Riggkurser o flygpunkter ?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Magnus Jonsson »

Hej

Tänkte höra efter om nån här nån koll på bra riggningkurser. Vi på jobbet har letat efter det ett tag för att "komma vidare" och kunna göra lite mer avancerade riggningar än bara lyfta tross med lyftar. Vi vill med andra ord ha mer utbildning inom trossbyggen, flygpunkter och säkerhet vid klättring mm.

Vi har ett gig på gång nu vår i en idrotthall där vi hade tänkt bygga en groundsupport vilket känns som att man vill ha lite utbildning för innan man börjar bygga.

Sen har jag en annan fråga angående flygpunkter. Verkar som att dessa trevliga saker bara finns i större och nyare arenor och väldigt sälllan i de gamla idrottshallarna man oftast kommer till. Är det vanligt att vissa ställen har satt upp punkter i sina lokaler i efterhand för att klara vissa produktioner och isf hur ser den processen ut med tanke på besikting, godkännanden och installation. På en teater borde det väl gå att lägga sina punkter från tågvinden från samma balkar som lingångarna är infästade som även är specade för en viss last. Men hur gör man i en idrottshall utan befintliga punkter ?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Hej jag Hi Jackar tråden lite vart kan man gå rigg kurs???

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

stagevision har utbildningar det är även ett skadinaviskt rigging certifikat pågång. www.stagevision.se
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Kan man gå en utbildning idag som går att klassa upp till ett certifikat? Typ ansöka ett certifikat när det kommer?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Har för mig ulf nilsen sa att kurserna skulle börja i slutet på detta eller i början på nästa. finns att läsa lite om certifikatet här: http://stagevision.se/rigging/
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Pris på detta?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag har ingen aning. men det går säkert att få reda på pris och kurs start med ett mail.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ulf Nilsen är det första företag i sverige som utför enligt de kommande normerna som startar i november. Samma person sitter som sammankallande för den styrgrupp som sätter dässa riktlinger.

Men det e värt och kolla runt vad som gäller och kolla pris i så fall från olika utbildnings företag. På det viset kom jag undan med nästan 2000kr än att gå kurser nere i Malmö.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Väcker liv i en gammal tråd igen.

Är intresserad av att gå en kurs där man lär sig lite mer gällande att flyga trussar, motorer, lastberäkningar etc. Är Stagevision de enda som erbjuder detta? C2´s kurser verkar vara mer repklättrarkurser, och inte så mycket inriktat på hur man lägger slings etc.

Någon som har gått kursen på Stagevision? Positivt och negativt? De har en 3 dagars grundkurs, som också är en del av "Certifiering för scenbyggare/scentekniker", men då krävs det att man gör även lite andra moment.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jonas: jag gick 3 dagars grundkursen från Stagevision förra året och kan rekommendera den varmt, bra upplägg och mycket kunniga kursledare.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Niklas Elste »

kostar?

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Fråga leverantören.
http://www.stagevision.se/grundkurs-i-r ... tagehands/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Ludvig > okej, låter bra. Är lite sugen på att anmäla mig till nästa kurs.

Kan meddela att nästa kurstillfälle är 22-25 Oktober i Göteborg. Priset beror på om man går endast denna kurs eller flera samtidigt, samt hur många som genomför från samma firma.

Är det någon här som certifierat sig i något av de 4 olika stegen?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Riggkurser o flygpunkter ?

Inlägg av Jonas Larsson »

Kursen är bokad i nästa vecka, någon mer härifrån som ska gå?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster