Tross funderingar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Tross funderingar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har försökt läsa mig igenom all info om tross som har skrivits här.

Jag har förstått att Prolyte är mest representerat. Själv tänkte jag hur är det med själva kompatibiliteten...

Finns ju ingen direkt "lag" som säger att man inte får, utan det är mest tillverkarnas egna ord som säger att man inte får.garantier osv.

För tittar man på GLOBAT TRUSS samt PROLYTE samt EUROTRUSS så är dom ju exakt likadant byggda så där kan det ju inte finnas någon konstighet att montera ihop. Alla är ju testad å "godkänd"

VAd säger ni? VAd kan hända? Den svagast länken är ju alltid den samma, även om det är av "samma" märke" eller inte.

Själv tror jag inget händer om man inte överbelaster trussen med övervikter på flera hundra kilo

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Prolyte och eurotross går inte att montera ihop! Det har olika "ägg" Eurotross har en mer fyrkantig konstruktion som inte passar i prolyte. Prolytes "ägg" går att montera med eurotross men då glappar det! Så det är värkligen inte att rekomendera!

Det är väl så att alla garantier som finns på trossen försvinner om du blandar märken. Mao blir du själv ansvarig om nånting skulle hända!
Senast redigerad av 1 Gustaf Tydén, redigerad totalt 0 gånger.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Eurotruss och Global Truss går utmärkt att montera ihop.
Men det är väl i alla fall så som Gustav säger att så fort man blandar märken så försvinner alla garantier.

Alla garantier är just avsedda för en tillverkares produkter, säger sig ju lite själv. Det går ju inte att komma med någon tross från ljudia och försöka hävda att det är samma kvalitet som på kanske Prolyte etc.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustaf...Det där hade jag ingen aning om!! Att det glappa är totalt förbjudet...

Även om något skulle hända om man har "orginal" rakt igenom så är man ansvarig helt själv. Tror inte att leverantören/tillverkaren bara tar på sig skulden. Blir nog en jäkla diskution vems fel det är

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Om du blandar två trossmärken så har du skapat en egen konstruktion och således är det du som ansvarar för att den är testad och godkänd.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har man monterat allting rätt och sakerna brister pga konstruktionsfel så skall tillverkaren ta på sig ansvaret, men har man då blandat märken eller på något annat vis gjort en felaktig montering så lär det bli svårt att hävda ens rätt!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

För har du 5m (2st 2,5m) EURO och 5m (2st 2,5m) GLOBAL och ev. ett brott blir mitt i det ena fabrikatet.
Alltså inte i själva övergången mellan dom två fabrikaten, Vad eller vem ansvar är det då??

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag skulle faktiskt gissa på att båda tillverkarna kommer hänvisa till att du blandat materialen och du blir ansvarig.. Varför chansa och ha flera olika typer av tross, det ta det som är antingen billigast om det är det du är ute efter, eller nånting som finns att subhyra i närheten!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustaf Tydén skrev:Jag skulle faktiskt gissa på att båda tillverkarna kommer hänvisa till att du blandat materialen och du blir ansvarig.. Varför chansa och ha flera olika typer av tross, det ta det som är antingen billigast om det är det du är ute efter, eller nånting som finns att subhyra i närheten!
Va snackar du om?!??! Jag ska inte subhyra någonting!
Jag har tross så jag är nöjd med tanke på att den bara ligger på lagret å inte andvänds.
Börja inte svammla om något utan följ tråden!!!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nicke Löfgren skrev:
Gustaf Tydén skrev:Jag skulle faktiskt gissa på att båda tillverkarna kommer hänvisa till att du blandat materialen och du blir ansvarig.. Varför chansa och ha flera olika typer av tross, det ta det som är antingen billigast om det är det du är ute efter, eller nånting som finns att subhyra i närheten!
Va snackar du om?!??! Jag ska inte subhyra någonting!
Jag har tross så jag är nöjd med tanke på att den bara ligger på lagret å inte andvänds.
Börja inte svammla om något utan följ tråden!!!
Take it easy! Det Gustaf troligtvis menar är ifall man måste ha mer truss än vad man har, så kan man ju alltid subhyra.
//Magnus - Fegge & Mattes

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja eller det jag menar är varför ens fundera över att blanda märken, det känns som en onödig grej. Varför skapa sig ett problem?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gäsp

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det går jättebra att blanda olika material, sålänge det är godkänt. I ställningsvärlden förekommer det också kopior, och det går utomordentligt bra att blanda Monzon och Layher, såvida du använder merparten Monzon - då godkänner Monzon det. Layher däremot godkänner det inte.

Det finns ju en jätteenkel lösning på problemet, nämligen att använda trossen på ett sånt sätt att man inte behöver skarva och göra fullösningar.

För övrigt brukar kopiorna hålla mycket sämre standard, enligt min erfarenhet. En dag i våras när jag skulle slå ihop ett enkelt fotbollsmål i H30 och Intertruss (eller vad nu kopian heter) så sprack svetsen på ett av hörnen - rakt av! Inget material jag skulle vilja bygga ground supports av...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Intertruss säljs ej i Sverige som Prolytekompatibel truss av vad jag förstått. Är du säker på att det var Intertruss?

Både Globaltruss och Intertruss är avkomma från Prolyte och Eurotruss i den mening att det är föredetta anställda som gått vidare och öpnnat egna fabriker. I vissa fall med det kända märkets godkännande och support!

Det kan ju ha varit så här....

Då ett av originalen gick över till robotsvetsning och skar ned på personalen gjordens just dealen att den gamla personalen som blev övertaliga erbjöds att köpa de gamla formarna och pressarna samt maskiner för att på egen hand starta egen verksamhet. På detta sätt så kunde man skapa en win win situation där man som företag fick pengar för sin gamla utrusting, slapp kostnader i samband med uppsägningar, och där personalen inte behövde gå direkt ut i arbetslöshet.

Så summa sumarum är att det säkert finns kopior av dålig kvalitet, men det finns också de som är så bra och har så goda relationer till ursprungsbolaget, och har en så identiskt produkt (pga samma formar och maskiner) så att de vid extremt stora orderingångar kan få supporta det ursprungsbolaget med tillverkning för att de ska kunna leverera.

Så att de "brukar" vara av sämre kvalitet är kanske rätt men det finns undantag. Intertruss är ett av dessa, och jag är förvånad över att det skulla ha varit just Intertruss som gick sönder och att det var H30 du pratade om. Jag trodde inte att de sålde annat är Eurotrusskompatibel tross i Sverige.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vet inte riktigt vilken trosstyp det var faktiskt, men den hade Prolytekoppling, inte Eurotruss.

Självklart finns det kopior som är bättre än orginal, därför jag skrev brukar :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Trevligt med lite "funderingar" i ämnet!! Tack

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Inlägg av Rasmus Olsson »

Kanske en lite gammal tråd det här…
Ville bara tillägga att det finns övergångs ägg mellan Prolyte & Eurotross så det inte blir några glapp i skarvarna. Fungerar fin fint….

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Rasmus Olsson skrev:Kanske en lite gammal tråd det här…
Ville bara tillägga att det finns övergångs ägg mellan Prolyte & Eurotross så det inte blir några glapp i skarvarna. Fungerar fin fint….
Är det någon som tagit sig tid att svarva egna eller?
Personligen så känns det skönare att slå ihop en Euro med nått kompatibelt. än att slå ihop en Prolyte med en Euro. Dom ät ju inte änn lika i konstruktionen. Prolyten har väl tjockare gods i primär-rören samt att snedstagen är klenare i prolyten. I en Euro samt "kopior" så är ju tänket lika dant från början iaf..
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Både Eurotruss och Prolyte finns i 2 resp 3 mm gods, men att skarva ihop de olika märkena, även om det går, är väl ingen höjdare!

Skulle det hända något lär väl inga försäkringar eller liknande gälla och tillverkarna kommer bara säga att man har byggt med felaktiga komponenter.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Vilka garantier menar ni att trosstrillverkarna ger?
Och vilket ansvar tar de för en trosskonstruktion som består av annat än en rak bit supportad i varje ända?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster