Skylift licens

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Skylift licens

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag undrar hur många av er här inne använder ofta skylift när ni är ute och jobbar och i så fall hur många vet att det krävs licens för att köra en skylift och hur många har ett sådnat licens.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobbe Thalén
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
Presentation: **************************************************************************************************************************************
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Thalén »

Kör inte ofta skylift, men har Licens :)

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Jag var på en endagars kurs med jobbet och fick mitt "körkort".
Det företaget som hållde kursen finns på www.tsab.net, inte så givande hemsida med proffsig kursledare. Tog för Mobila Arbetsplattformar så det är inte bara för skyliftar...
/// djfredrikb.se ///

Tobbe Thalén
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
Presentation: **************************************************************************************************************************************
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Thalén »

Det är samma som höll i våran kurs..
Klart godkänt...

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Använder mig av detta hjälpmedel ganska ofta på olika ställen. Men tyvärr har jag inget "Kort" o visste inte om att det behövdes. Nån som har tips på en firma i stockholmsområdet?
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Lernia kan ha kurser. Det e bara och söka på nätet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

ZipUp i Nynäs har kurser.
"This is the updated input list"

Terese Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 jun 2008, 12:38
Presentation: Frilansande ljudtekniker och numera VD för LLB, Branschorganisation.
Ort: Stockholm

Inlägg av Terese Johansson »

www.stagevision.se håller i kurser i bland annat "Mobila plattformar". De håller till i Malmö tror jag, men åker runt i hela landet och utbildar folk. Har själv gått den och fått mitt "körkort".

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Behövs väl körkort för både skylift och saxlift, va?
Nåja, har inte kört nåt av dom, men det är nog inte många som vet att det behövs. Likaså behövs "körkort" för gas/krutdrivna spikpistoler, för att hissa upp högtalare osv osv...
Hello, my name is Ninja.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Har "körkort" efter formell utbildning hos en av stadens större liftuthyrare. Lärde mig inte mycket, men fick iaf en lapp. :roll:

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Någon som har blivit utsatt för kontroll någon gång?
Man lär sig så länge man lever...

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Vi åkte på kontroll på Slaghuset Malmö...

Inget allvarligt.. En klar redogörelse hur saker och ting skall vara och sen är det bra...
Handlar mest om att försäkringar inte gäller vid olycker om man inte har "liftkort".

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har åkt ur för "koll" jag gjorde en instalation i en ishall och körde med lift och innan jag åkte upp i den så kollade platschefen om jag hadde licens annars hadde han inte gett nycklen till mej.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.
Ort: Stockholm

Inlägg av Alexander Söderberg »

Japp, jag har förarcertifikat för mobila arbetsplattformar. (Skylift & Saxlyft).

Har kommit till flera eventlokaler där de vill se certifikat innan man får nyckeln till liften.

Stagevison erbjuder bra kurs/utbildning.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Hur många aver som bygger scener har ställningsbyggar cert då?
Work sucks, send me on tour!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Vill ni någonsin jobba på någon utav sveriges mässor så får man numera problem om man inte har utbildningen.

Vi körde våran på Cramo. Ramirent och borde också hålla i dessa kurser. Tog bara en halvdag.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Tårta löser många problem... :-)
Bönder gör på Bönders vis!

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jepp, har! Tog nyss och för ett specifikt jobb, där dom aldrig krävt det innan. fats nu efter åtta år som arret pågått kom dom på att "det kan vara bra"! Och det är det ju! 8)

Så nu har jag Mobila Arbetsplattformar

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Hm, exakt vad är definitionen av en skylift? Kom på att min pappa hyrde en när han skulle måla om huset och han kallade den för en skylift. Och han har inget körkort, om inte BE räknas? Kan man hyra utan kort? Men som sagt, kanske inte var en skylift...
Man lär sig så länge man lever...

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Grejen är att det är skillnad på att använda det i arbetslivet och privat.

Privat för att måla huset får du använda skylift utan licens enligt min arbetskamrat som nyss gick den kursen, det är samma sak med "farligt gods" och liknande.

Som en liknelse så kan du privat packa bilen full av fyrverkerier och bensin tillsammans med ungarna medans i arbetslivet så får du inte köra en liter diesel utan papper på det (detta är vad jag fick höra av kursledaren när jag gick kursen farligt gods då vi lossar lut och kalk på jobbet samt hanterar en hel del olja).
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster