Flyga det oflygbara

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Flyga det oflygbara

Inlägg av Elias Lothström »

Tjenare! I hetsen och stressen av arbetsliv har det råkat köpas in högtalare utan flygfästen till en lokal där högtalare ska flygas.
Finns det något säkert sätt att göra det? Kan man tex på något sätt montera pole mounts i burton rån?
Någon som sitter på erfarenhet av liknande problematik?

Med vänlig hälsning
Elias

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Jonas Areskough »

Vad är det för modell på högtalarna??

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Fredrik Thörn »

Beroende på vad för högtalare det är kanske nåt sånt här kan funka?


https://m.thomann.de/se/db_technologies ... 1475162231" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Johan Tofftén »

Borra hål
I med minst 8 mm gängad smidd ring
stor bricka min 50mm diam 2mm tjock på in och utsidan och låsmuttrar,
Dra ihop med muttrar ordentligt

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Jonas Areskough »

Det säkraste är att borra både över och under, i med gängstav öglor överst och någon lås bult under, på så vis blir inte låd konstruktionen belastad utan staven tar all belastning. (Ifall dom inte är så bra byggda)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Niklas Elste »

Om ni nu vill börja borra i lådan

http://www.monacor.se/produkter/stativ- ... nr/129760/" onclick="window.open(this.href);return false;

har i funnits en med vinkel men nu hittade jag den inte

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Jonas Larsson »

Om det inte finns några flygfästen ifrån början och man själv försöker montera dit något så kan det ju uppstå belastningar på lådan som tillverkaren inte har räknat med. Händer det då något så sitter du illa till.

Antingen lämnar du tillbaka lådorna/säljer dem och köper en variant som är gjord för att flygas, och i andra läget så är Fredriks förslag en bättre lösning än att borra i lådorna.

Om du borrar så försvinner förmodligen också garantin, om det skulle bli något annat fel på lådorna under garantitiden så kan det ju vara bra att ha den kvar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:Om ni nu vill börja borra i lådan

http://www.monacor.se/produkter/stativ- ... nr/129760/" onclick="window.open(this.href);return false;

har i funnits en med vinkel men nu hittade jag den inte
Uppfattar jag texten rätt, att det beslaget är avsett för utanpåliggande montering och för att utgöra fäste för exempelvis en skruvögla för dragbelastning? 8O
Jag skulle överväga att använda ett sådant beslag på två sätt. Antingen monterat på insidan av en låda, med genomgående hål för skruvöglan - eller möjligen utanpåliggande monterat med en motsvarande platta på insidan och genomgående skruvar mellan dem. Inte under några omständigheter skulle jag montera beslaget utvändigt med självgängande skruvar.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Flyga det oflygbara

Inlägg av Niklas Elste »

Insidan ska den sitta på

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster