certifierings behov i branchen!!!
Grundproblemet är att det inte finns några kunder som är beredda att betala notan. Och så länge det finns oseriösa aktörer som gör saker billigare så måste även de stora företagen hålla nere sina priser för att få gig. Bistra sanningen. Säkerhet och personalförmåner får stryka på foten. De som irriterar mig mest är inte företagens syn på saken utan att vi anställda faktiskt accepterar de.
-
- PAR-20
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
- Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
- Kontakt:
-
- PAR-20
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
- Ort: Vetlanda
- Kontakt:
För att bli av med folk som inte är seriösa är det en perfekt ide! Jag tycker alla som sysslar med ljud och ljus skulle behöva olika slags utbildningar. Eller iaf en utbildning som innefattar tex allt som har med att köra ett disco på ett säkert sätt. Om det då är disco man sysslar med.. Då skulle de seriösa köra på och de mindre seriösa få tjäna extra slantar på annat håll.
-
- PAR-46
- Inlägg: 468
- Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Vad är det för utbildningar som för disco som du tänker på? Jag skulle inte tro att det behövs några utbildningar för det. Det är sällan jobb på höga höjder, stora strömmar eller hängande last. Annat vid scenbyggen, ljus till mässor etc där det inte sällan finns allvarliga fel och brister i riggning och handhavande.
-
- PAR-20
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
- Ort: Vetlanda
- Kontakt:
Det som tidigare gåtts igenom. Tross med lyftare som överstiger en viss höjd.
Trefas? ström allmänt? Säker riggning utav ljus? att högtalarna står säkert och inte ramlar ner på golvet om en full person snubblar när han är på väg ner efter att önskat en låt hos discjockeyn? Det finns mycket man kan tänka på vad gäller säkerhet även om det rör sig om ett litet disco. Detta var bara ett exempel, det kan kanske vara onödigt för några killar som bara spelar discon och dylikt måste skaffa sig utbildning för jobb dom aldrig enns får eller har möjlighet att fixa.
Trefas? ström allmänt? Säker riggning utav ljus? att högtalarna står säkert och inte ramlar ner på golvet om en full person snubblar när han är på väg ner efter att önskat en låt hos discjockeyn? Det finns mycket man kan tänka på vad gäller säkerhet även om det rör sig om ett litet disco. Detta var bara ett exempel, det kan kanske vara onödigt för några killar som bara spelar discon och dylikt måste skaffa sig utbildning för jobb dom aldrig enns får eller har möjlighet att fixa.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Re: certifierings behov i branchen!!!
Ska vi kräva certifikat av artisterna innan de går upp på scenen också eller? Lycka till kompis!Gustaf Gagge skrev:Vad tycker ni skulle det inte vara bra för branschen att införa ett antal certifikat som åtminstone garanterar att man har utbildning på det man sysslar mer? Det är ju trots allt den enda arbetsplats man tillåts arbete utan hjälm under hängande last.
Gick du DI sa du?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.Rebecca Neumann skrev:OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Re: certifierings behov i branchen!!!
Hell yeah!David Wennberg skrev: Ska vi kräva certifikat av artisterna innan de går upp på scenen också eller? Lycka till kompis!
Det var fan den bästa idéen jag hört på år och dar!
Och sedan ett extra svindyrt cert om artisten vill ha med sig någon sorts flytande vätska på scenen! (imsdal kan få dispans)
Kan vi inte bestämma det?
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
-
- Rookie
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 20 nov 2007, 20:40
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
Daniek Egenaes: du har helt rätt, såg när jag kollade utbildningar igår en livräddningskurs för första gången hos StageVision, en kurs som tar upp livräddning vid el- och fallskador, men det är något som borde finnas på andra sätt än som en separat kurs. Jag tycker att utbildning om livräddning vid fallskador borde ingå i kursen för höghöjdsarbete så att man då kan allt om det, nu ingår bara räddningstekniker för att rädda folk som fastnar där uppe om man kollar kursplanerna.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Jag har oxå förstått saken som att det behöver vara en certifierad arbetsledare, han/hon blir oxå den ansvarige för att bygget görs rätt. Din teori har jag aldrig hört Jakob, om det är som du säger så tror jag att många får lägga ner sitt scenbyggande av ekonomiska skäl.Jakob Carlsson skrev:Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.Rebecca Neumann skrev:OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
-
- Rookie
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 21 jun 2007, 00:21
3d liftar har utbildning som täcker både saxlift och skylift, dom finns lite varstans i Sverige; http://www.3dhyrliftar.se/Krister Uddén skrev:För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift
eventuellt arbete på rep, men senare
så vart ska jag vända mig tycker ni?
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
-
- PAR-20
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
- Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Jag vill slå ett slag för C2 Safety Beträffande höghöjdsutbildning, den tyckte jag var otroligt lärorik och bra den medger även certifikat för att klättra i globenarenorna. Dyr men bra!Krister Uddén skrev:För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift
eventuellt arbete på rep, men senare
så vart ska jag vända mig tycker ni?
-
- PAR-20
- Inlägg: 87
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
- Ort: stockholm
Ok, har jag förstått det rätt räcker det i vissa fall (beror såklart på) med särskild information, det står inte heller hur många timmar denna informaton ska vara. Då kanske man kan tänka sig att vid ett scenbygge räcker med en arbetsledare som gjort en arbets och byggplan innan som sedan instruerar arbetare.Jakob Carlsson skrev:Om du humpar på ett scenbygge så får du bara bära fram sakerna och dina fötter får aldrig lämna marken, du får alltså inte gå upp på scenen under bygget utan utbildning som ställningsbyggare, det kom fram i en annan tråd om ämnet här på forumet tidigare i år. Humpet bygger ju scenen tillsammans med scenbyggarna från UASL eller vilket företag som nu äger scenen, det får dom inte göra utan utbildning, det är nämligen skrivet att det är alla som bygger eller ändrar i ställningar och liknande, så där räcker det inte med att ha en utbildad som kollar efteråt.Rebecca Neumann skrev:OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
Jag vet inte, men slöläste arbetsskyddstyrelsens http://www.av.se/dokument/afs/AFS1990_12.pdf
http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1990_12.aspx
Problemet är ju (vad det verkar återkommande) med att alla sceniska lösningar får oftast grundas på bestämmelser från andra branscher, även om event och teaters behov skiljer sig från dessa.
Men därmed inte sagt att man kan göra vad som helst, det måste ju finnas bestämmelser kring hur man jobbar säkert kring en scen.
främst för att vi har brist på stora gula "beträdan på egen risk"-skyltar.
Vad gäller certifiering i övrigt har jag aldrig hört någon gnälla över att man behöver riggcert för att hänga grejjer i taket, speciellt globen.
Vad är skillnaden någonannanstans?
borde hållit käften, jag vet. Puss!
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster