Trosskonstruktion

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Trosskonstruktion

Inlägg av Jonas Larsson »

Sitter och skissar lite på en konstruktion där kunden vill ha en tross ut över ett dansgolv, den mesta tyngden kommer ju att ligga ned mot golvet, där orkar ju trossen utan problem, men frågan är om vridstyvheten i T-styckena är såpass att det räcker för att hålla ihop konstruktionen.

Någon som har byggt något liknande och har några förslag eller synpunkter.

En idé är ju att bygga en vanlig bur och sedan lägga en överliggare i mitten, men då räcker inte trossen till riktigt.

Konstruktionen är 7.5 meter i bortre änden, 11 meter längd och 5 meter i främre änden. 3.5m höjd. Eurotruss FD-34.

Finns det några färdiga program för hållfastighetsberäkningar förresten, eller hur brukar ni göra som bygger med tross ofta?
Bilagor
tross.jpg
tross.jpg (96.79 KiB) Visad 10698 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

i deras katalog så ska det finnas vad fd-34 klarar i utspridd last och punkt last beroende på hur långt spannet är...
Christoffer "ior" Jansson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Fast Jonas är ju orolig för momentet i T-kopplingen med tanke på längden på boll-trossen. Det finns väl inte i katalogen? Eller menar du att man ska räkna på vad hela vikten av bolltrossen är och dela det med två och sen lägga det som punktlast mitt på målet på respektive sida och skita i vridningen?

Jonas: Hyr 2 meter till?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

du får ju räkna på vad varje spann tar. dela boll-trossen på två. lägg på den vikten på varje mål. tål målet det? kolla vad T-kopplingen tål. klarar T-kopplingen spannet och tyngden. räkna med egenvikten.

kolla med återleverantören här i sverige vad T-kopplingen tål.

allt som tillverkas som bärande komstruktion (hänga saker ifrån t.ex.) som tillverkas i mer än hundra exemplar måste vara typ godkänd. under hundra exemplar, behövs inte besiktigas eller någonting. det är bara att svetsa och se glad ut... och hoppas att skiten håller.

och T-kopplingen från eurotruss finns nog i fler än hundra exemplar. så det ska finnas papper på vad den tål.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har varit inne på deras sida och det finns mycket riktigt excelark för beräkning av last vid x antal stödpunkter och x antal punktlaster, utspridd last etc, men som per skriver så är det vridningen i T-kopplingarna jag vill åt, lasten måste ju bli ganska speciell i dessa punkter och viktfördelningen lite svårberäknad.

Per>Det skulle krävas 18 meter till, om man skulle bredda den hitre trossen, lägga två trossar mellan bortre och hitre sidorna (där 90 hörnen sticker ut nu, ta bort den i mitten med bollen på som är i exemplet) och sedan lägga en tvärtross på 8 m mellan dessa 2 nya för att få bollen i mitten.

Att bara bredda med 2 meter i hitre trossen ser jag ingen föredel med gällande vridmomentet.

Christoffer>Okej, ditt och Pers tankesätt var det jag funderade på, men hittade ingen data på T-kopplingen vad den klarar.

Jag har skickat skissen till Eurotruss så får vi se om de har någon vettig support.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jonas: Tankevurpa från min sida. Jag har lite otur när jag tänker ibland.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Hej

Hur mycket vikt har du tänkt hänga in..?

morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Högtalarna är väl 40 kg st, bollarna 50 kg st.

Sedan tillkommer lite ytterligare effekter, men de kommer placeras nära benen, sedan lite scanners utmed "boll trossen", men det handlar inte om några viker, säg 10 punkter a 10 kg längs den.

Inga moving eller liknande, så vi kommer inte upp i några större vikter, dock är är 2 av bollarna gamla hederliga lunar bollar, så de kommer väl snurra på ganska bra, men ska väl inte påverka nämnvärt eftersom de är helt runda och tungdpunkten ligger samma hela tiden även när de roterar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Rent spontant skulle jag nog ha satt in en till mast mellan de två andra, och stagat upp med ett 50rör per sida, och sen vanliga burtonknutar. Jag antar att du ska ha upp det hela med trosslyftar, men att du sen vill byta ut dem mot master, för att det är snyggare. Hade du haft någonting som hindrade paketet från att välta i längsled, typ någon form av stödben, då hade du ju bara kunnat lägga upp trossen och gjort den till en bumper, och inte behövt ha några t-kors (även om kors såklart är snyggare!).

Jag har sett PA-torn konstruerade med t-kors som basbit, har för mig att det var H30V men det kan ha varit FD34. Det var inte riktigt tryggt, eftersom PA't hängde en bit framför. 200 kg PA blir ett rätt bra moment på några meter!

Mitt förslag är att antingen använda trosslyftar med vita tyger runt, eller att använda en tredje mast som du stagar med 50rör mot - men jag är ingen rigger. Eurotruss har säkert någon bättre idé :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Det jag känner som fara med bara en 11m truss är att konstruktionen lätt kan vrida eller vika ner sig. Det är lite svårt att sätta diagonala stag för att ta hand om krafter i sidled.

Mitt förslag är: sätt två T-kors i 7,5m-änden, använd två 11m trussar och lägg en FD33 som överliggare för spegelbollen.
Använd sedan 2st 50mm rör i varje hörn som diagonalstag om konstruktionen känns mjuk i sidled. Rör är bättre än vajen då de är styvare i dragkrafter och tar även upp ganska mycket tryckkrafter.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Om jag fattar hur du tänker så ska du slänga upp ca 400-500 kg plus kabel i den här konstruktionen...?
Det är på gränsen skulle jag säga, klart du kommer undan med det men jag skulle nog inte rekomendera dig att göra det,om du inte kan på något annat sätt stadga upp den, lyftar eller lyftpunkter, spar in lite pengar på effekter och hyr på lite mer tross istället..!


Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, det blir väl något sådant totalt, men då är ju de tyngsta belastningarna ändå ganska nära benen om man säger, prolyte hade lite mer info på sin sida, och använde man vanliga hörn så reducerades totalvikten på de två spannen till hälften eftersom hörnen inte var byggda för att ta upp maxlast ifrån två olika vinklar samtidigt. Man kanske ska räkna på det sättet mot T-bitarna också, fast här har man ju 3 vinklar om man säger, 3 anslutningar mot t-kopplingen.

Om man skulle sätta 2 st stativ, tex VMB-074 mellan varje högtalarpar så skulle man ju få lite mer stabilitet i det hela, stativen måste ju ändå med för att få det på plats, att hänga dit trossben var ju mest för att få det lite snyggare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mattias Stuhre
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 17:33
Presentation: Musiker
Ljud och ljustekniker.
Discjockey i hela Skåne
Ort: Malmö

program

Inlägg av Mattias Stuhre »

Undrar bara vilket program du använder för att göra dina trosskonstruktiner mm?

Tack på förhand/Mattias

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: program

Inlägg av Magnus Lindgren »

Mattias Stuhre skrev:Undrar bara vilket program du använder för att göra dina trosskonstruktiner mm?

Tack på förhand/Mattias
Ser ut som SketchUp... Jag använder det själv och importerar DXF & DWG (Autocad) filer från tillverkare av truss, högtalare mm...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

sen om man verkligen kollar på din skiss och då ser det väldigt fel ut att använda "3 kopplings hörnen" i målen, för tross är konstruerat så att kraften sticker iväg och går ner i backen.

överkantsrören som "boll-trossen" ansluts till försvinner ut i tomma intet...
rätta mig om jag har fel...
Christoffer "ior" Jansson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nu hajjar jag inte vad du menar Christoffer?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

paint är bra...
Bilagor
tross_151.jpg
tross_151.jpg (62.1 KiB) Visad 10355 gånger
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Mattias Stuhre>Vanliga Autocad, med import av trossbitar från Eurotruss, går att köra lite renderingar och liknande om man vill.

Christoffer Jansson>Tross ska väl gå att bygga både horisontellt och vertikalt?

Jag har satt dit 90+down hörn i stället för bara 90 hörn för det är det som finns liggande.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

självklart. du ska kunna bygga precis hur f-n du vill.

är väl lite seg i pallet...
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ambitionsnivån sjönk lite när vi inte fick tag i de gamla Luarbollarna som det var tänkt, så bygget genomfördes med 3 st VMB-074, utan T-kopplingar. Bolltrossen vilande ovanpå den andra och låst med burtonknutar.


Jaadu Hasse, belyst tross är fortfarade snyggt ;)
Bilagor
085.jpg
085.jpg (122.1 KiB) Visad 10102 gånger
036.jpg
036.jpg (131.03 KiB) Visad 10102 gånger
018.jpg
018.jpg (121.92 KiB) Visad 10102 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster