Delad tråd: R-clips eller pvc till trossprint?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Delad tråd: R-clips eller pvc till trossprint?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det är ingen riggning som jag inte hade gjort. Men det e som mpnga gör ta lagt R-fjädern till sidan och ersatt den med EL-tejp när det banka ihop tross. Inget jag vill göra det finns en anledning till att man har R-fjäder i sprintarna.

Den här tråden är en delad tråd, de övriga inläggen återfinns på http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1833 /mod. David
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Så när man står med ett clips för lite så ska man strunta i det då tycker du?
Jag vet inte, men jag tror inte man gör så för att det blir lättare va? Mera nödlösning. Tror tejp räcker rätt långt det med iofs men det är klart man helst har clipps.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vi har alltid en massa R-spritar extra med oss. Men jag vet företag som har slutat och använda dom och har endast tejp för det går fortare och rigga och riva. Men det e inte kul och hyra något när man inte får några med utan en rulle tejp.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Grymt mycket bättre med eltejp.... dom där jävla clipsen tappar man ju bara bort hela tiden.. och när man river kan man slå ur sprinten utan att ta bort tejpen= sparar tid, vilket är skönt om man har typ 300m tross att banka isär

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jag bankar inte jättemycket tross, mest p.g.a. att vi endast har 12 m i företaget... Dock tror jag att jag, i brist på R-fjäder, hade använt en bit ståltråd eller något annat som inte kan glida av sprinten om det börjar gunga och skava i trosskonstruktionen...

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Dock tror jag att jag, i brist på R-fjäder, hade använt en bit ståltråd eller något annat som inte kan glida av sprinten om det börjar gunga och skava i trosskonstruktionen...
Men man tejpar ju gärna runt hela trossbiten då va...=) alltså båda ändarna av sprinten..!
Eller ja det finns säkert nån som sitter och gör små R sprint av PVC men ingen jag känner..! =)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Haha.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

David Göransson skrev:...eller något annat som inte kan glida av sprinten om det börjar gunga och skava i trosskonstruktionen...
Om det börjar gunga och skava i trosskonstruktionen tror jag inte att ditt allvarligaste problem är ifall du har tejp eller r-clips för att säkra trossprintarna :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

om man anväder PVC tejp så tycker jag att man ska bara tejpa på huvudet på sprinten, (självklart runt hela röret) för då sätter man tryck på sprinten innåt så att säga. tejpar man på insidan så "trycks" sprinten utåt.
men om man använder tross som lyftmaster så kan man nästan skita i tejpen helt. (nu säger jag inte att man ska göra det) men om man har byggt gridden rätt så kommer du ha sånt tryck på sprintarna att du kan inte rubba dom. men sen om det börjar röra på sig, så fördelar sig trycket och du kan lätt peta ut en sprint.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Är det bara jag som aldrig skulle komma på tanken att använda tejp istället för clips av den enkla anledningen att det kan se jäkligt illa ut i kundens ögon, oavsett om det faktiskt är safe eller inte?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Tejp används till kabel... Inte för att se till att någon kritisk konstruktion ska hålla ihop...
//Magnus - Fegge & Mattes

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tejpen ser inte till att den håller ihop, det gör sprinten. Precis som något påpekat så ska inte sprinten kunna röra sig om man belastar trossen (rätt).
Om den nu av någon konstig andledning vill röra sig så stoppar antingen clippet eller tejpen den. Jag hatar faktiskt sånna där clips men använder dom iaf, det känns bättre.

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Är det bara jag som aldrig skulle komma på tanken att använda tejp istället för clips av den enkla anledningen att det kan se jäkligt illa ut i kundens ögon, oavsett om det faktiskt är safe eller inte?
Håller med fullständigt, det kan ju vara så att man undviker PVC'n just för att kunden ska känna sig trygg. Det spelar ingen större roll om PVC'n kan hålla ihop en vulkan i vilt utbrott, kunden hade nog inte gillat det vissuella där heller, om man bortser från själva vulkanen då. (Dum liknelse?) Ni fattar nog vad jag menar...

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

PVC river inte upp hela benen när man kravlar runt på trussen. Den sitter kvar när man trampar på den.

Använder man bara en grå tejp så syns den inte. :-)
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ericmann skrev:
Är det bara jag som aldrig skulle komma på tanken att använda tejp istället för clips av den enkla anledningen att det kan se jäkligt illa ut i kundens ögon, oavsett om det faktiskt är safe eller inte?
Håller med fullständigt, det kan ju vara så att man undviker PVC'n just för att kunden ska känna sig trygg. Det spelar ingen större roll om PVC'n kan hålla ihop en vulkan i vilt utbrott, kunden hade nog inte gillat det vissuella där heller, om man bortser från själva vulkanen då. (Dum liknelse?) Ni fattar nog vad jag menar...

Det var precis dit jag ville komma. Kunden vet inte att sprinten hålls fast lika bra av tejpen som av en R-clip, de ser bara att man "tejpar ihop trossen".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Magnus Jerkrot skrev:Tejp används till kabel... Inte för att se till att någon kritisk konstruktion ska hålla ihop...
Men den ska ju inte hålla ihop trussen, bara se till att sprinten inte ramlar ut om den inte är islagen ordentligt.

Bullen

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

...och en korrekt islagen sprint under belastning ska ju inte kunna åka ur, eller hur?

Eller är det på samma sätt som anledningen till att man ska säkra med stål, tejpen är inte brandklassad? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Skippa säkerhetsklipps i tross

Inlägg av Johannes Olsson »

Kom in på en scen idag som är en trosskonstruktion med podiegolv.
Detta är en utomhus scen. Firman som byggt den hadde bara satt säkerhetsklipps i trossplintarna som pekade neråt i de liggande trossarna (som bar upp taket) de sprintar som var islagna uppifrån hadde inga klipps.

Vad är eran uppfattning av detta? Vi påpekade detta till firman som byggt, och fick svaret att det var deras praksis.
Personligen tycker jag att bygger man tross ska man göra det ordentligt. Inte många minuter man spar på att skita i två klips/fog. (ena sidan av fogen var med mutter)

Johannes

Sammanfogat med tidigare tråd i ämnet.

//Jonas L

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Skippa säkerhetsklipps i tross

Inlägg av Mikael Thieme »

Johannes Olsson skrev:Vad är eran uppfattning av detta? Vi påpekade detta till firman som byggt, och fick svaret att det var deras praksis.
Min uppfattning är att det är oprofessionellt och oseriöst, men inte helt ovanligt. Jag skulle ställa mig frågan vilka ytterligare genvägar någon tar, som arbetar på det sättet.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Skippa säkerhetsklipps i tross

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är många som bygger tross och det är många som har olika tankar på hur det ska monteras. Själv så är jag sådan att det ska sitta klips eller R-sprint i alla. Vissa nöjer sig med att bara de som pekar neråt för de andra kan inte trilla ut. Några sätter inga alls utan använder tejp för att de inte ska trilla ur.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster