Tross funderingar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Trossarna är testade för att klara vissa vikter vid vissa längder, blandar man märken så gäller ju inte de siffrorna längre och trossen är inte längre godkänd.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Kan du förklara vad du menar med godänd?

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Peter:
Hur går det med ert standard arbete?
Finns det någon tidplan för när en sådan skulle kunna vara klar?
Eller är det precis som med allt annat som har med myndigheter och standard organisationer att göra att det kan ta hur lång tid som hellst?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Godkänd är kanske fel ord, men du har inte en aning om hur mycket du kan hänga upp innan det skiter sig, blir svårt att räkna på konstruktionen när det inte finns något testat och godkänt underlag.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Alla vi som är verksamma i den här branschen måste ha ett förhållningssätt till tross. Det gäller såväl de som tillverkar eller säljer som de som riggar tross eller utrustning i tross samt de som skall inspektera eller godkänna en rigg. Bäst blir det om alla har samma förhållningssätt och att detta förhållningssätt är baserat på verkliga kunskaper och fakta.

Det är en anledning till att det pågår ett europeiskt standardiseringsarbete kring trossar inom ramen för CEN Workshop 25 – ”Lifting and load-bearing equipment for stages and other production areas within the entertainment industry” En CEN Workshop skiljer sig från traditionellt standardiseringsarbete (som normalt tar 6-8 år) genom arbetsformen och tidsramen. Tidsramen för en CEN Workshop är 18 månader. I september 2007 lades resultatet ut för kommentarer (se annan tråd i detta forum). Nu pågår arbetet med att infoga inkomna kommentarer och slutföra arbetet. Som det ser ut nu kommer det att bli två standarder för tross, en för tillverkare och en för brukare. Trossgruppen, där jag deltar i arbetet, består till stor del av representanter för tillverkarna vilket också sätter sina spår i arbetet och resultatet.

Det kommer att ställas större krav på tillverkarna att tillhandahålla korrekt och likvärdig information och på brukarna att ha nödvändiga kunskaper och att regelbundet inspektera trossen etc. Förhoppningsvis kommer en ny standard att innebära att vi kommer till rätta med några missförstånd och felaktigheter som blivit ”sanning” i trossbranschen. Låt mig ta några exempel.

Många tillverkare (Eurotrusstyp) skriver att deras tross är 290 mm yttermått och C/C 240 mm. I verkligheten är trossarna 289 mm respektive 239 mm. (Jag kan utveckla min teori om hur detta har gått till om någon är intresserad).

Är InterTruss eller Globaltruss kompatibel med Eurotruss är en vanlig fråga. En fråga som jag vill ställa är om en 10-15 år gammal Eurotruss är kompatibel med en ny Eurotruss? Under andra halvan av 90-talet bytte nämligen Eurotruss material till nuvarande 6082, T6.

Vad betyder det när någon påstår att en tross är godkänd eller testad? Om vi börjar med testad. Jag har inte sett någon tillverkare redovisa resultat från förstörande test. Dvs. att man belastar tills trossen havererar. Så även om tillverkare testar tross vet vi som brukare inget om resultatet. Vi borde därför inte använda ordet testad i diskussion kring tross. All tross är godkänd av någon. Inte minst från tillverkaren som släppt ut den på marknaden. De flesta är också ”Tüvade”, dvs. ett oberoende tyskt institut har vidimerat tillverkarens teoretiska beräkningar om trossens hållfasthet.

Ni som har följt tillverkarnas belastningstabeller genom åren har kanske konstaterat att några tillverkare har fördubblat värdet på möjliga laster på korta spann de senaste åren. Syftet är naturligtvis att respektive märke skall få så fördelaktiga belastningstal som möjligt. Men har trossen blivit starkare? Eller beror det på att olika tillverkare har använt olika säkerhetsfaktorer vid olika tidpunkter och att vissa tillverkare tar med begränsningar i lasttabellerna som andra tillverkare skriver om i fotnoter?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Utveckla gärna din teorin om varför trossen inte är de specade måtten. Intressanta synpunkter!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Min ”teori” om den förlorade millimetern.
1990 startade Prolyte. Man tillverkade två trossar i 30 x 30 segmentet, X30 och H30, båda med det koniska kopplingssystemet och en C/C på 239 mm. X30 består av 51x2 mm rör och får ett yttermått på 290 mm. H30 består av 48x3 mm rör och ett yttermått på 287 mm.

Omkring 1993 tillverkar Eurotruss den första FD-trossen med samma C/C-mått som de två prolyte-trossarna. FD-trossen är dock tillverkad i 50x2 mm rör. Yttermåttet blir således 289 mm. Av anledningar som jag inte har någon aning om uppger Eurotruss att yttermåtten är 290 mm och C/C-måttet är 240 mm.

Senare dyker det upp en mängd företag som tillverkar Eurotruss-”kompatibla” trossar. Om de skulle ange korrekta mått, 239/289 mm, skulle markanden uppfatta dem som ”inte kompatibla” med Eurotruss FD-tross. Dessa företag fortsätter alltså Eurotruss tradition att ange felaktiga mått.

Vad har detta för betydelse? Först rent praktiskt. Om man skall göra t.ex. en bottenplatta till en tross av Eurotruss FD-typ kommer man inte att få den att ansluta om man inte använder det korrekta C/C-måttet. Sen till något som kanske är mer allvarligt. Under en lång tid har en stor mängd trosstillverkare medvetet vilsefört konsumenterna med felaktigt angivna mått.

Tidigare i denna tråd har några vittnat om att det går att sätta ihop Prolyte och Eurotruss (även om det inte går att låsa dem på ett korrekt sätt på grund av avstånden mellan hålen för de koniska sprintarna är olika). Det skulle inte vara möjligt om de haft olika C/C-mått.

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Inlägg av Rasmus Olsson »

Johan Fälth skrev:
Rasmus Olsson skrev:Kanske en lite gammal tråd det här…
Ville bara tillägga att det finns övergångs ägg mellan Prolyte & Eurotross så det inte blir några glapp i skarvarna. Fungerar fin fint….
Är det någon som tagit sig tid att svarva egna eller?
Personligen så känns det skönare att slå ihop en Euro med nått kompatibelt. än att slå ihop en Prolyte med en Euro. Dom ät ju inte änn lika i konstruktionen. Prolyten har väl tjockare gods i primär-rören samt att snedstagen är klenare i prolyten. I en Euro samt "kopior" så är ju tänket lika dant från början iaf..
Finns att köpa hos Interlite.
Deras Milos tross går nämligen att få både med Prolyte & Euro fattning.

Vi har använt de bland anat när vi gjort produktioner med många stående trossar och våra egna 1 x 1m basplattor inte har räck till. Smidigt att bara hyra in plattor och sen använda sin egen tross.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster