Fattas nåt??

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Fattas nåt??

Inlägg av Magnus Lindgren »

Man kan ju undra lite över när man flyger på detta sättet... Vart finns säkerheten någonstans??!

Bilden hittade jag på en svensk firmas hemsida.

De delar av den här tråden som handlade om r-clips och pvc till trossprint ligger numera i en annan tråd, http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1842 /mod. David
Bilagor
lisbh3.jpg
lisbh3.jpg (62.92 KiB) Visad 9494 gånger
//Magnus - Fegge & Mattes

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

sååååå! för de första ser vinkeln från tross till motor ut att vara för liten, sen kan de vara en fördel med steel för att säkra, om de inte är prolytes nya slings-modeller vilket jag tvivlar på, alt att de säkras när lasten är upp i taket.. jaja

maaaaat!

/polkaz

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Kanonsnyggt... ;)
Jag hade nog valt att kosta på mig två motorer till faktiskt...

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Polkaz skrev:alt att de säkras när lasten är upp i taket..
Skulle nog med fördel säkra i lyftarna innan dom åker upp, samt att sen säkra när det väl är uppe om inte tellfrarna är godkända för att hänga fritt med last...
//Magnus - Fegge & Mattes

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

somsagt är denna last inte hissad än, och jag tror säkerligen att dom höll på att montera steels, de som oroar mig mest är den skeva vinkeln i detta läge, känns som de är gränsfall, men svårt att säga nåt utan att ha varit där.. :idea:


/polkaz

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo: Vad är problemet? Om det sitter en D-ring under motorn som slingen går till så är det väl helt ok? Slingen pallar vinkeln, även om man hellre skulle använt sig av fyra motorer, såklart.

Vi vet ju inte hur taket ser ut. Kanske sitter det bumpertross där uppe som man dödhänger alltihop i när det kommit upp, och då ser jag inget fel i den här rigglösningen.

Jag kanske missat något dock, säg gärna vad du tycker är fel.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Får hålla med David o Polkaz här, vad ja kan förstå av bilden så är fortfarande trossen under riggning, vi vet alltså inte vad som hände efter det att bilden togs.

Sen så ser vi inte heller hur omgivningen ser ut, tak mm. Jag anser därför det inte finnas tillräckligt mycket information för att dra några slutsatser om huruvida denna rigg inte är säker. Utan allt kan endast bli spekulationer.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Polkaz skrev:sååååå! för de första ser vinkeln från tross till motor ut att vara för liten, sen kan de vara en fördel med steel för att säkra, om de inte är prolytes nya slings-modeller vilket jag tvivlar på, alt att de säkras när lasten är upp i taket.. jaja
Vinkeln är om något för stor skulle jag vilja säga! Men, detta påverkar ju inte slingen sålänge inte belastningen blir för stor. Belastningen är rätt enkel att räkna på, men jag har inte min riggbok hemma just nu och inte formlerna i huvudet.

En bra grundregel är dock att aldrig ha större vinklar än 90 grader. Man får belasta schackel med vinklar på 120 grader (utan att schacklets wll sänks) vill jag minnas, men 90 grader är mycket enklare att se med ögat helt enkelt.

Men, eftersom vi inte vet om det sitter schackel under motorn eller inte och inte vet hur stor vinkeln eller lasten är, så kan vi ju inte heller underkänna rigglösningen, eller hur?

Stål sätter man när prylarna är uppe i taket sitter jag. Då spelar det ingen roll om punkten som motorn hänger i fallererar, trossen är kvar i taket och motorn faller inte i golvet. Har man stål bara mellan motor och tross så trillar ju trossen om motorn trillar - det slipper man om man stålar trossen direkt i taket.

Det här är åtminstone vad jag lärt mig själv och fått höra på annat håll. Jag skulle kunna ha fel, men jag är å andra sidan sällan med och hänger saker över huvudet på folk, och jag tar inte på mig riggansvar utan att vara säker på att ha allt under kontroll.

MattEMaT eller någon annan riggkunnig får gärna kommentera det hela! :)

Edit: Rättade till mindre skrivfel.
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

En intressant sak är ju viktfördelning här. Den tyngsta lasten är ju där de två scanrarna hänger, inte 2 st Mac250.

Och oavsett om det är under riggning, Så är sättet trossen plockas upp med hjälp av slingen här fantastiskt fel. Genom att lyfta som man gör här, har man sett till att bara lyfta 2 rör, och inte i trossen som kanske var meningen. har man dessutom chokat runt det övre röret så lyfter man bara i ett...

Ser ut som om de hade för lite rigging/kunskap med sig...

Mvh Brattberg.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ah, jag hade missat hur de satt slingen. My bad.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vi kanske ska be killarna i Mölndal (RentUT) förklara hur dom gjorde så slipper vi spekulationer.

Men jag gillar er diskussion om rigg säkerhet :D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Om man ser på bilden som va först så har jag en sak och påpeka. Man ska alltid rigga så att trillar en fästpunkt Så ska det hänga kvar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Marcus Jönsson skrev:Om man ser på bilden som va först så har jag en sak och påpeka. Man ska alltid rigga så att trillar en fästpunkt Så ska det hänga kvar.
Då har killarna som riggat på bilden ett problem =D....
//Carpvik

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Marcus Jönsson skrev:Om man ser på bilden som va först så har jag en sak och påpeka. Man ska alltid rigga så att trillar en fästpunkt Så ska det hänga kvar.

Seriöst? punkter "trillar" inte ner! Okej jag köper att en del arenor vill att man sätter stål safety på trossar som hängs över publik i bara 2 punkter. Men om man har 3 punkter på trossen inte behöver ha safety på motorn.
Alltså man sätter safety så att motorns punkt kan dra utan att skiten kommer ner. För det händer ju så ofta att motorer tappar lasten...=)
Klart man ska tänka på säkerheten men det får ju inte gå till ÖVERDRIFT.
Jag hade nog inte hängt trossen som dom gjort, men den hängde ju faktiskt kvar vad det verkar som.
Och innan disco avdelningen här gör en allt för stor sak av det här så vill jag bara fråga när ni senast följde vikt angivelserna på en 0.87:a ???
Är det nått man kommer dö av så är det ju när en sån djävel tvärfull i moonflower effekter kommer flygande och träffar en i bakhuvudet , inte av att folk tappar trossar..!!

Och ärligt hur många kunder ser skillnad på tejp på sprint och tejp på kabel..? i synnerhet på en tross 10m upp kom igen nu..!

Vänligen

Morgan :D
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster