Nya utbildnings krav

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Nya utbildnings krav

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag läste i senaste ProScen att det kommer att krävas utbildning för bygge av stälningar och podie. Det gäller vid bygge över 1,25m

Det e även så att det kommer att finnas krav på elutbildning. Att det ska finnas en behörig el utbildad vis produktioner mm.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Någon som har mer info?

Exakt vad gäller det?
När kommer detta träda i kraft eller är det bara ett förslag?
Kommer det gälla samtliga?
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kommer att gälla? Jag trodde det gällde sedan 1:a juni/juli förra året :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Jo stämmer det, Byggnadställnings certifikatet och dess regler runt om trädde i kraft den 1 Juli 2006...
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej, tack då fick jag svar på det.

Jag kände inte till något om detta och att tyda av vad Marcus skriver "det kommer att krävas utbildning" så uppfattade jag det som att det inte gällde i dagsläget.

Vad gäller det för något mer detaljerat?
Vem gäller det?
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad är det som gäller för att det ska klassas som byggnadsställning? MBS är ju i grund och botten ett scengolv - gäller samma regler ändå?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det gäller alla arbetare som är med och bygger. Det är även nytt angående Skylift.

Det e så att reglerna har funnits innan men skilnaden e att från och med 1/1 2007 så är det ändrat från tillräcklig uttbildning till Dokumenterad utbildning. Altså att man måste kunnat visa på papper att du har en sådan utbildning och den får inte va äldre än 5år.

http://www.stagevision.se/arbetsmiljoverket.pdf
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej, detta gäller alltså även ifall du bara bygger scenpodier?
//Carpvik

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Uppenbarligen. Om du bygger med en höjd på minst 1.25 meter.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

om det är så att man behöver ställningscertifikat del 1 för att bygga scen och scenpodier. så borde det innebära att AFS 1990:12 kommer att gälla. och då finns det en väldigt massa regler att gå efter. allting som uppförs ska det finnas beräkningar på. maxlast. lastklasser enligt AFS 1990:12, och då ska det vara fotlist. räcke med en höjd på 1 meter med mellanledare. alla komponenter som används ska vara godkända av SP. och om MBS inte går under AFS 1990:12 så ska det finnas en monteringsinstruktion på plats med den information som rör den konstruktion som uppförts. är det en systemställning som används i konstruktionen ska det finnas beräkning och monteringsinstruktion. jag kan hålla på i evigheter.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

coffe...

någon har varit i jönköping på kurs ser jag...
Q.E.D

Otto Hermansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 dec 2006, 17:27
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Otto Hermansson »

Gäller det bara scener som folk ska stå på eller gäller det även tross och liknande som det bara hänger tyg, lampor osv i.

Leo Erdfelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 11 dec 2005, 11:23
Ort: Landskrona

Inlägg av Leo Erdfelt »

Jag har gått mina två dagar för att få bygga ställningar, måste jag nu gå en till för att använda skylift?

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

hur det är med tross och podier vågar jag inte svara på. men arbetsmiljöverket har dom fina små böckerna (AFS xxxx:xx) som reglerar allt. fästanordningar. lyftredskap. hur man ska hantera en tjur. folk som arbetar/befinner sig under hängande last. dom har reglerna. hitta rätt häfte/bok och följ dom. allt vad beräkningar, maxlast m.m. och ha det dokumenterat på papper. när/om dom kommer och kontrollerar så se till att ha alla papper framme och iordning. var säkra på er sak. när han/hon frågar saker. det räcker inte med "men så har vi alltid gjort, jag glömde det pappret på firman, har för mig att det stod det nånstans" dom vill ha det svart på vitt. om det är någon som känner någon på Arbetsmiljöverket så förlåt. men behandla dom som en hund. visa att det är ni som är chef. dom är gäst. dom vet inget. ni vet allt. vid en fråga tveka inte. bläddra upp det och visa det för dom. vid en diskussion stå på er.... jag gillar det här ämnet så jag kan hålla på hur länge som helst. nu stoppar jag mig själv.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

Leo Erdfelt skrev:Jag har gått mina två dagar för att få bygga ställningar, måste jag nu gå en till för att använda skylift?
för att försäkringar och sådant ska gälla så krävs det någon typ av kompetensbevis.

hur det är med inhägnat område det vet jag inte.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Glöm inte att det är arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla utbildningen som krävs för att du ska kunna genomföra arbetet på ett säkert (d.v.s. godkänt) sätt.

Kan man inte använda fotbollsföreningar för att bygga scener längre alltså?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

ta en byggplats t.ex.

om en firma hyr en tjänst. t.ex ställning. och det tas in utländsk arbetskraft så får dom enbart transportera/bära material till ställningen horisontellt på backen. dom får inte langa upp det till den person som monterar.
och då är det ju inget problem med hump till scen. så länge dom bär. för mycket av jobben som humpen gör innebär ju att dom har bägge fötterna på marken. '
och det har man ju oftast när man bygger MBS, men vad lagen och/eller arbetsmiljöverket säger om montering "med bägge fötterna på marken" utav en outbildad person. det vet jag inte på rak arm. men jag ska kolla upp detta...
Christoffer "ior" Jansson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster