Hänga ljus - 3kant resp 4-kant

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Hänga ljus - 3kant resp 4-kant

Inlägg av Pelle Widell »

Hej, mitt första inlägg här. En 50-årig gubbe som alltid gillat ljud o ljus. Jobbat som DJ i 10 år under 80/90-talet samt haft egen ljud/ljusuthyrning under den tiden. Hade ett mobilt disko med en 6x3m trilite-trossbur. Viss erfarenhet finns altså även om det nog får räknas som preskiberat vid det här laget.
Intresset för ljusdesign har aldrig släppt och jag har nästan helt bestämt mig för att ta upp intresset som en hobby, med målsättningen att ha en liten ljusshow istället för fyrverkeri när vi skall fira nyår 2020, så jag har ett tag på mig att fundera vad jag vill ha, köpa upp lämplig utrustning och hyra in annan lämplig utrustnimg samt hinna skapa showen. Tid försvinner ju dock fortare än man vill inse så därför försöker jag inte skjuta upp det längre.

Funderar på vad för skillnad det egentligen gör mellan 3-kants och 4-kants tross, att 4-kant tåler mer belastning och man får mindre varianter för eventuella hörn är jag med på.
Fast om jag vill hänga lite moving heads, lite led-par, några led-bars osv, gör det då någon skillnad?
Kan jag exvis hänga alla MH på nedre röret och parkannorna på övre samtidigt som jag har de avlånga led-baren mellan de bägge rören om jag kör fyrkantstross? Borde ju inte fungera med liknande om man har trekants?

Så vad är egemtligen skillnaden mellan de olika ur just hänga ljus synpunkt? Vad säger ni rävar inom riggning?

Med vänlig hälsning, Pelle

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Hänga ljus - 3kant resp 4-kant

Inlägg av Timmy Qvarnström »

4-kant tål mer vikt genrellt
3-kant behöver du tänka på apex ned eller upp. med apex upp så är det ett helvete att dra kablarna...

3-kant är att föredra till backdrops och enklare saker, 4-kant för resten

skall du köra det på hobby nivå utan att hänga 50kg armaturer så kvittar det nästan IMO

vad gäller att hänga i det olika rören på trussen så handlar det väl i slutänden om balans, skall det upp på klassiska stativ så vill man ju ha lite balans i grejerna


vart befinner du dig? vi har just massa trilite vi vill bli av med dessutom, nostalgi sugen? hehe

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Hänga ljus - 3kant resp 4-kant

Inlägg av Pelle Widell »

Tack Timmy för svar.

Jo, apexen blir ett aber med trekant, det minns jag. Tack för att du påminde mig om att jag glömt de delarna i min profil, det är nu uppdaterat. Jag finns i Stockholm, Värmdö för att vara specifik.

Finns det någon nackdel med 4-kant egentligen? Det är väl inte sämre med fyrkant för backdrop och såååå stor skillnad i vikt blir det ju inte? Priset är väl heller ingen större skillnad?

Lär inte ha 50kg armaturer, men förmodligen mer vikt totalt av alla armaturer. ;)
Har ännu inte bestämt mig om det blir en bur med egna ben eller stativ som skall hålla, som du säger påverkar ju det balansen.

Trilite är väl inte det jag primärt tänkt mig men nostalgi e ju alltid en aspekt och begagnat i början är ju inte helt fel. Skicka PM på vad ni har, även om ni inte finns i mina trakter...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster