Nybörjarfrågor om trosslyftar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Nybörjarfrågor om trosslyftar

Inlägg av Olle Högberg »

Vi hade ett kanongig med mitt coverband i lördags, klockrent ljud, skapligt ljus och fullt på dansgolvet hela kvällen. Några polare rattade spakarna åt oss, men vi fick ju rådda och rigga själva.

Men vi blev förbaskat trötta på att vi saknar ordentliga prylar till att hänga ljuset. På de senaste gigen har vi klättrat på livsfarliga stegar och fäst backdroppen i väggar och tak med spik eller Thomanns klämmor/stroppar. Och nu i lördags fäste vi bakljuset (små PAR-56) i innertakets aluminiumbalkar med grova stripes+säkringsvajer. Det var ju praktiskt på så sätt att vi kunde gömma alla kablarna uppe i innertaket, men det gick åt kanske 3 mantimmar att rigga 6 lampor.

Och våra scanners vågade vi inte hänga i innertaket, de väger för mycket, så de fick sitta på några låga stativ som egentligen är till för bygglampor. Det blev inte så bra till en början, men sen kom jag kom på att man kan rikta om speglarna så att gobosarna bara åkte runt i taket över dansgolvet i stället för att blända folk. Blev rätt coolt till sist.

Så till saken: Vår kapellmästare kom idag och sa att till nästa gig får vi göra slag i saken och skaffa en riktig ljustross och bad mig kolla runt vad som finns.

100-kilos lyftar finns hyfsat billigt på Thomann och Teknilux och vill vi satsa på grövre prylar så har Spectra i Malmö har rätt mycket begagnat, bl.a. ett gäng WMB lyftar som tar 200 kg.

Jag har aldrig jobbat med lyftar, så jag tänkte höra mig för om lite praktiska detaljer:

- Jag antar att man måste ha 2 lyftar om man vill hissa upp en 6-8 meters tross med parkannor, molton och scanners till 3-5 meters höjd. Att bara ha en lyft i mitten blir väl inte tillräckligt stabilt, ens om man väljer en 200-kilos?

- De har ju ganska stor footprint, 2x2 m. Hur gör man om man vill ha dom längst in i ett hörn av rummet, kan man ha det ena stödbenet uppfällt då? Dom lär ju knappast rasa in mot väggen.

- Vad ska man ha för tross på toppen, räcker en ladder för att hänga 8 m molton, PAR-56 kannor med en halvmeters lucka och 2 scanners längst ut vid fästpunterna, eller måste man ha trekant? Det är ju både en fråga om inköpspris och transportutrymme.

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Inlägg av Carl Bergander »

Lite större lyftar är väll oftast ledbara i toppen, så du måste ha 2 st stativ.

Och ha ett ben uppe är oftast ingen fara, men en del är nästan gjorda för att ha ett ben uppe, medans andra bara har ett "läge" för benen.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om trosslyftar

Inlägg av Mikael Heurlin »

Olle Högberg skrev:- Jag antar att man måste ha 2 lyftar om man vill hissa upp en 6-8 meters tross med parkannor, molton och scanners till 3-5 meters höjd. Att bara ha en lyft i mitten blir väl inte tillräckligt stabilt, ens om man väljer en 200-kilos?
Du måste ha 2 st lyftar.. Det finns ju lyftar som är mindre och lyfter säg bara runt 60-80kg som kanske också kan duga? Dessa är ju inte lika stora som 200kg stativ. Dock så hissar dom nog inte lika högt.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det finns ju korta stödben till i alla fall works stativ. Då kommer man lite närmare kanten, men ta för guds skull inte bort några stöd ben.. Då går det förr eller senare åt skogen. Sen känns det väl rätt instinktivt rätt fåningt att köra ladder på 200kgs trosslyftar. Global truss trekantstross på Thomann är ju inte så dyrt.. Själ tänkte jag investera i det här när jag får lite pengar..
http://www.thomann.de/thoiw5_stairville_traversen_starter_bundle_prodinfo.html

Litet och billigt och räcker nog en bra bit.. Tänkte också införskaffa en takbox till zafiran för att köra runt med dom..
Senast redigerad av 1 Emil Brolin, redigerad totalt 0 gånger.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Inte för att jag vill kapa tråden eller så men eftersom du nämde globaltruss emil så tänkte jag fråga. Är det ett "bra" märke?.. Kollat runt lite och jag tyckte det värkade som ett bra märke men man vet aldrig. Thomann har ju sjukt bra priser på det i alla fall.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tror du skulle klara dig på typ ett par Manfrotto 087U eller liknade.
Om jag inte minns fel så lyfter nya modellen 50-60kg st samt 3,8m högt
Skit enkla stativ för mindre band. Lätta å smidiga..

Finns säker ett flertal beg oxo ute på marknaden...ca 2000kr/st

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tyvärr ingen aning, men jag tror det räcker gott och väl för det jag ska göra..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

En 200 kg lyft har en egenvikt på 70-90 kg per st, så det blir en hel del onödigt släpande, och som du säger tar de ganska stor golvyta i förhållande till den låga vikt som du vill hissa upp, så jag skulle satsa på lite minder stativ.

Ladder skulle nog räcka om du har väldigt snålt om transportutrymme, men tre eller fyrkant är ju helt klart stabilare, prisskillnaden är väl inte så jättestor. Ladder har ju en förmåga att vika sig lite mer när den är lastad.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Emil Brolin skrev:---Själ tänkte jag investera i det här när jag får lite pengar..
http://www.thomann.de/thoiw5_stairville_traversen_starter_bundle_prodinfo.html

---
Ja, hela det paketet är ju billigare än en enda trosslyft. Och om stativen lyfter 50 kg vardera kommer man ju en bit. Problemet är väl att vi inte nöjer oss med 6 m tvärbalk. Vi brukar ha en scen på 8 meter, och vi vill helst ställa ner stativen på marken bredvid. Det är ju lätt att förlänga, men hur mycket last kan en lång ladder bära utan att böja sig för mycket? Sen vill vi helst kunna lyfta till 4 meter, så att backdroppen (3m) kommer upp i höjd med scengolvet om stativen står på golvet.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Som ovanstående sa, Vmb 074 är inte rolig att släpa runt på om man inte behöver. 064 funkar men är otympligt det oxå. Såg ett stativ på vendolin som heter doughty nebulla 33, mkt bra stativ (med vev). Det eller manfrottos 087 skulle som sagt nog vara mer lämpat för erat behov.

/Bengan

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Olle Högberg skrev:
Emil Brolin skrev:---Själ tänkte jag investera i det här när jag får lite pengar..
http://www.thomann.de/thoiw5_stairville_traversen_starter_bundle_prodinfo.html

---
Ja, hela det paketet är ju billigare än en enda trosslyft. Och om stativen lyfter 50 kg vardera kommer man ju en bit. Problemet är väl att vi inte nöjer oss med 6 m tvärbalk. Vi brukar ha en scen på 8 meter, och vi vill helst ställa ner stativen på marken bredvid. Det är ju lätt att förlänga, men hur mycket last kan en lång ladder bära utan att böja sig för mycket? Sen vill vi helst kunna lyfta till 4 meter, så att backdroppen (3m) kommer upp i höjd med scengolvet om stativen står på golvet.
Enkelt löst.. Köp en bit ladder till (eller flera) 800:- st. Ställ sedan stativen på scen. Tar inte så stor plats. Man måste ju inte ha stativen längst ut på trossen.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Vi köpte magitech (eller vad dem nu hette), tror modellen heter nåt med T101. Finns på Bellalite...
Den har ben liknande ett vanligt discostativ, alltså kan man fälla ut dem mer eller mindre, och behöver inte använda 2x2m för att få det säkert.

Det var ett enormt lyft för ett band jag jobbar med när dem kunde sluta använda VMB064 och börja använda T101. T101 kan man bära in, 064 måste rullas, och du orkar inte lyfta det själv om det ska upp för en trappa eller liknande...

Ta ALDRIG bort ett stödben på en trosslyft, det går åt pipan.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ingen har sagt något om att ta bort ben, jag menar att ha innerbenet uppfällt när man riggar inomhus intill en vägg. Då är ju väggen ett extra stöd. Men kan ju kanske t.o.m skaffa något som sticker ut från trossen baktill så att den ligger an mot väggen där uppe också.

Pratade mer med kapellmästaren igår och visade förslagen med vevstativ. Han tyckte det verkade billigt och bra, men insisterar dock på att vi ska ha stabila lyftar. Vi såg ett "diskostativ" som välte förra året. Det var nog 4 m högt med två tunga fresneller på toppen. En full kille snubblade på ena stativbenet så att stativet föll rakt ut i publiken. Som tur var landade det i mittgången där ingen satt, men en halv meter åt endera hållet så kunde någon dött. Då var det ändå riggat av personal från en välkänd uthyrningsfirma. Dom borde säkrat det med en vajer runt tältstolpen som stod en meter bort.

Work har en överkomlig 100-kilos lyft på Thomann, väger "bara" 28 kg. Sen får vi köpa trekant på toppen. Kan det vara något?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Den kan säkert passa er Olle, men du har fortfarande närmre 2X2 m i bas med benen..Jag tror som flera andra sagt tidigare att ett par Manfrotto 087 skulle fungera utmärkt ifall det räcker med knappa 4m i lyfthöjd. Dom är stabila och ifall du skulle ha sluttande golv eller liknande någon gång så har dom ett ben som går att justera för just den typen av "problem"....
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Har vi inte tidigare konstaterat att man egentligen inte bör lyfta tross med 087? För övrigt lyfter 087 bara 30 kg. Ett spann Prolyte X30D på 8 meter väger 31,2 kg, och då har du inte hängt dit en enda lampa...

Jag tror mer på en liten Worklyft i så fall. De små worklyftarna går ju dessutom på hjul, fast på sidan av stativet så att man enkelt rullar två på egen hand.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Och som jag skrivit tidigare.. Det finns korta, typ 20cm ben till work-liftarna.. Perfekt på sidan mot vägen..

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

För samma pengar som den där work-lyften får du ett Fantek T-101B på bellalite, får lyfta samma last, väger mindre.

http://www.bellalite.se/p1829/files/bel ... _v1.16.pdf
Sida 196...

Dessutom är det kanske en vettig idé att handla av svenska leverantörer, som dessutom är mer kända för att vilja diskutera priser...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Kan rekomendera Fantek...riktigt bra stativ!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

David Göransson skrev:För samma pengar som den där work-lyften får du ett Fantek T-101B på bellalite, får lyfta samma last, väger mindre.

http://www.bellalite.se/p1829/files/bel ... _v1.16.pdf
Sida 196...

Dessutom är det kanske en vettig idé att handla av svenska leverantörer, som dessutom är mer kända för att vilja diskutera priser...
Momsen tillkommer på Bellas priser, så det blir dyrare än Work-lyften, men som du säger så kan man kanske pruta. Det bästa vore dock om det finns några begagnade att uppbringa i Sydsverige.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Tror jag har läst någonstans att det är Fantek som tillverkar Work:s och VMB:s trosslyftare.

Kan detta stämma?

Isånafall så tyder ju det på att det är ganska så bra stativ.
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster