtminstone en ansvarig på varje arbetsplats ska ha cert.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Rebecca Neumann skrev:
Oskar Johansson skrev:Egentligen.. Hur mycket händer det, behöver man öka säkerheten så enormt..? Var händer det flest olyckor, riggning, eller under konsert för att vakterna inte klarar trycket..? Är det rätt prioritet att kräva en massa certifikat hit å dit som inte säger så mycket?

Huvudsaken är ju att när det händer är det människoliv/öden som drabbas. Därför ska man veta vad som gäller och förhoppningsvis förstå varför.

Att vakterna inte pallar med är också ett planerings och säkerhetsfel, lika viktigt att räkna på som att punkterna håller lasten.
Jag försöker bara få lite perspektiv på saker och ting ;) Jag tror inte att det går att hålla att krångla till saker helt enormt mycket (vilket kommer blir resultatet av att man t.ex. kräver att alla som ska klättra har någon form av cert för det.) Ta en titt på t.ex. hur roligt det är att driva enskild firma i Sverige, ett mindre träsk med regler för t.ex. skatter. Som tur är det inte så kostsamt dock, man behöver ingen utbildning eller särskild kompetens inblandad förrens man bildar ett AB.

Frågan jag ställer mig är vad man får för att man gör ännu ett nytt regelverk, ställer nya krav, och krånglar till ännu mer..? Vinner man så enormt mycket på att arbeta på just det här området? Jag säger inte att det är fel, jag undrar bara om någon har reflekterat över det.. Det är lite dumt att skjuta mygg med kanon

Visst, det skulle inte skada med att få till krav på t.ex. att det alltid ska finnas dubbel säkerhet på allting som befinner sig ovan marknivå, men att kräva att man är utbildad för att få hänga upp någonting i luften är ändå att ta i lite granna.. Är det en mindre tillställning så kan det få vara, är det något större så kanske man skulle kunna sätta krav på att någon utbildad människa övervakar i alla fall, och särskilt om det är fast installation.

Så.. Var lägger man ribban? Var är en bra kompromiss mellan jättesäkert, dyrt och krångligt respektive osäkert, billigt och smidigt?

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Varför skulle man inte få starta en en dimmer som går på trefas utan elcert?

Jag känner att det är toklöjligt med elcert ibland när man träffar på elektriker som är helt vilse.

Varför ska man behöva jobba hos en elektriker innan för att få certet? Då lär man sig montera kabelrännor snyggt, inte hur man räknar rätt belastningar och och hur man får koppla..

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Philip Olsson skrev:Varför skulle man inte få starta en en dimmer som går på trefas utan elcert?

Jag känner att det är toklöjligt med elcert ibland när man träffar på elektriker som är helt vilse.

Varför ska man behöva jobba hos en elektriker innan för att få certet? Då lär man sig montera kabelrännor snyggt, inte hur man räknar rätt belastningar och och hur man får koppla..
Undrar det också? Trefas är inte direkt farligt bara man har lite koll på vad man gör.. Är inget magiskt över det hela direkt.. ;)

Och jag håller med, det som framförallt håller mig ifrån att utbilda mig till elektriker är att man måste ha praktik i 2 år, samt att man måste sitta av en utbildning som jag inte tror kommer säga mig så mycket.. (Kopplat har jag gjort sen jag var två år, 17 år nu :P ) Jag skulle vara väldigt glad om jag kunde läsa upp det jag inte kan på egen hand, sedan gå och göra något lagom massivt teoretiskt och praktiskt prov, och sedan få lite behörighet att leka med åtminstone trefas..

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Oskar Johansson skrev:
Philip Olsson skrev:Varför skulle man inte få starta en en dimmer som går på trefas utan elcert?

Jag känner att det är toklöjligt med elcert ibland när man träffar på elektriker som är helt vilse.

Varför ska man behöva jobba hos en elektriker innan för att få certet? Då lär man sig montera kabelrännor snyggt, inte hur man räknar rätt belastningar och och hur man får koppla..
Undrar det också? Trefas är inte direkt farligt bara man har lite koll på vad man gör.. Är inget magiskt över det hela direkt.. ;)

Och jag håller med, det som framförallt håller mig ifrån att utbilda mig till elektriker är att man måste ha praktik i 2 år, samt att man måste sitta av en utbildning som jag inte tror kommer säga mig så mycket.. (Kopplat har jag gjort sen jag var två år, 17 år nu :P ) Jag skulle vara väldigt glad om jag kunde läsa upp det jag inte kan på egen hand, sedan gå och göra något lagom massivt teoretiskt och praktiskt prov, och sedan få lite behörighet att leka med åtminstone trefas..

Trefas inte farligt??? I vilken värld lever du i?! Har du sett en kortslutning mellan två faser på 63A... Det är inte roligt... Mindre roligt är det med högre strömmar, längre kablar mm...

Du bör nog faktiskt gå en elutbildning ändå...


Jag själv har gått treårig gymnasieutbildning samt jobbat på elfirma sen några år tillbaka... Man lär sig hela tiden något nytt, inte bara spika klammer etc.


Har sett exempel på elektriker som jobbat i över 20år och dom har inte riktigt koll...
//Magnus - Fegge & Mattes

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

63 A och 16 A är det lite skillnad på.. ;) Långt ifrån alla elektriker kommer i närheten av saker över 30 A =)

(Och ja, jag har respekt för 63 A.. :P )

Jag är inte ute efter ett cert som låter mig göra allting, jag är ute efter ett som låter mig göra _någonting_.. Lägsta certet som går att ta känns lite väl ofta overkill på något sätt :/

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Oskar Johansson skrev:
Rebecca Neumann skrev:
Oskar Johansson skrev:Egentligen.. Hur mycket händer det, behöver man öka säkerheten så enormt..? Var händer det flest olyckor, riggning, eller under konsert för att vakterna inte klarar trycket..? Är det rätt prioritet att kräva en massa certifikat hit å dit som inte säger så mycket?

Huvudsaken är ju att när det händer är det människoliv/öden som drabbas. Därför ska man veta vad som gäller och förhoppningsvis förstå varför.

Att vakterna inte pallar med är också ett planerings och säkerhetsfel, lika viktigt att räkna på som att punkterna håller lasten.
Jag försöker bara få lite perspektiv på saker och ting ;) Jag tror inte att det går att hålla att krångla till saker helt enormt mycket (vilket kommer blir resultatet av att man t.ex. kräver att alla som ska klättra har någon form av cert för det.) Ta en titt på t.ex. hur roligt det är att driva enskild firma i Sverige, ett mindre träsk med regler för t.ex. skatter. Som tur är det inte så kostsamt dock, man behöver ingen utbildning eller särskild kompetens inblandad förrens man bildar ett AB.

Frågan jag ställer mig är vad man får för att man gör ännu ett nytt regelverk, ställer nya krav, och krånglar till ännu mer..? Vinner man så enormt mycket på att arbeta på just det här området? Jag säger inte att det är fel, jag undrar bara om någon har reflekterat över det.. Det är lite dumt att skjuta mygg med kanon

Visst, det skulle inte skada med att få till krav på t.ex. att det alltid ska finnas dubbel säkerhet på allting som befinner sig ovan marknivå, men att kräva att man är utbildad för att få hänga upp någonting i luften är ändå att ta i lite granna.. Är det en mindre tillställning så kan det få vara, är det något större så kanske man skulle kunna sätta krav på att någon utbildad människa övervakar i alla fall, och särskilt om det är fast installation.

Så.. Var lägger man ribban? Var är en bra kompromiss mellan jättesäkert, dyrt och krångligt respektive osäkert, billigt och smidigt?
alla som klättrar och sätter punkter ska ha cert, men ALLA ska inte ha cert för allt.
det kan ju räcka med en ansvarig för det som ska göras.
Det handlar om att ta säkerhetsrisker på allvar och att utbildas inom det, för i vissa fall handlar det nog om okunskap, och ibland kan man lösa enkla säkerhetsproblem smidigt och snabbt.


Det börjar bli farligt däremot när man anser att man inte ska följa förskrifter för att dom är för rigorösa, kan man bedöma det, fine!
men dom flesta kan nog inte det.

Jag tycker att en disskution är viktig i en "ny" bransch med speciella förutsättningar, problemet är ju att man följer andra branschers föreskrifter.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

En utbildning eller ett prov för att säkerställa att alla som jobbar professionellt inom ljud,ljus och scen har rätt kunskaper tycker jag en hel del av inlägg i denna tråd visar behovet av. Kanske liknade det yrkesförar bevis åkeri näringen har.

Det rebecca säger är ju helt rätt! idag finns det krav från myndigheter men de utbildningar som finns är inte alls inriktade eller berör vår bransch.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Oskar Johansson skrev:63 A och 16 A är det lite skillnad på.. ;) Långt ifrån alla elektriker kommer i närheten av saker över 30 A =)

(Och ja, jag har respekt för 63 A.. :P )

Jag är inte ute efter ett cert som låter mig göra allting, jag är ute efter ett som låter mig göra _någonting_.. Lägsta certet som går att ta känns lite väl ofta overkill på något sätt :/
Många elektriker kommer i kontakt med strömmar över 30A... En vanlig service in i en normalvilla ligger på 25-30A. Kommer man in ett lägenhetshus är det en bra bit över 125A, industrier över 1000A...
//Magnus - Fegge & Mattes

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Mjo, tänkte främst på villor faktiskt, har aldrig grejjat i lägenhetsel. Industrier är väl iofs lite skillnad, men, men..

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Oskar Johansson skrev:Mjo, tänkte främst på villor faktiskt, har aldrig grejjat i lägenhetsel. Industrier är väl iofs lite skillnad, men, men..
men det är inte utan anledning man skall ha behörighet när man jobbar med el. oavsett om det är i villor eller industrier
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Nu har du missat poängen här.. Behörighet för vad? Visst, jag tycker också att någon form av behörighet vore lämplig, men.. Det finns ingen vettig indelning just nu vilket gör att jag, och många, många andra, inte bryr oss om vad man får och inte får.. Det jag ifrågasätter när det gäller just el är indelningen av steg. Jag ser det som ett problem. Och jag slår vad om att alla som jobbar med ljud/ljus kommer se liknande, grovt tillyxade regler som ett problem om kraven höjs.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Oskar Johansson skrev:Nu har du missat poängen här.. Behörighet för vad? Visst, jag tycker också att någon form av behörighet vore lämplig, men.. Det finns ingen vettig indelning just nu vilket gör att jag, och många, många andra, inte bryr oss om vad man får och inte får.. Det jag ifrågasätter när det gäller just el är indelningen av steg. Jag ser det som ett problem. Och jag slår vad om att alla som jobbar med ljud/ljus kommer se liknande, grovt tillyxade regler som ett problem om kraven höjs.
du kan ansöka om begränsad behörighet för att slå på dimmrar utan att ha gått utbildning om man har tillräckliga kunskaper och behöver det i sitt arbete. regeln är till för att tex installatör av en pump inte ska behöva ringa en elektriker som gör den sista inkoppling utan kan göra den själv. Dessa behörigheter borde gå att applicera på tex inkoppling och igång sättning av dimmer.

Med ett mer inriktat certifikat skulle kanske hjälpa i det du efterfrågar. för det jag menar är just det att idag finns det mängder med regler och utbildnings krav som ändå ingen följer för att de passar så fel med vår verkligheten men lik förbannat finns de där.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Precis =)

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Magnus, jag menar såklart inte att man inte att man generellt lär sig bara det. Men det finns absolut inget som säger att man har erfarenhet av vissa saker bara för att man har jobbat inom branschen i x år. Man kan ha haft en väldigt smal tjänst och åkt runt och installerat elmätare i hus i några år och därför inte ha någon som helst erfarenhet av några större system ( Eller mindre för den delen.. ).

Sen kan man ju tvärtom ha jobbat med planera och utföra stora industriella system ( eller liknande, eller bara haft allmänt varierad tjänst ) och ha lärt sig väldigt mycket.. Men sådant har man väl högskoleingenjörer till nu för tiden..


Gustaf Gagge, Jag är förövrigt fortfarande intresserad av det med dimmer.. ? Var står det och varför? Jag ser ingen större skillnad på koppla in en dimmer och andra laster.. Och varför just trefas dimmrar? Jag antar att de flesta gör över till enfaskonfiguration i lådan..

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Philip Olsson skrev:Magnus, jag menar såklart inte att man inte att man generellt lär sig bara det. Men det finns absolut inget som säger att man har erfarenhet av vissa saker bara för att man har jobbat inom branschen i x år. Man kan ha haft en väldigt smal tjänst och åkt runt och installerat elmätare i hus i några år och därför inte ha någon som helst erfarenhet av några större system ( Eller mindre för den delen.. ).

Sen kan man ju tvärtom ha jobbat med planera och utföra stora industriella system ( eller liknande, eller bara haft allmänt varierad tjänst ) och ha lärt sig väldigt mycket.. Men sådant har man väl högskoleingenjörer till nu för tiden..


Gustaf Gagge, Jag är förövrigt fortfarande intresserad av det med dimmer.. ? Var står det och varför? Jag ser ingen större skillnad på koppla in en dimmer och andra laster.. Och varför just trefas dimmrar? Jag antar att de flesta gör över till enfaskonfiguration i lådan..
Det gäller även en dimmer som använder endast en fas. Står i Boken Grundläggande Ljusteknik. sidan 15. Här är ett citat "Varje anläggning skall kontrolleras före idriftagning. Alla våra ljus riggar Betraktas som en el anläggning och så fort vi riggar om måste "anläggningen" kontrolleras. ----------Ansvaret för kontrollen ligger på elinstallatören"
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Du borde sluta läsa böcker och börja jobba, pojk...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Per Johanson skrev:Du borde sluta läsa böcker och börja jobba, pojk...
han frågade ju vart det stog........
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Per Johanson skrev:Du borde sluta läsa böcker och börja jobba, pojk...
Frågan är om han inte blir effektivare när han läst klart.

verkar ju onödigt om varje pojk ska uppfinna hjulet så fort dom får för sig att jobba med event/teater.
Då får man kanske en säkrare bransch.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster