Nybörjarfrågor om trosslyftar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Och för er som tänker ta bort ett ben på trusslyften så säger jag bara "Piteå Dansar och Ler". Ge f-n i det stödbenet!

Sorry, skrev fel. Trussben vs. stödben.
Senast redigerad av 1 Mattias Franzon, redigerad totalt 0 gånger.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ja nåt sånt var det. Hade dock för mig att Fantek, eller Magitec eller vad dem nu hette på den tiden, skrev på sin sida att det var dem som _hade_ tillverkat VMB:s stativ och nu börjat sälja i eget namn istället. Minns inte riktigt om det var så det var.

Bellalite ger ju som standard 30% efter ett kort telefonsamtal eller ett email, så det där med att momsen tillkommer raderas ut direkt, dock blir rabatten inte lika stor som om momsen redan varit inkluderad förstås.

Dessutom så är det väl 16% moms i utlandet, så det blir mindre att dra av, om man nu kan dra utländsk moms överhuvudtaget. Brukar alltid handla från svenska leverantörer med min egen firma...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mattias Franzon skrev:Ge f-n i det trussbenet!
Skriver du rätt nu kompis? :roll: :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Återigen, ingen har väl föreslagit att man ska ta bort stödben? (=skruva, såga, whatever) Däremot ställa lyften mot en vägg med innerbenet uppfällt.

Vad gäller momsen så är mitt coverband en ideell förening och betalar därmed full moms på allt vi köper, men behöver inte inludera moms när vi begär gage.

Vi tyckte den arbetsformen var den smidigaste. Ingen i bandet tar ut nån lön ändå, vi köper PA och ljusprylar för stålarna vi drar in på gigen. Snart är det nog bara Wizex som har större rigg i vår hemtrakt, förutom uthyrningsfirmorna då förstås. 8)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Olle Högberg skrev:Däremot ställa lyften mot en vägg med innerbenet uppfällt.
Känns som ungefär samma sak som att ta bort det.. Det är ytterst få modeller som har den typen av ben. De flesta (work) matar man in direkt i horisontellt läge..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har bara sett möjligheterna på ALP lyftarna, att kunna ställa upp ett ben såpass mycket mot en vägg, men tanken är ju att alla fyra ben ska vara i marken. Oftast har man ju hjul i botten och då faller ju idén att luta upp ett ben mot en vägg då risken är stor att det hela kanar frammåt, du lär inte hitta någon som i sin manual rekomenderar att göra så...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ibland glömmer jag bort att jag är ingenjör i grunden.

Om man ställer benen (1.77/2=89 cm långa) i 45 graders vinkel mot väggen så ger en snabb Pythagoras att avståndet från väggen till stolpen blir 62 cm. Och sen sticker ju trossen ut lite bakåt på toppen, så bakdroppen hamnar mindre än 50 cm från väggen. Close enough. Då kan man gömma lite prylar bakom också.

*farao*

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Olle Högberg skrev:Ibland glömmer jag bort att jag är ingenjör i grunden.

Om man ställer benen (1.77/2=89 cm långa) i 45 graders vinkel mot väggen så ger en snabb Pythagoras att avståndet från väggen till stolpen blir 62 cm. Och sen sticker ju trossen ut lite bakåt på toppen, så bakdroppen hamnar mindre än 50 cm från väggen. Close enough. Då kan man gömma lite prylar bakom också.

*farao*
Vetenskap eller inte.. Det finns ytterst få stativ där detta är möjligt. Antingen helt horisontellt läge eller rakt upp och rakt upp är endast ett transportläge. Då är det ju bättre att satsa på ett kort ben (20cm). Då kommer du ju ännu närmare väggen utan att leka med elden (phytagoras) allt för mycket. 4st skruvfötter i backen är bättre än 3 + ett i väggen. Hmm.. Låter som femmyror är fler en fyra elefanter. Offra heller en halvmeter av scenytan en en risk för era liv.. Eller??

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Han menar om man fäller ner benen mot golvet och vrider stativet så det står så nära väggen som möjligt...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ahh.. Var för insnöad i snacket om uppåt väggen.. 8)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

David Göransson skrev:Han menar om man fäller ner benen mot golvet och vrider stativet så det står så nära väggen som möjligt...
Fick också läsa igenom det två gånger innan jag tolkade det på rätt sätt.. det låter som den bästa (enda?) lösningen, att ha 4 st ben i marken, så som det är tänkt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Eller ett lite kortare ben in mot väggen.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag vet inte om jag yrar nu men kan man ens få på trossadaptern på något annat sätt än i 4 olika 90gradiga vinklar? Har för mig att det är så på dom stativen jag jobbat med att det är en "kvadrat" längst ner på trossadaptern som ska ner i ett fyrkantigt hål?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

det är en kvadrat men det finns adaptrar till vanlig "tv tapp" så det går att vrida trossen hur man vill!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Okej, då vet jag :)

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

Du ska ju inte hänga så vidare värst mycket grejer i den truss du beskriver, 8m molton, 16 par-56 och 2 scanners.

Mitt tips:

1.Tross: ladder eller trekant spelar inte så stor roll, beror på hur mycket plats ni har i bil/släp/lastbil. men med trekant har du ju möjlighet att hänga i mer än med ladder.

2.Stativ: Manfrotto 387 (storebror till 087) är ett stabilt och smidigt stativ. Om ni vet med er att ni kommer köpa mer lampor att hänga i trussen så har Work prisvärda lyftar i många olika storlekar, och så får man köpa till några korta stödben så man kan ställa nära väggen om man behöver.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

David Göransson skrev:Han menar om man fäller ner benen mot golvet och vrider stativet så det står så nära väggen som möjligt...
Exakt

Daniel Eskilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 11:10

Inlägg av Daniel Eskilsson »

Hej!
Ny på forumet…
Tänkte lyfta upp en gammal tråd. Vill nämligen höra en massa positiva tankar runt Fanteks lyftar. Har efter långt dividerande bestämt mig för antingen fantek 102, eller 103. Börsen är tom så det lutar åt 102:an… Lite tankar runt detta?

Sen är jag nyfiken på hur mycket man kan lita på lyftkapacitet? Självklart ska man lite på tillverkaren, men om max lyfthöjd är säg 4 meter. Vad kan man räkna med att egentilig max arbetshöjd är med tanke på vikt som tillkommer och hur vingligt det blir m.m.?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Hur bra är det att bara höra en massa positiva saker om en sak man ska köpa? Då kan ju till och med ett Behringer låta bra...
Men åter till Fantec. Jag har jobbat en del med den lilla korta trosslyften och kan bara säga att det är suveränt att inte behöva lyfta högtalarna mer än till 120cm. Det känns ganska stabilt så länge man inte är uppe på maxhöjd, då börjar det helt plötsligt svaja ganska mycket vid minsta lilla vindpust.

Prisvärda stativ helt klart!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hrmmm, är de tänkta för utomhusbruk överhuvudtaget, Genie tar väl som exempel direkt avstånd från utomhusbruk för sina vanliga stativ?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster